Julkaistu: 14.12.2009
Digitalisointi kasvatti televisiosektoria - joukkoviestintämarkkinat 2008
Television markkinakasvu on viimeisten viiden vuoden aikana (2004-2008) ollut keskimäärin lähes yhdeksän prosenttia vuodessa. Vuonna 2008 kasvu oli 10 prosenttia. Mainonnan ja maksukanavien tilausten osuus oli yhteensä noin puolet televisiotoiminnan yhteenlasketusta liikevaihdosta. Maksukanavien osuus tuotoista on viime vuosina kasvanut nopeasti.
Maksullisten televisiokanavien tilaustuotot eri jakeluteissä (antenniverkko + kaapeli + satelliitti) kasvoivat vuonna 2008 lähes 40 prosentilla. Toisaalta maksutelevisiotalouksien määrä näytti vuoden aikana vakiintuneen noin 600 000 talouteen. Kuluttajat käyttivät maksutelevisiopalveluihin noin 200 miljoonaa euroa, eli saman verran kuin videotallenteisiin ja elokuvalippuihin yhteensä.
Noin neljä viidestä tv-taloudesta oli Finnpanelin tietojen mukaan hankkinut digisovittimen, jossa on korttipaikka eli valmius maksullisten kanavien vastaanottoon. Digisovittimien yleistyminen loikin merkittävän kasvupotentiaalin Suomen aiemmin alikehittyneille maksutelevisiomarkkinoille. 2000-luvun alkuvuosiin asti maksu-tv-talouksien osuus oli vain noin viisi prosenttia, mutta digitalisoitumisen myötä markkina kasvoi viisinkertaiseksi. Vuonna 2008 jo neljännes talouksista tilasi maksukanavia.
Taulukko 1. Televisiotoiminnan (antenni + satelliitti + kaapeli) tuotot 2000 - 2008
Vuosi | Tv-maksut % |
Mainonta % |
Tilaukset | Yhteensä % |
Yhteensä milj. € |
|
Maksu-tv % |
Kaapeli-tv:n perusmaksut % |
|||||
2000 | 49 | 37 | 3 | 11 | 100 | 572 |
2001 | 52 | 33 | 4 | 11 | 100 | 587 |
2002 | 50 | 33 | 4 | 13 | 100 | 606 |
2003 | 49 | 33 | 4 | 15 | 100 | 631 |
2004 | 49 | 33 | 4 | 14 | 100 | 687 |
2005 | 48 | 31 | 9 | 11 | 100 | 739 |
2006 | 46 | 31 | 12 | 11 | 100 | 776 |
2007 | 43 | 30 | 16 | 10 | 100 | 865 |
2008 | 40 | 28 | 22 | 9 | 100 | 948 |
Luvut ovat arvioita Lähde: Joukkoviestintätilastot, Tilastokeskus Arvion lähteet: FiCom, Finnpanel, TNS Gallup, Viestintävirasto, Yhtiöiden toimintakertomukset |
Suomen joukkoviestintämarkkinoiden koko oli noin 4,4 miljardia euroa vuonna 2008. Volyymin kasvu oli 1990-luvun jälkipuolella 4-5 prosentin luokkaa vuosittain, mutta kasvu hidastui 2000-luvun alussa. Aivan viime vuosina vuosikasvu on ollut 3-4 prosenttia.
Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista kasvoi vuonna 2008 kahdella prosenttiyksiköllä ja graafisen joukkoviestinnän osuus vastaavasti supistui kahdella prosenttiyksiköllä.
Taulukko 2. Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2004 - 2008
2004 € milj. |
2005 € milj. |
2006 € milj. |
2007 € milj. |
2008 € milj. |
Muutos 2007-08 % |
|
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 970 | 982 | 1 027 | 1 061 | 1 056 | -0,5 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 118 | 121 | 122 | 127 | 135 | 5,7 |
Ilmaislehdet | 100 | 102 | 104 | 103 | 100 | -2,8 |
Aikakauslehdet | 680 | 710 | 720 | 752 | 760 | 1,1 |
Kirjat1) | 503 | 524 | 537 | 559 | 566 | 1,2 |
Hakemistot & suoramainonta | 348 | 352 | 352 | 335 | 340 | 1,5 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 719 | 2 791 | 2 862 | 2 937 | 2 956 | 0,7 |
Televisio2) | 687 | 739 | 776 | 865 | 948 | 9,6 |
Radio | 51 | 50 | 49 | 49 | 53 | 7,4 |
Internet | 55 | 75 | 99 | 118 | 158 | 33,9 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 793 | 864 | 924 | 1 032 | 1 159 | 12,3 |
Äänitteet | 110 | 98 | 99 | 100 | 98 | -2,0 |
Videot | 141 | 144 | 149 | 150 | 153 | 2,0 |
Elokuvateatterit | 54 | 46 | 52 | 53 | 58 | 8,5 |
Tallenneviestintä yhteensä | 304 | 288 | 300 | 303 | 309 | 1,8 |
Koko joukkoviestintä | 3 816 | 3 943 | 4 086 | 4 273 | 4 424 | 3,5 |
Kiintein (2008) hinnoin | 4 178 | 4 280 | 4 358 | 4 448 | 4 424 | |
Joukkoviestintä/BKT, % | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | |
1) Sisältää
myös Suomen Kustannusyhdistyksen jäsenten off-line
multimediatallenteiden myynnin. 2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan. Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä. Useat taulukon luvuista ovat arvioita.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 14.12.2009
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2008. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 24.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2008/jvie_2008_2009-12-14_tie_002.html