Julkaistu: 24.11.2017
Joukkoviestintämarkkinoilla hienoista kasvua
Joukkoviestintämarkkinat kasvoivat hieman vuonna 2016. Joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli noin 3,8 miljardia euroa. Markkinoiden arvo kasvoi edelliseen vuoteen nähden 1,2 prosenttia eli runsaat 40 miljoonaa euroa.
Joukkoviestintämarkkinat 2015 - 2016, miljoonaa euroa
2015 | 2016 | 2016 | Muutos | |
Milj. € | Milj. € | % | 2015-16 | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 1) | 830 | 807 | 21,2 | -2,8 |
Muut sanomalehdet 1) | 132 | 135 | 3,6 | 2,3 |
Ilmaislehdet 1) | 71 | 68 | 1,8 | -5,1 |
Aikakauslehdet 1) | 505 | 490 | 12,9 | -3,0 |
Kirjat 1) | 570 | 604 | 15,9 | 6,0 |
Kustannustoiminta yhteensä | 2 108 | 2 104 | 55,3 | -0,2 |
Televisio 2) | 1 073 | 1 097 | 28,8 | 2,2 |
Radio | 63 | 64 | 1,7 | 2,8 |
Internetmainonta | 286 | 324 | 8,5 | 13,4 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 422 | 1 486 | 39,1 | 4,5 |
Äänitteet 1) | 58 | 59 | 1,6 | 1,6 |
Video | 78 | 59 | 1,6 | -24,4 |
Elokuvateatterit | 94 | 96 | 2,5 | 1,9 |
Tallenneviestintä yhteensä | 231 | 214 | 5,6 | -7,1 |
Koko joukkoviestintä | 3 760 | 3 804 | 100,0 | 1,2 |
2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
Joukkoviestintämarkkinat supistuivat vuosien 2012–2015 aikana.
Vuonna 2016 useimmilla joukkoviestinnän toimialoilla tulos laski tai nousi maltillisesti edelliseen vuoteen nähden. Voimakkainta kasvu oli nettimainonnassa (+13 %) ja kirjamyynnissä (+6 %). Suurinta pudotus oli videotallenteiden myynnissä ja vuokrauksessa (-24 %) sekä ilmaisilla kaupunkilehdillä (-5 %).
Pidemmän aikavälin tarkastelu tuo ilmi mediamarkkinoiden murroksen, jossa sähköisen viestinnän arvo on kasvanut ja kustannustoiminnan arvo laskenut. Kustannustoimintaa ja sähköistä viestintää selvästi pienemmän tallenneviestintämarkkinan arvo on sekin supistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, vaikka elokuvateatterien lippu- ja mainosmyynti onkin kasvanut.
Kustannusala on edelleen volyymiltaan selvästi suurin sektori Suomen mediamarkkinoilla.
Eri sektorien osuudet joukkoviestintämarkkinoiden volyymista 1997–2016 (%)
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä. Internetmainonta ja muut mediaryhmät sisältävät jonkin verran päällekkäisyyttä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Kaisa Saarenmaa 029 551 3517, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jari Tarkoma
Julkaisu pdf-muodossa (233,3 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista 2000 - 2016, % (24.11.2017)
- Liitetaulukko 2. Sanomalehtien tuottojakaumat 2000 - 2016, % (Korjattu 4.7.2018) (24.11.2017)
- Liitetaulukko 3. Aikakauslehtien tuottojakauma 2000 - 2016, % (24.11.2017)
- Liitetaulukko 4. Radiomainonta 2000 - 2016, % (24.11.2017)
- Liitetaulukko 5. Televisiotoiminnan (antenni + kaapeli + satelliitti) tuotot 2000 - 2016, % (24.11.2017)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintä (24.11.2017)
Päivitetty 24.11.2017
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2016. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2016/jvie_2016_2017-11-24_tie_001_fi.html