Publicerad: 16.12.2011
Massmediemarknaden 2010 – tryckta medier utvecklades svagt
År 2010 återhämtade sig mediemarknaden något och ökade svagt efter det exceptionellt kraftiga fallet året innan. Totalt var ökningen två procent. Tyngdpunkten i ökningen låg klart på de elektroniska massmedierna (+6 %), även om det också fanns andra enskilda tillväxtbranscher. De tryckta massmedierna ökade bara med en procent.
Dagstidningarnas intäkter rasade som en följd av finanskrisen år 2009. Trots den smärre ökningen i fjol stannade intäkterna fortfarande på samma nivå som vid millennieskiftet. Bilden är givetvis ännu dystrare med inflationskorrigerade siffror.
Av de enskilda mediebranscherna hade biograferna (+16 %) och medietjänsterna på internet (+15 %) den största ökningen. Fonogrammen hade den svagaste utvecklingen (-6 %).
Massmediemarknaden i Finland 2009 - 2010
|
2009 | 2010 | 2010 | Förändring, |
mn € | mn € | % | 2009– 2010, % |
|
Dagstidningar (7–4 dagar i veckan) | 946 | 959 | 22 | 1 |
Övriga tidningar (3–1 dagar i veckan) | 131 | 126 | 3 | -3 |
Gratistidningar | 81 | 88 | 2 | 8 |
Tidskrifter | 700 | 705 | 16 | 1 |
Böcker* | 570 | 571 | 13 | 0 |
Kataloger & direktreklam | 304 | 298 | 7 | -2 |
Grafiska medier totalt | 2 731 | 2 747 | 64 | 1 |
Television** | 940 | 983 | 23 | 5 |
Radio | 52 | 55 | 1 | 5 |
Medier på internet | 188 | 216 | 5 | 15 |
Elektroniska massmedier totalt | 1 181 | 1 253 | 29 | 6 |
Fonogram | 85 | 80 | 2 | -6 |
Video (DVD, Blu-ray & VHS) | 145 | 142 | 3 | -2 |
Biografer | 60 | 69 | 2 | 16 |
Inspelningsmedier totalt | 290 | 291 | 7 | 0 |
Massmedier totalt | 4201 | 4 291 | 100 | 2 |
* Inkluderar också den
försäljning av off-line multimedieinspelningar (dvd, cd-rom o.d.) som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för. ** Inkl. också YLE public service-radioverksamheten Källa: Statistikcentralen, Statistik över massmedier och kultur |
År 2010 var värdet av massmediemarknaden i Finland totalt omkring 4,3 miljarder euro, dvs. 90 miljoner euro mer än år 2009.
De grafiska mediernas relativa andel av värdet av massmediemarknaden sjönk från året innan med en procentenhet till 64 procent. De elektroniska massmediernas relativa andel av massmediemarknaden ökade däremot till 29 procent.
Efter millennieskiftet har de grafiska mediernas andel minskat med totalt 11 procentenheter, och de elektroniska mediernas andel har ökat lika mycket.
Massmediemarknaden i Finland 2000–2010
Förhandskalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Överlappningarna har eliminerats. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Senast uppdaterad 16.12.2011
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2010. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2010/jvie_2010_2011-12-16_tie_001_sv.html