Liikenteen energiankulutus laski 4 % vuonna 2022

tiedote | Energian hankinta ja kulutus 2022

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan kotimaan liikenteen energiankulutus oli 164 petajoulea (PJ) vuonna 2022. Kulutus väheni 4 % (7 PJ) edellisvuodesta. Merkittävin vaikutus laskuun oli tieliikenteen polttonesteillä. Moottoribensiinin ja dieselpolttoaineen yhteenlaskettu kulutus tieliikenteessä väheni 5 % edeltävään vuoteen verrattuna. Vaihtoehtoisten energialähteiden kulutus tieliikenteessä nousi 47 %.

Keskeisiä poimintoja

  • Tieliikenteen osuus liikenteen energiankulutuksesta oli 92 %. Energiankulutus väheni prosenttiyksikön verran edellisvuodesta.
  • Tieliikenteessä dieselpolttoaineen kulutus laski 5 % ja moottoribensiinin 6 %. Kohonneet polttonesteiden hinnat vaikuttivat tieliikenteen energiankulutuksen laskuun.
  • Nestemäisten biopolttoaineiden osuus tieliikenteen kaikista energialähteistä laski 15 %:iin vuonna 2022 (18 % vuonna 2021), johon vaikutti jakeluvelvoitteen alentaminen 12 %:iin (18 % vuonna 2021).
  • Sähkön osuus liikenteen energialähteistä oli 2 % ja biokaasun 0,7 %. Maakaasun ja nesteytetyn maakaasun kulutus liikenteessä laski 73 %.
  • Kotimaan lentoliikenteessä koronapandemian vaikutuksista toipuminen näkyi lentopetrolin kulutuksen nousuna (37 %).

Polttonesteiden hintojen nousu hillitsi tieliikenteen energiankulutusta

Nestemäisten biopolttoaineiden yhteisosuus tieliikenteen energiankulutuksesta oli 15 % vuonna 2022. Osuus väheni 3 prosenttiyksikköä edeltävästä vuodesta. Nestemäiset biopolttoaineet koostuvat dieselpolttoaineen sekä moottoribensiinin biopohjaisesta osuudesta. Tieliikenteessä dieselpolttoaineen bio-osuuden kulutus laski 23 % (5 389 TJ), kun taas moottoribensiinin bio-osuuden kulutus nousi 4 % (196 TJ). Kokonaisuudessaan dieselpolttoaineen kulutus tieliikenteessä laski 5 % ja moottoribensiinin 6 %.

Dieselpolttoaineen bio-osuus vuonna 2022 oli 18 %. Dieselpolttoaineen bio-osuus väheni 4 prosenttiyksikköä vuodesta 2021. Moottoribensiinin sisältämä bio-osuus nousi prosenttiyksikön verran edellisvuodesta. Täten moottoribensiinin sisältämä bio-osuus tieliikenteessä oli 10 % vuonna 2022.

Tieliikenteen energiankulutuksen laskun taustalla vaikutti polttoaineiden hintojen merkittävä nousu. Polttoaineiden hinnat nousivat Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen aiheuttaman energiakriisin vuoksi. Dieselpolttoaineen biokomponentin kulutuksen laskua selittää jakeluvelvoitteen pienentäminen. Polttoaineiden hintojen nousun hillitsemiseksi jakeluvelvoitetta alennettiin 12 %:iin vuotta 2022 koskien (18 % vuonna 2021). Jakeluvelvoite kohdistuu liikennepolttoaineiden jakelijoihin, ja sillä säädellään liikenteen polttoaineiden uusiutuvan osuuden määrää.

Maakaasua korvattiin tieliikenteessä biokaasulla

Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan laukaisema energiakriisi vähensi maakaasun saatavuutta Suomessa, kun putkikaasun tuonti Venäjältä päättyi 21. toukokuuta 2022. Maakaasun tarjonnan heikkeneminen nosti maakaasun hintaa. Liikenteeseen tämä heijastui maakaasun ja nesteytetyn maakaasun (LNG:n) kulutuksen runsaana laskuna (73 %) vuoteen 2021 verrattuna. Liikenteessä maakaasua ja LNG:tä käytetään tieliikenteen ja vesiliikenteen polttoaineena.

Tieliikenteessä maakaasun ja LNG:n kulutus laski 94 %, kun taas vesiliikenteessä kulutus laski 28 %. Tieliikenteessä maakaasua ja LNG:tä korvattiin biokaasulla ja nesteytetyllä biokaasulla (LBG), joiden kulutus liikenteessä kasvoi 122 %. Vesiliikenteessä merkittävin polttoaine on kevyt polttoöljy (66 % vesiliikenteen energiankulutuksesta vuonna 2022), jonka kulutus kasvoi 6 %.

Vaihtoehtoiset energialähteet tieliikenteessä

Vaihtoehtoisilla energialähteillä viitataan epätavallisiin tieliikenteen energialähteisiin, kuten kaasumaisiin polttoaineisiin (esimerkiksi maakaasu ja biokaasu) ja sähköön. Vaihtoehtoisten energialähteiden kulutus tieliikenteessä nousi yhteensä 47 % vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Näiden energialähteiden yhteinen osuus tieliikenteessä on kuitenkin pieni (2 %).

Liikennepolttoaineiden biokomponenteista

Liikenteen biopolttoaineisiin sisältyy erityyppisiä sekoitettuja ja erikseen myytäviä biopohjaisia polttoaineita.

Uusiutuva diesel on toisen sukupolven biopohjaista dieseliä, jolla tarkoitetaan mm. vetykäsiteltyjä kasviöljyjä. Uusiutuvaa dieseliä voidaan sekoittaa fossiiliseen dieseliin tai käyttää sellaisenaan. Ensimmäisen sukupolven biopohjaisiin dieseleihin kuuluu mm. rasvahappojen metyyliestereitä (FAME). FAME:n enimmäispitoisuus dieselpolttoaineessa on yleensä rajoitettu 7 %:iin.

Suomessa on saatavilla pääasiallisesti kahta moottoribensiinilaatua: 95-oktaanista (95 E10) ja 98-oktaanista (98 E5). E10-bensiinissä bioetanolin määrä on teknisistä syistä rajattu korkeintaan 10 tilavuusprosenttiin, kun taas vastaavasti E5-bensiinissä bioetanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia.

Liikenteen energiankulutuksen tilastoinnissa dieselpolttoaineen bio-osuus koostuu ensimmäisen ja toisen sukupolven biopohjaisten dieselien liikenteessä polttoaineena kulutetusta yhteismäärästä. Moottoribensiinin bio-osuudesta suurin osa on E10- ja E5-bensiinilaatujen sisältämää bioetanolia.

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Liikenteen energialähde
  • Liikenteen sektori
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
kaksi kertaa vuodessa
Päivitetty:

Tulevat julkaisut

Dokumentaatio

Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

Siirry tilaston dokumentaatioon

Viittausohje

Energian hankinta ja kulutus [verkkojulkaisu].
Viiteajankohta: 2022. ISSN=1799-795X. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 13.10.2024].
Saantitapa:

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti

Palvelusähköposti
energia@stat.fi
Enni Sanasvuori
yliaktuaari
029 551 3058

Muut asiantuntijat

Leena Timonen
yliaktuaari
029 551 2518

Vastaava osastopäällikkö

Katri Kaaja
osastopäällikkö
029 551 3488

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.