Publicerad: 27.11.2013
Massmediernas marknadstrender oförändrade år 2012
Massmediemarknadens tillväxt har under 2000-talet varit beroende främst av de elektroniska medierna. Televisionens, radions och webbmediernas sammanräknade intäkter har mer än fördubblats. Förlagsverksamhetens andel av massmediemarknaden har klart minskat. Enligt Statistikcentralen var totalutvecklingen av massmediemarknadens värde något på minus år 2012. Av värdet försvann omkring tjugo miljoner euro (-0,5 %). Mediemarknadens storlek var sammanlagt omkring 4,3 miljarder euro.
Sektorernas andelar av massmediemarknaden i Finland 2000–2012, procent
De elektroniska mediernas tillväxt räknat i euro fortsatte, men klart långsammare än tidigare. Förlagsverksamhetens intäkter minskade med omkring två procent.
Inom de elektroniska medierna ökade internetreklamen mest (+ 10 %). Televisionsverksamheten ökade bara med omkring en procent.
Inom förlagsverksamheten var siffrorna negativa med undantag av tidningar som utkommer 1–3 gånger i veckan.
Annonsintäkterna för tryckta tidningar minskade klart. Prenumerationsförsäljningen försvårades för sin del av att prenumerationspriserna steg till följd av att momsskattesatsen för tidningsprenumerationer höjdes till 9 procent i början av år 2012.Enligt uppgifter från Tidningarnas Förbund uppgick de digitala intäkternas andel av den totala tidningsförsäljningen till endast omkring fyra procent.
I motsats till trenden uppnådde biograferna en intäktsökning på 20 procent. Andelen biografbesökare som såg inhemska filmer var rekordhög. Den tydliga nedgången i försäljningen av videoinspelningar fortsatte också år 2012 (-11 %).
Massmediemarknaden i Finland 2011–2012, miljoner euro
2011 mn € |
2012 mn € |
2012 % |
Förändring, % 2011-12 |
|
Dagstidningar (7–4 dagar i veckan) 1) | 1 001 | 996 | 23 | -0,51 |
Övriga tidningar 1) | 127 | 136 | 3 | 7,4 |
Gratistidningar 1) | 83 | 76 | 2 | -8,2 |
Tidskrifter | 680 | 650 | 15 | -4,4 |
Böcker 1) | 570 | 562 | 13 | -1,4 |
Tryckta kataloger & direktreklam | 291 | 282 | 7 | -3,1 |
Förlagsverksamhet totalt | 2 752 | 2 703 | 62 | -1,8 |
Television 2) | 1 028 | 1 039 | 24 | 1,1 |
Radio | 60 | 58 | 1 | -3,2 |
Internetreklam | 219 | 240 | 6 | 10,0 |
Elektroniska massmedier total t | 1 307 | 1 338 | 31 | 2,4 |
Fonogram 1) | 77 | 77 | 2 | 1,0 |
Video | 144 | 128 | 3 | -10,8 |
Biografer | 68 | 81 | 2 | 19,7 |
Inspelningsmedier totalt | 288 | 287 | 7 | -0,5 |
Massmedier totalt | 4 347 | 4 327 | 100 | -0,5 |
2) Inkl. också YLE public service-radioverksamheten
Kalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Internetreklamen och tidningarna innehåller överlappningar.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Publikationen i pdf-format (225,2 kB)
Uppdaterad 27.11.2013
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2012. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 21.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2012/jvie_2012_2013-11-27_tie_001_sv.html