Tämä sivu on arkistoitu.

5.4.2022 jälkeen julkaistut tiedot löydät uudistetulta sivustolta.

Siirry uudelle tilastosivulle

Julkaistu: 12.1.2005

Joukkoviestintämarkkinat 3,7 miljardia vuonna 2003

Joukkoviestintämarkkinoiden koko oli vuonna 2003 noin 3,7 miljardia euroa. Vuosimuutos oli hieman alle 3 prosenttiyksikköä ja inflaation vaikutus poistettuna vajaat 2 prosenttiyksikköä. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen joukkoviestintätilastoihin.

Inflaation vaikutus poistettuna joukkoviestintämarkkinat ovat supistuneet lievästi (-0,5 %) vuodesta 2000 vuoteen 2003, kun mm. mediamainonta väheni vuosina 2001 ja 2002. Vasta vuosi 2003 oli ensimmäinen reaalikasvun vuosi. Vuonna 2003 nopeimmin kasvoivat dvd-tallenteet (+61 %), kaapelitelevisio (+25 %) ja ilmaislehdet (+19 %). Vuosimuutos oli miinusmerkkinen sanomalehdistöllä (-2 %), cd-romeissa (-11 %) ja videotallenteissa (-24 %).

Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2000 - 2003

  2000
€ milj.
2001
€ milj.
2002
€ milj.
2003
€ milj.
2003
%
Muutos, %
2003/02
Päivälehdet (7- 4-päiväiset) 965 956 936 931 25 -1
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) 114 113 115 112 3 -2
Ilmaislehdet 91 88 94 103 3 10
Aikakauslehdet 631 622 630 655 18 4
Kirjat 447 453 474 479 13 1
Mainospainotuotteet 306 314 312 320 9 3
Graafinen joukkoviestintä yhteensä 2 552 2 547 2 561 2 600 71 2
Valtakunnallinen TV- ja radiotoiminta 516 519 528 542 15 3
Muu radiotoiminta 30 33 34 36 1 6
Kaapelitelevisio* 69 72 85 107 3 26
Online- ja internetpalvelut 60 60 56 60 2 7
Sähköinen viestintä yhteensä 675 684 703 746 20 6
Äänitteet 125 128 118 120 3 2
Videot 70 67 65 50 1 -23
DVD-tallenteet 12 27 50 81 2 63
Elokuvateatterit 48 48 57 58 2 2
CD-Rom-tallenteet 36 33 26 23 1 -11
Tallenneviestintä yhteensä 291 303 316 333 9 5
Koko joukkoviestintä 3 519 3 534 3 580 3 679 100 3
Kiintein (2003) hinnoin 3 697 3 621 3 612 3 679   2
* Kaapelitelevisiotoiminnan luvut sisältävät myös laajakaistaliittymien myynnin.
Taulukon luvut ovat loppukäyttäjätasoisia. Eri toimialojen luvut ovat toisensa poissulkevia. Niistä on eliminoitu toimialojen sisäiset ja eri toimialojen väliset päällekkäisyydet. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä. Osa luvuista on arvioita.
Kiinteähintaiset luvut on deflatoitu elinkustannusindeksillä 1951/X = 100 vuoden 2003 rahaksi

Lähde: Joukkoviestimet 2004. Kulttuuri ja viestintä 2004:3. Tilastokeskus. (Julkaisu ilmestyy maaliskuussa)

Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, tuomo.sauri@tilastokeskus.fi

Taulukot

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.


Päivitetty 12.1.2005

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2003. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2003/jvie_2003_2005-01-12_tie_001.html