Julkaistu: 16.12.2011
Joukkoviestintämarkkinat 2010 – painetun viestinnän kehitys heikkoa
Mediamarkkinat toipuivat loivaan kasvuun vuonna 2010 edellisvuoden poikkeuksellisen rajun pudotuksen jälkeen. Kokonaisuutena kasvua syntyi kahden prosentin verran. Kasvu painottui selkeästi sähköiseen viestintään (+6 %), vaikka muitakin yksittäisiä kasvualoja löytyi. Painetussa joukkoviestinnässä kasvu jäi yhteen prosenttiin.
Päivälehtien tuotot romahtivat finanssikriisin seurauksena vuonna 2009. Viime vuoden pienestä kasvusta huolimatta tuotot jäivät edelleen vuosituhannen vaihteen tasolle. Inflaatiokorjatuin luvuin kuva on luonnollisesti vielä karumpi.
Yksittäisistä media-aloista eniten kasvoivat elokuvateatterit (+16 %) ja verkkomedia eli internetin mediapalvelut (+15 %). Äänitteet kehittyivät heikoimmin (-6 %).
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2009 - 2010
|
2009 | 2010 | 2010 | Muutos |
Milj. € | Milj. € | % | 2009- 2010, % |
|
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 946 | 959 | 22 | 1 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 131 | 126 | 3 | -3 |
Ilmaislehdet | 81 | 88 | 2 | 8 |
Aikakauslehdet | 700 | 705 | 16 | 1 |
Kirjat* | 570 | 571 | 13 | 0 |
Hakemistot & suoramainonta | 304 | 298 | 7 | -2 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 731 | 2 747 | 64 | 1 |
Televisio** | 940 | 983 | 23 | 5 |
Radio | 52 | 55 | 1 | 5 |
Verkkomedia | 188 | 216 | 5 | 15 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 181 | 1 253 | 29 | 6 |
Äänitteet | 85 | 80 | 2 | -6 |
Video (DVD & VHS) | 145 | 142 | 3 | -2 |
Elokuvateatterit | 60 | 69 | 2 | 16 |
Tallenneviestintä yhteensä | 290 | 291 | 7 | 0 |
Koko joukkoviestintä | 4201 | 4 291 | 100 | 2 |
* Sisältää myös Suomen
Kustannusyhdistyksen jäsenten off-line multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin. ** Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan. Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2010 oli yhteensä noin 4,3 miljardia euroa, eli yhdeksänkymmentä miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2009.
Graafisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui edellisvuodesta prosenttiyksiköllä 64 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi vastaavasti 29 prosenttiin.
Vuosituhannen vaihteesta graafisen viestinnän osuus on laskenut yhteensä 11 prosenttiyksikköä. Sähköisen viestinnän osuus on kasvanut saman verran.
Joukkoviestintämarkkinat 2000 - 2010
Edellä esitetyt ennakkolaskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintätilastot (16.12.2011)
Päivitetty 16.12.2011
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2010. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2010/jvie_2010_2011-12-16_tie_001_fi.html