Tilastokeskus saa asiakkailtaan erinomaiset arviot
UutinenTaloustutkimuksen toteuttaman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan Tilastokeskuksen kokonaisarvosanojen keskiarvo nousi jälleen ja on nyt 8,64 (asteikko 4–10), mikä on erinomainen tulos.
Vastaajat ovat tyytyväisiä Tilastokeskuksen toiminnasta saamansa tiedon määrään. 94 prosenttia vastaajista kokee saavansa riittävästi tietoa. Tulos on parantunut selvästi neljän tutkimuskerran trendinä (83 % -> 94 %). Tilastotiedon ajantasaisuus, kattavuus ja tarkkuus ovat kehittyneet eniten.
Tilastokeskuksen verkkosivusto saa yleisarvosanojen keskiarvon 8,26 (asteikolla 4-10, v. 2023 ka. 8,06), mikä sekin on erittäin hyvällä tasolla ja kehittynyt myönteisesti edellisestä tutkimuskerrasta. Heikoimmat arviot liittyvät edelleen tietojen löydettävyyteen ja some-näkyvyyteen, vaikka nekin ovat parantuneet.
Uutiskirjeet ovat kyselyyn vastanneille tärkein viestintäkanava. Kolme neljästä vastaajasta seuraa niitä. Verkkosivuston ja somen merkitys on hieman laskussa.
Vastaajilta pyydettiin myös avointa kehityspalautetta Tilastokeskuksen toiminnasta. Tyytyväisyyttä ilmaistaan erityisesti asiantuntevaa henkilöstöä, palveluiden luotettavuutta, uutiskirjeitä ja tietojen kattavuutta kohtaan.
Kehitysehdotuksissa korostuvat puolestaan tiedon ajantasaisuuden parantaminen, avoimen datan laajentaminen, hinnoittelun kohtuullistaminen, verkkosivujen käytettävyyden kehittäminen sekä parempi alueellinen ja kansainvälinen vertailtavuus.
Tilastokeskus teettää asiakastyytyväisyystutkimuksen Taloustutkimuksella joka toinen vuosi. Kyselyyn vastasi tällä kertaa 848 henkilöä, joista kaksi kolmasosaa oli käyttänyt Tilastokeskuksen palveluja viimeisen vuoden aikana.
Yhteystiedot
Satu Elho
kehittämispäällikkö
Tilastokeskus
029 551 2994