Publicerad: 9.3.2006
Massmediemarknaden 2000-2004
År 2004 uppgick värdet av marknaden för massmedier till omkring 3,8 miljarder euro. Marknaden växte med ungefär 4 procent jämfört med året innan, dvs. klart mer än året innan. I förhållande till bruttonationalprodukten hade massmedierna en andel på 2,5 procent.
Från år 2000 till år 2004 ökade massmediemarknaden nominellt med 9 procent, men den reala ökningen stannade på bara 3 procent. Den grafiska sektorns andel minskade med två procentenheter och de elektroniska medierna ökade lika mycket.
Den grafiska sektorn är fortfarande det största blocket inom massmedier. Dess totala omsättning uppgick år 2004 till 2,7 miljarder euro. Inom den grafiska sektorn ökade marknaden för gratistidningar relativt sett mest, med 6 procent.
Massmediemarknaden i Finland 2000-2004
2000 mn euro |
2001 mn euro |
2002 mn euro |
2003 mn euro |
2004 mn euro |
Förändring, % 2003-2004 |
|
Dagstidningar (7-4 dagar i veckan) | 965 | 956 | 936 | 931 | 970 | 4* |
Övriga dagstidningar (3-1 dagar i veckan) | 114 | 113 | 115 | 112 | 118 | 5* |
Gratistidningar | 87 | 86 | 89 | 95 | 100 | 6 |
Tidskrifter | 631 | 622 | 630 | 655 | 680 | 4 |
Böcker | 447 | 453 | 474 | 479 | 496 | 4 |
Reklamtryck | 306 | 314 | 312 | 320 | 324 | 1 |
Grafiska sektorn totalt | 2 549 | 2 544 | 2 556 | 2 592 | 2 688 | 4 |
Riksomfattande televisions- och rundradioverksamhet | 516 | 519 | 528 | 542 | 598 | 10 |
Delvis rikstäckande och lokal radio | 30 | 33 | 34 | 36 | 36 | 0 |
Kabeltelevision | 66 | 67 | 77 | 93 | 98 | 5 |
Online-tjänster | 60 | 59 | 56 | 59 | 67 | 14 |
Elektroniska massmedier totalt | 672 | 677 | 695 | 731 | 799 | 9 |
Fonogram | 125 | 128 | 118 | 120 | 110 | -9 |
Video (VHS) | 70 | 66 | 65 | 50 | 32 | -36 |
DVD-skivor | 12 | 30 | 53 | 81 | 109 | 35 |
Biografer | 48 | 48 | 56 | 57 | 54 | -6 |
CD-Rom | 36 | 33 | 26 | 23 | 21 | -11 |
Inspelningsmedier totalt | 291 | 305 | 318 | 331 | 325 | -2 |
Samtliga totalt | 3 512 | 3 526 | 3 569 | 3 654 | 3 811 | 4 |
Med fasta (2004) priser | 3 697 | 3 620 | 3 608 | 3 661 | 3 811 | 4 |
Andel av BNP, % | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |
* På grund av ändringen av sättet att beräkna dagstidningarnas försäljningsintäkter år 2004 är de verkliga förändringsprocenterna något större än de siffror som anges i tabellen. |
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jussi Simpura
Senast uppdaterad 9.3.2006
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2004. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2004/jvie_2004_2006-03-09_tie_001_sv.html