Julkaistu: 9.3.2006
Joukkoviestintämarkkinat 2000 - 2004
Vuonna 2004 joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli noin 3,8 miljardia euroa. Markkinat kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna noin 4 prosenttia eli selvästi edellisvuotta enemmän. Bruttokansantuotteeseen suhteutettuna joukkoviestinnän osuus oli 2,5 prosenttia.
Vuodesta 2000 vuoteen 2004 joukkoviestintämarkkinat kasvoivat nimellisesti 9 prosenttia, mutta reaalikasvu jäi vain 3 prosenttiin. Graafisen joukkoviestinnän osuus pieneni kaksi prosenttiyksikköä ja sähköisen joukkoviestinnän osuus kasvoi saman verran.
Graafinen joukkoviestintä on edelleen joukkoviestinnän suurin lohko. Sen kokonaisliikevaihto oli vuonna 2,7 miljardia euroa vuonna 2004. Graafisen joukkoviestinnän sisällä suhteellisesti eniten kasvoivat ilmaislehtien markkinat, 6 prosenttia.
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2000 - 2004
2000 milj. euroa |
2001 milj. euroa |
2002 milj. euroa |
2003 milj. euroa |
2004 milj. euroa |
Muutos, % 2003-2004 |
|
Päivälehdet (7-4-päiväiset) | 965 | 956 | 936 | 931 | 970 | 4* |
Muut sanomalehdet (3-1-päiväiset) | 114 | 113 | 115 | 112 | 118 | 5* |
Ilmaislehdet | 87 | 86 | 89 | 95 | 100 | 6 |
Aikakauslehdet | 631 | 622 | 630 | 655 | 680 | 4 |
Kirjat | 447 | 453 | 474 | 479 | 496 | 4 |
Mainospainotuotteet | 306 | 314 | 312 | 320 | 324 | 1 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 549 | 2 544 | 2 556 | 2 592 | 2 688 | 4 |
Valtakunnallinen TV ja radio | 516 | 519 | 528 | 542 | 598 | 10 |
Osavaltakunnallinen ja paikallinen radio | 30 | 33 | 34 | 36 | 36 | 0 |
Kaapelitelevisio | 66 | 67 | 77 | 93 | 98 | 5 |
Online-palvelut | 60 | 59 | 56 | 59 | 67 | 14 |
Sähköinen joukkoviestintä yhteensä | 672 | 677 | 695 | 731 | 799 | 9 |
Äänitteet | 125 | 128 | 118 | 120 | 110 | -9 |
Videot (VHS) | 70 | 66 | 65 | 50 | 32 | -36 |
DVD-levyt | 12 | 30 | 53 | 81 | 109 | 35 |
Elokuvateatterit | 48 | 48 | 56 | 57 | 54 | -6 |
CD-Rom | 36 | 33 | 26 | 23 | 21 | -11 |
Tallenneviestintä yhteensä | 291 | 305 | 318 | 331 | 325 | -2 |
Kaikki yhteensä | 3 512 | 3 526 | 3 569 | 3 654 | 3 811 | 4 |
Kiintein (2004) hinnoin | 3 697 | 3 620 | 3 608 | 3 661 | 3 811 | 4 |
Osuus BKT:sta, % | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |
* Sanomalehtien myyntituottojen laskentatavan muutoksesta vuonna 2004 johtuen todelliset muutosprosentit ovat jonkin verran taulukossa esitettyjä suurempia. |
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 9.3.2006
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2004. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2004/jvie_2004_2006-03-09_tie_001.html