Julkaistu: 11.5.2009
Joukkoviestintämarkkinat 2008 - ennakkotiedot
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo kasvoi kolme prosenttia vuonna 2008. Nopeinta kasvu oli edellisen vuoden tapaan internetissä (+34 %) ja televisiossa (+9 %). Kokonaisuutena sähköisen viestinnän markkinakasvu oli 12 prosenttia. Graafisessa viestinnässä kasvu jäi nollatasolle, ja tallenteissakin kasvu jäi noin kahteen prosenttiin.
Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista kasvoi kahdella prosenttiyksiköllä ja graafisen joukkoviestinnän osuus vastaavasti supistui kahdella prosenttiyksiköllä.
Televisiotoiminnassa maksullisten kanavien tilaustuotot eri jakeluteissä (terrestriaali + kaapeli + satelliitti) ovat kolminkertaistuneet vuodesta 2005. Toisaalta maksutelevisiotalouksien määrä näytti vuoden 2008 aikana vakiintuneen noin 600 000 tilaajatalouteen. Kuluttajat käyttivät maksutelevisiopalveluihin noin 190-200 miljoonaa euroa eli lähes yhtä paljon kuin videotallenteisiin ja elokuvalippuihin yhteensä.
Televisiomainonta kasvoi TNS Gallupin mukaan vain hieman yli 2 prosenttia. Julkisen palvelun Yleisradiolle menevät tv-lupamaksutuotot eivät juuri kasvaneet edellisestä vuodesta lupamaksujen tasokorotuksesta huolimatta, sillä tv-luvan maksajien joukko harveni edelleen noin 30 000 taloudella.
Internetissä kasvu oli nopeinta hakusanamainonnassa ja sähköisissä hakemistoissa, joiden mainostulot kasvoivat 45 prosenttia.
Taulukko 1. Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2007 - 2008
2007 | 2007 | 2008 | 2008 | Muutos % | |
Milj. € | % | Milj. € | % | 2007-08 | |
Päivälehdet (7-4 päiväiset) | 1 061 | 24,7 | 1 065 | 24,1 | 0,4 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 127 | 3,0 | 130 | 2,9 | 2,0 |
Ilmaislehdet | 103 | 2,4 | 100 | 2,3 | -2,7 |
Aikakauslehdet | 752 | 17,5 | 760 | 17,2 | 1,1 |
Kirjat* | 564 | 13,2 | 555 | 12,6 | -1,7 |
Mainospainotuotteet | 350 | 8,2 | 350 | 7,9 | 0,0 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 958 | 69,0 | 2 960 | 67,0 | 0,1 |
Televisio (T+C+S)** | 860 | 20,1 | 938 | 21,2 | 9,1 |
Radio | 49 | 1,2 | 53 | 1,2 | 7,1 |
Internet | 118 | 2,8 | 158 | 3,6 | 33,9 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 027 | 24,0 | 1 149 | 26,0 | 11,8 |
Äänitteet | 100 | 2,3 | 98 | 2,2 | -2,0 |
Video (DVD & VHS) | 150 | 3,5 | 153 | 3,5 | 2,0 |
Elokuvateatterit | 53 | 1,2 | 58 | 1,3 | 8,5 |
Tallenneviestintä yhteensä | 303 | 7,1 | 309 | 7,0 | 1,8 |
Koko joukkoviestintä | 4 288 | 100 | 4 418 | 100 | 3,0 |
* Sisältää myös SKY:n jäsenten off-line
multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin. ** Sisältää myös julkisen palvelun radiotoiminnan. |
|||||
Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Graafisessa viestinnässä sanoma- ja aikakauslehtien myynnin kasvuluvut jäivät vaatimattomiksi. Vuoden 2008 marraskuussa alkanut mainonnan jyrkkä lasku heijastui jo koko vuoden markkinakasvulukuihin. Päivälehtien tuottojen kasvu jäi vain noin puoleen prosenttiin ja aikakauslehtien tuotot kasvoivat vain yhdellä prosentilla. Kirjojen kuluttajahintainen myynti laski parisen prosenttia. Lukion oppikirjojen myynti laski toistakymmentä prosenttia.
Kuvatallenteiden kasvu oli vaatimatonta. Videotallenteiden pieni kasvu tuli teräväpiirtotasoisten Blu-ray tallenteiden myynnistä. Niitä myytiin noin viiden miljoonan euron arvosta.
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 7.5.2009
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2008. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2008/jvie_2008_2009-05-11_tie_001.html