Aiheet
Liikenne ja matkailu

Kotimaan vesiliikenteen tavarankuljetusten määrä väheni 13 % vuonna 2023

tiedote | Kotimaan vesiliikenne 2023

Tilastokeskuksen mukaan kotimaan vesiliikenteessä tavaraliikenteen kuljetusten kokonaismäärä oli vuonna 2023 yhteensä 5,5 miljoonaa tonnia. Kuljetukset vähenivät vuoteen 2022 verrattuna yhteensä 13 %. Kaikista kuljetuksista aluksilla kuljetettiin 5,0 miljoonaa tonnia ja uittamalla 0,6 miljoonaa tonnia. Kotimaan vesiliikenteessä kulki 13 % enemmän matkustajia kuin edellisenä vuonna.

Keskeisiä poimintoja

  • Vuonna 2023 öljytuotteiden kuljetukset vähenivät kotimaan vesiliikenteessä 29 %, mikä selittää suurelta osin kuljetusten kokonaismäärän vähentymistä.
  • Raakapuun kuljetukset kasvoivat 15 % edelliseen vuoteen verrattuna. Uittamalla kuljetettiin 0,6 miljoonaa tonnia raakapuuta ja aluksilla 1,3 miljoonaa tonnia.
  • Kotimaan vesiliikenteessä matkusti vuonna 2023 4,9 miljoonaa matkustajaa, mikä on enemmän kuin pandemiaa edeltävänä vuonna 2019.
  • Saimaan kanavan kautta ei kulkenut tavaraliikennettä vuonna 2023.

Tavarankuljetusten määrä väheni 13 %

Vuonna 2023 kotimaan vesiliikenteen tavarankuljetusten kokonaismäärä oli 5,5 miljoonaa tonnia. Vuoden 2022 kuljetusmäärien nousun jälkeen kuljetukset kääntyivät jälleen laskuun vuonna 2023 vähentyen 13 %. Kuljetusten kokonaismäärästä 90 % kuljetettiin aluksilla. Raakapuun uitto kattoi loput 10 % kuljetuksista.

Aluksilla tehtyjen kuljetusten määrä oli 5,0 miljoonaa tonnia ja kuljetusmäärä väheni vuoteen 2022 verrattuna 15 %. Kuljetusten vähentymistä selittää eniten öljytuotteiden kuljetusten vähentyminen 29 %:lla. Öljytuotteiden kuljetukset kattoivat silti 46 % kotimaan vesiliikenteen alusliikenteen kuljetuksista. Seuraavaksi eniten kuljetettiin raakapuuta, jonka osuus aluskuljetuksista oli 26 %.

Kotimaan vesiliikenteen kuljetussuorite oli 2,6 miljardia tonnikilometriä ja se väheni edelliseen vuoteen verrattuna 0,2 miljardia tonnikilometriä. Kuljetussuoritteesta 94 % tuli alusliikenteestä ja alusliikenteen kuljetussuoritteesta 91 % tapahtui rannikolla. Alusliikenteen kuljetusten kokonaismäärästä rannikolla kuljetettiin 83 %. Kuljetus on rannikkokuljetus, jos lähtö- tai määräsatama sijaitsee rannikolla.

Raakapuun kuljetusmäärä jatkoi kasvua

Kotimaan vesiliikenteessä kuljetettiin vuonna 2023 raakapuuta sekä uittamalla että aluksilla. Yhteensä raakapuuta kuljetettiin 1,8 miljoonaa tonnia. Uittamalla kuljetettiin 0,6 miljoonaa tonnia ja aluksilla 1,3 miljoonaa tonnia. Kokonaisuudessaan raakapuun kuljetukset kasvoivat 15 % verrattuna vuoteen 2022. Uittamalla kuljetetun raakapuun määrä kasvoi 14 % ja alusten kuljettaman 16 %. Puuta uitettiin vuonna 2023 ainoastaan Vuoksen vesistöalueella.

Tavaraliikenne Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välillä väheni

Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välisessä tavaraliikenteessä kuljetettiin tavaraa yhteensä 230 991 tonnia vuonna 2023. Ahvenanmaalle tuotiin tavaraa yhteensä 108 947 tonnia ja sieltä vietiin tavaraa 122 044 tonnia. Kokonaisuudessaan Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välinen tavaraliikenne väheni 9 % verrattuna vuoteen 2022. Eniten vähenivät kappaletavaran kuljetukset, joita oli 17 % vähemmän. Ahvenanmaalle tuotiin eniten kappaletavaraa, 82 894 tonnia, ja öljytuotteita, 18 440 tonnia. Ahvenanmaalta vietiin eniten raakapuuta, 73 858 tonnia, ja kappaletavaraa, 43 822 tonnia.

Matkustajaliikenne saavutti pandemiaa edeltäneen tason

Kotimaan vesiliikenteessä kuljetettiin vuonna 2023 yhteensä 4,9 miljoonaa matkustajaa. Matkustajista 4,7 miljoonaa matkusti rannikolla ja 0,3 miljoonaa sisävesillä. Tilastoituihin kuljetuksiin sisältyvät sekä risteilyt että linja- ja yhteysalusliikenne.

Eniten matkustajia oli Suomenlahden alueella, 3,4 miljoonaa, ja eniten henkilöliikennesuoritetta kertyi Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välillä, 75 miljoonaa henkilökilometriä. Kokonaismatkustajamäärä kasvoi 13 % vuodesta 2022, ja verrattuna pandemiaa edeltävään vuoteen 2019 matkustajamäärä oli 3 % suurempi. Rannikolla matkustajamäärä kasvoi 13 % ja sisävesillä 15 % vuoteen 2022 verrattuna.

Saimaan kanavan kautta ei kulkenut tavaraliikennettä

Venäjän hyökkäys Ukrainaan käytännössä pysäytti Saimaan kanavan tavaraliikenteen alkuvuodesta 2022. Vuonna 2023 Saimaan kanavan kautta ei kulkenut lainkaan tavaraliikennettä.

Taulukot

Katso keskeiset tilastotiedot taulukoista.

Kotimaan vesiliikenteen aluskuljetukset satamittain ja tavaralajeittain vuonna 2023

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
Ajanjakso:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Tavaralaji
  • Liikennetyyppi
  • Suunta
Ajanjakso:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Maa
  • Suunta
Ajanjakso:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Määräsatama
  • Lähtösatama
Ajanjakso:
kuukausi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
    Ajanjakso:
    kuukausi
    Päivitetty:
    Käytetyt luokitukset:
    • Satama
    • Suunta
    • Tavaralaji
    Ajanjakso:
    kuukausi
    Päivitetty:
    Käytetyt luokitukset:
    • Liikennöintialue
    Ajanjakso:
    vuosi
    Päivitetty:
    Käytetyt luokitukset:
    • Väylä ja sulkukanava
    Ajanjakso:
    vuosi
    Päivitetty:

    Tulevat julkaisut

    Taustatiedot

    Dokumentaatio
    Viittausohje

    Tilaston asiantuntijat

    Tiedustelut ensisijaisesti
    Palvelusähköposti
    liikenne.matkailu@stat.fi
    Henna Ylimaa
    yliaktuaari
    029 551 3832
    Vastaava osastopäällikkö

    Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

    Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.