Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastotietoa tästä aiheesta julkaistaan toisen tilaston yhteydessä.
Informaatiopalvelujen tilinpäätöstilaston laatuseloste
- 1. Tilastotietojen relevanssi
- 2.Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
- 3.Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- 4.Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- 5.Tietojen saatavuus
- 6. Tilaston vertailukelpoisuus
- 7. Tietojen selkeys ja eheys/yhtenäisyys
1. Tilastotietojen relevanssi
Tilinpäätöstilasto kuvaa yritystoiminnan tuloksen muodostumista, kannattavuutta sekä taseen rakennetta toimialoittain ja suuruusluokittain.
Tilastoyksikkönä on yritys. Valtion ja kuntien liikelaitokset sisältyvät aineistoon. Kuvausalueen ulkopuolelle jäävät julkisen sektorin viranomaisyksiköt, voittoa tavoittelemattomat yhteisöt, rahoitus ja vakuutustoiminta sekä ne maatilatalouden yksiköt, jotka eivät toimi työnantajina. Yksilöivänä tunnuksena on yrityksen liike- ja yhteisötunnus eli y-tunnus.
Tilasto sisältää tuloslaskelma- ja tasetiedot pääkohdittain, näistä lasketut kannattavuuden ja vakavaraisuuden keskeiset tunnusluvut sekä henkilöstön lukumäärän. Lisäksi tilasto sisältää yritysten perus- ja luokittelutietoja, jotka saadaan Tilastokeskuksen yritysrekisteristä. Tilaston tiedot muodostavat yhtenäisen aikasarjan 2006 - 2012.
Tilasto sisältää myös liikevaihdon ja kulujen erittelytietoja. Kulujen erittelyt koskevat tuloslaskelman eriä aineet ja tarvikkeet, ulkopuoliset palvelut ja liiketoiminnan muut kulut. Nämä tiedot julkaistaan STATFIN -palvelutietokannassa omina tauluinaan.
Tilastotietoja käytetään Suomen yrityssektorin rakenteiden, kannattavuuden ja kehityksen analysointiin ja seurantaan. Tietojen suurimpia käyttäjiä ovat elinkeinoelämän edustajat, tutkimuslaitokset, julkinen hallinto ja kansainväliset tahot kuten Euroopan komissio ja OECD. Tilastojen käyttöä ja luovuttamista koskevat yleiset salaussäännöt.
Tuloslaskelma Tuloslaskelma esitetään ryhmiteltynä siten, että siitä käy ilmi tuloksen muodostumisen kannalta keskeiset erät: käyttökate, liikevoitto, nettotulos ja kokonaistulos. Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja fuusiovoitot sekä myyntitappiot ja fuusiotappiot esitetään satunnaisina erinä. Ennen käyttökatetta esitetty laskennallinen palkkakorjaus oikaistaan satunnaisten erien jälkeen ennen tilikauden tulosta. Tilikauden tulos on virallisen tuloslaskelman mukainen.
Tunnusluvut
Tunnusluvut on laskettu Yritystutkimusneuvottelukunnan ohjeita
noudattaen niin pitkälle kuin se on tietosisällön puolesta
mahdollista.
Liiketoiminnan laajuutta kuvaavat tunnusluvut
Kannattavuutta kuvaavat tunnusluvut
Tehokkuutta
kuvaavat tunnusluvut
Rahoitusta kuvaavat tunnusluvut
Yritys
Tilastoyksikkönä on yritys. Yrityksellä tarkoitetaan yhden tai
useamman henkilön yhdessä harjoittamaa taloudellista toimintaa,
joka tähtää kannattavaan tulokseen. Yrityksiä ovat:
- ammatin- ja liikkeenharjoittajat, jotka toimivat omalla nimellään
tai rekisteröidyllä toiminimellä,
- oikeushenkilöt (esim. osakeyhtiö, osuuskunta, säästöpankki,
taloudellinen yhdistys ja avoin yhtiö),
- valtion ja kuntien liikelaitokset.
Toimialaluokitus
Käytetty toimialaluokitus on Toimialaluokitus 2008 (Tilastokeskus,
käsikirjoja 4, Helsinki 2008). Toimialaluokitus 2008 perustuu EU:n
toimialastandardiin NACE Rev.2:een siten, että NACE:n
nelinumerotasoa on tarkennettu kansallisia tarpeita varten
viidennellä numerolla.
Tilastoja voidaan tuottaa tarkimmalla toimialatasolla tietojen salaussääntöjä noudattaen.
Oikeudellinen muoto
Käytetty oikeudellinen eli juridinen muoto on yritysrekisterin
käyttämä luokitus. Verohallinnon asiakastietokannassa olevat
oikeudelliset muodot muutetaan Yritys- ja toimipaikkarekisterissä
YTR:n käyttämän luokituksen mukaiseksi. Koko tilastovuotta edustava
koodi tai tilikauden lopussa voimassa ollut koodi.
Kokoluokitus
EU:n komission suositus (6.5.2003) pienten ja keskisuurten (PK)
yritysten määritelmästä (2003/361/EY, Euroopan yhteisöjen
virallinen lehti N:o L 124/2003) määrittelee PK -yritykset sekä
pienet yritykset seuraavien sääntöjen mukaan:
-
Pienet ja keskisuuret yritykset määritellään yrityksiksi,
- joiden palveluksessa on vähemmän kuin 250 työntekijää ja joiden
- vuosiliikevaihto on enintään 50 miljoonaa euroa tai
- taseen loppusumma on enintään 43 miljoonaa euroa ja
- jotka täyttävät kohdassa 4 määritellyn perusteen riippumattomuudesta. -
Pieni yritys määritellään yritykseksi,
- jonka palveluksessa on vähemmän kuin 50 työntekijää ja jonka
- vuosiliikevaihto on enintään 10 miljoonaa euroa tai
- taseen loppusumma on enintään 10 miljoonaa euroa ja
- joka täyttää kohdassa 4 määritellyn perusteen riippumattomuudesta. -
Mikroyritys määritellään yritykseksi,
- jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka
- vuosiliikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai
- taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa ja
- joka täyttää kohdassa 4 määritellyn perusteen riippumattomuudesta. -
Riippumattomia yrityksiä ovat ne yritykset, joiden pääomasta tai äänivaltaisista osakkeista 25 prosenttia tai enemmän ei ole yhden sellaisen yrityksen omistuksessa tai sellaisten yritysten yhteisomistuksessa, joihin ei voida soveltaa tilanteen mukaan joko PK -yrityksen tai pienen yrityksen määritelmää.
Suuruusluokkien liikevaihto- ja taseen loppusummien rajoja tarkistettiin vuonna 2003. Suuruusluokkien tiedot edellisiin vuosiin eivät ole tästä johtuen täysin vertailukelpoisia.
Lait ja asetukset-
Kirjanpitolaki ja -asetus 30.12.1997 / 1336.
-
Yritystoiminnan rakennetilastoasetus. Keskeinen vuosittaisten yritystoiminnan tilastojen laatimista ohjaava asetus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) No 295/2008
-
Tilastoyksikköasetus. Yritystoiminnan tilastoinnissa sovellettava tilastoyksiköitä koskeva asetus Euroopan neuvoston asetus No 696/93.
-
Toimialaluokitusasetus. Toimialaluokitus 2008 perustuu Euroopan unionin yhteiseen toimialaluokitukseen, NACE Rev.2:een, jota on tarkennettu kansallisia tarpeita varten viidennellä tasolla.
2.Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tilaston peruskehikon muodostaa Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteri. Yritysrekisteristä saadaan tilaston keskeiset luokitusmuuttujat kuten toimiala, sektori, oikeudellinen muoto, omistajatyyppi, alue sekä henkilöstön määrä ja suuruusluokka. Tilinpäätöstilastoon yritykset on valittu käyttäen samoja rajauksia toiminta-ajan, henkilöstön ja liikevaihdon suhteen kuin yritysrekisterissä. Myös yhdenkertaista kirjanpitoa pitävät ammatinharjoittajat sisältyvät tilinpäätöstilastoon. Lisäksi valtion liikelaitokset sekä energia- ja vesihuollon ja liikenteen toimialojen kunnalliset liikelaitokset ovat tilastossa mukana.
Tilinpäätöstilaston aineisto perustuu verohallinnon elinkeinoverotusaineistoon ja Tilastokeskuksen yritystiedusteluun. Elinkeinoverotusaineisto sisältää kaikkien elinkeinoverotuslain alaisten yritysten ja ammatinharjoittajien tilinpäätöstiedot. Se on ollut Tilastokeskuksen käytettävissä vuodesta 1994 lähtien.
Tilastokeskuksen tiedustelussa oli noin 5 500 yritystä vuonna 2012. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin noin 80 prosenttia. Tilinpäätöstilaston kohdejoukosta tiedusteluun kuuluvat kaikki yli 50 henkilöä työllistävät yritykset. Lisäksi 10 – 50 henkilöä työllistävistä yrityksistä tiedusteluun on valittu yritykset satunnaisotannalla. Tiedustelussa on myös joitain alle 10 henkilöä työllistäviä yrityksiä sekä kaikki kunnalliset liikelaitokset.
Tilastokeskuksen tiedustelussa kerätään investointitietoja ja muita tilinpäätöksen lisätietoja. Aineistoa tarkistetaan erilaisilla sisäisillä loogisuus- ja suhdelukutesteillä. Tietoja verrataan myös muihin tietolähteisiin. Patentti- ja rekisterihallituksen elektronista kuva-arkistoa käytetään tietojen tarkistamisessa.
3.Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Tilinpäätöstilasto sisältää kattavasti tiedot kaikista liikeyrityksistä lähes kaikilta toimialoilta. Maatilataloudesta ovat mukana työnantajina toimivat tilat. Tilinpäätöstilasto ei sisällä seuraavien toimialojen tietoja: 12, 64, 65, 66, 84, 851, 852, 853, 854, 85591, 856, 86210, 91010, 94 (toimialaluokitus 2008).
Elinkeinoverotusaineisto on tärkeä tilaston tietolähde. Aineiston laatu tarkistetaan ja korjataan ohjelmallisesti. Aineiston puuttuvat arvot korvataan eli imputoidaan ensisijaisesti yrityksen aikaisempien vuosien tiedoilla ja toiseksi liikevaihdoltaan ja henkilöstömäärältään vastaavanlaisen yrityksen tiedoilla.
Tilinpäätöskyselyyn kuulumattomille yrityksille tuotetaan liikevaihdon ja kulujen erittelyjen tiedot imputointimallin mukaisesti. Malli perustuu kyselyyn kuuluvien yritysten tietoihin. Imputointimallissa lasketaan toimialakohtaiset kertoimet. Kertoimia laskettaessa on huomioitu poikkeavat havainnot.
Tilinpäätöstilaston lukuja julkaistaan sekä ennakollisina että lopullisina. Perusaineiston täydentyminen ja lopettamistietojen päivittäminen aiheuttavat muutoksia lopullisiin tietoihin ennakollisiin tietoihin verrattuna. Lisäksi ennakossa yrityksiä ei rajata pois lyhyen toiminta-ajan perusteella eli alle puolivuotta tilikaudella toimineita. Tilinpäätöstilaston tietojen tarkentumista ennakon ja lopullisen tilaston välillä on esitetty erillisessä revisiotaulussa tilaston kotisivulla Tietojen tarkentuminen .
4.Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Yritysten tilinpäätöstilastosta tehdään vuosittain ennakolliset ja lopulliset tilastot. Ennakkotiedot valmistuvat tilastovuotta seuraavan vuoden syyskuussa ja lopulliset tiedot tämän jälkeen helmikuussa.
Tilinpäätöstilastoa on laadittu alkaen vuodesta 1974.
5.Tietojen saatavuus
Tilinpäätöstietoja on saatavissa toimialoittain ja suuruusluokittain Tilastokeskuksen internet-sivuilta maksuttomasta STATFIN-palvelutietokannasta. Tilastokatsaukset ovat saatavissa tilastojen kotisivuilta.
6. Tilaston vertailukelpoisuus
Tilastotietojen eri ajankohtien vertailukelpoisuuteen vaikuttavat kirjanpitolain muutokset. Vuoden 2003 tilastossa otettiin käyttöön laskennallinen palkkakorjaus. Palkkakorjaus on tehty pienille yrityksille, joilla yrittäjien tekemä palkaton työpanos on suuri. Palkkakorjaus parantaa yritysten välistä vertailtavuutta. Tiedot on julkaistu siten, että tiedot on saatavissa myös ilman palkkakorjausta.
Tilastovuoden 2008 julkistamisen yhteydessä tilinpäätöstilastoissa otettiin käyttöön uusi toimialaluokitus TOL 2008. Toimialaluokituksen käyttöönotto muuttaa useiden toimialaryhmien rakennetta siten, että tiedot eivät ole kaikilta osin vertailukelpoisia toimialaluokituksella TOL 2002 julkistettuihin lukuihin.
Tilastovuonna 2008 uudistettiin myös henkilöstön lukumäärän laskentatapaa. Henkilöstön lukumäärä saadaan tilinpäätöstilastoihin nyt kokonaan yritysrekisteristä ja se noudattaa yritysrekisterin vuositilastossa määriteltyä kokovuosityöllisen määritelmää.
Edellä mainitut toimiala- ja henkilöstömuutokset on huomioitu uudessa aikasarjassa, joka on tehty tilastovuodesta 2006 lähtien. Vanhan toimialaluokituksen TOL 2002 ja henkilöstön lukumäärän mukaisen aikasarjan viimeinen tilastovuosi on 2008.
7. Tietojen selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilastotiedoista on saatavillayhtenäiset aikasarjat 1999 - 2008 TOL 2002 luokituksella ja 2006 - 2011 TOL 2008 luokituksella . Yhtenäisyyttä muihin tilastoihin rajoittavat käsitteelliset ja menetelmälliset asiat:
-
Liiketoiminnan kuukausikuvaajien liikevaihto on laskettu verohallinnon kausiveroaineistosta. Liikevaihdon määrittely kausiveroilmoituksessa ei täysin vastaa tuloslaskelman liikevaihtoa.
-
Yritys- ja toimipaikkarekisterin tilastoissa yritysten määrä on suurempi kuin tilinpäätöstilastossa.Ero syntyy pääasiassa rahoitus- ja vakuutustoiminnan sekä julkisen hallinnon yritysten puuttumisesta tilinpäätöstilaston luvuista. Myös yritysten luokittelussa toimialoille on jonkin verran eroja. Tilinpäätöstilastossa esimerkiksi hallintayhtiöt pyritään pitämään emoyrityksen toimialalla toisin kuin yritysrekisterissä. Toimialoittaiset luvut saattavat poiketa yritys- ja toimipaikkarekisterin luvuista myös fuusiokorjausten erilaisesta ajoituksesta johtuen. Tilinpäätöstilastossa fuusiokorjaukset tehdään tapahtumavuonna, mutta yritys- ja toimipaikkarekisterissä vasta seuraavana vuonna. Yritys- ja toimipaikkarekisteri ei myöskään tilastoi kunnallisia liikelaitoksia.
-
Tilinpäätöstilastossa yritysten kokoluokitteluna on käytetty EU:n komission suositusta. Tämän johdosta jakautuminen kokoluokkiin eroaa Yritys- ja toimipaikkarekisterin tilastoissa esitetyistä lukumääristä. Niissä pienet ja keskisuuret yritykset on määritelty vain henkilökunnan perusteella.
-
Kansantalouden tilinpidon toimialoittainen arvonlisäys perushintaan poikkeaa tilinpäätöstilaston jalostusarvosta, koska kansantalouden tilinpidon laskelmat laaditaan toimipaikoittain. Tilinpäätöstilastojen jalostusarvon laskenta pohjautuu yritystason tietoihin. Lisäksi tilinpäätöstilaston jalostus arvo arvioidaan tuottajahintaan.
Lähde: Informaatiopalvelujen tilinpäätöstilasto 2012, Tilastokeskus
Lisätietoja: Rauno Viita 09 1734 3381, rakenne.tilastot@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala
Päivitetty 13.2.2014
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Informaatiopalvelujen tilinpäätöstilasto [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-3789. 2012,
Informaatiopalvelujen tilinpäätöstilaston laatuseloste
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 17.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/iptp/2012/iptp_2012_2014-02-13_laa_001_fi.html