Julkaistu: 27.11.2013
Joukkoviestinnän markkinatrendit ennallaan vuonna 2012
Joukkoviestintämarkkinoiden kasvu on 2000-luvulla ollut valtaosin sähköisen viestinnän varassa. Television, radion ja verkkomedian yhteenlasketut tuotot ovat yli kaksinkertaistuneet. Kustannustoiminnan osuus joukkoviestintämarkkinoista on laskenut selvästi. Vuonna 2012 mediamarkkinoiden arvon kokonaiskehitys oli Tilastokeskuksen mukaan lievästi miinusmerkkinen. Euroista katosi parikymmentä miljoonaa (-0,5 %). Mediamarkkinoiden koko oli yhteensä noin 4,3 miljardia euroa.
Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista Suomessa 2000 - 2012 (%)
Sähköisen viestinnän euromääräinen kasvu jatkui, mutta aiempaa selvästi hitaampana. Kustannustoiminnan tulot vähenivät noin kaksi prosenttia.
Sähköisen viestinnän selvin kasvaja oli internetmainonta (+ 10 %).
Televisiotoiminnassa kasvu jäi noin yhteen prosenttiin. Kustannustoiminnassa luvut olivat miinusmerkkisiä 1–3 kertaa viikossa ilmestyviä sanomalehtiä lukuun ottamatta.
Painettujen lehtien ilmoitustuotot laskivat selvästi. Tilausmyyntiä puolestaan haittasivat vuoden 2012 alussa voimaan tulleen lehtitilausten 9 prosentin arvonlisäverokannan myötä kohonneet tilaushinnat. Digitaalisten tuottojen osuus sanomalehtien kokonaismyynnistä oli Sanomalehtien Liiton tietojen mukaan vasta noin neljä prosenttia.
Elokuvateatterit saavuttivat trendin vastaisesti 20 prosentin tuottojen kasvun. Kotimaisten elokuvien katsojaosuus oli ennätyksellisen korkea. Videotallenteiden myynnin selvä lasku puolestaan jatkui myös vuonna 2012 (- 11 %).
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2011 - 2012, miljoonaa euroa
2011 Milj € |
2012 Milj. € |
2012 % |
Muutos % 2011 - 12 % |
|
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 1) | 1 001 | 996 | 23 | -0,51 |
Muut sanomalehdet 1) | 127 | 136 | 3 | 7,4 |
Ilmaislehdet 1) | 83 | 76 | 2 | -8,2 |
Aikakauslehdet | 680 | 650 | 15 | -4,4 |
Kirjat 1) | 570 | 562 | 13 | -1,4 |
Painetut hakemistot & suoramainonta | 291 | 282 | 7 | -3,1 |
Kustannustoiminta yhteensä | 2 752 | 2 703 | 62 | -1,8 |
Televisio 2) | 1 028 | 1 039 | 24 | 1,1 |
Radio | 60 | 58 | 1 | -3,2 |
Internetmainonta | 219 | 240 | 6 | 10,0 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 307 | 1 338 | 31 | 2,4 |
Äänitteet 1) | 77 | 77 | 2 | 1,0 |
Video | 144 | 128 | 3 | -10,8 |
Elokuvateatterit | 68 | 81 | 2 | 19,7 |
Tallenneviestintä yhteensä | 288 | 287 | 7 | -0,5 |
Koko joukkoviestintä | 4 347 | 4 327 | 100 | -0,5 |
2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Internetmainonta ja sanomalehdet sisältävät päällekkäisyyttä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (228,2 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintä (27.11.2013)
Päivitetty 27.11.2013
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2012. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2012/jvie_2012_2013-11-27_tie_001_fi.html