Julkaistu: 10.12.2010
Joukkoviestintämarkkinat 2009
Mediamarkkinat supistuivat 5 prosenttia vuonna 2009. Pudotus jäi jonkin verran pienemmäksi kuin Tilastokeskuksen ennakkotiedoissa (17.6.2010) arvioitiin. Siitä huolimatta tämä oli sodanjälkeisen ajan suurin vuosipudotus. Esimerkiksi 1990-luvun alun laman aikana vuosimuutokset olivat -3 - -4 prosentin luokkaa.
Lasku kohdistui erityisesti graafiseen joukkoviestintään (-8 %) ja tallenteisiin (-6 %). Sähköisessä joukkoviestinnässä sen sijaan pysyttiin edellisvuoden tasolla. Verkkomedia internetissä jopa kasvoi 5 prosenttia.
Joukkoviestintämarkkinoiden muutokset 2008 - 2009 (%)
Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli vuonna 2009 noin 4,2 miljardia euroa, eli 240 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2008. Tästä summasta valtaosa, 225 miljoonaa euroa, katosi graafisesta viestinnästä, toisin sanoen lehtien ja hakemistojen kustantamisesta.
Ensimmäisen kerran vuosikymmeniin mainonnan osuus päivälehtien tuotoista painui alle 50 prosentin. Myös aikakauslehdillä mainostulojen osuus laski merkittävästi.
Graafisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui 1,5 prosenttiyksiköllä 65 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi vastaavasti 28 prosenttiin.
Joukkoviestinmarkkinat 2008 - 2009
2008 | 2009 | 2009 | |
Milj. € | Milj. € | % | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 1 056 | 946 | 23 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 135 | 131 | 3 |
Ilmaislehdet | 100 | 81 | 2 |
Aikakauslehdet | 760 | 700 | 17 |
Kirjat 1) | 566 | 570 | 14 |
Hakemistot & suoramainonta | 340 | 304 | 7 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 956 | 2 731 | 65 |
Televisio 2) | 948 | 944 | 23 |
Radio | 53 | 52 | 1 |
Internet | 158 | 167 | 4 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 159 | 1 163 | 28 |
Äänitteet | 98 | 85 | 2 |
Video (DVD & VHS) | 153 | 145 | 3 |
Elokuvateatterit | 58 | 60 | 1 |
Tallenneviestintä yhteensä | 309 | 290 | 7 |
Koko joukkoviestintä | 4 424 | 4 184 | 100 |
1) Sisältää
myös Suomen Kustannusyhdistyksen jäsenten off-line multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin. 2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan. |
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 10.12.2010
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2009. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2009/jvie_2009_2010-12-10_tie_002.html