Julkaistu: 25.11.2014
Joukkoviestintämarkkinoiden arvon lasku jatkui
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2013 oli yhteensä noin 4,1 miljardia euroa. Se oli lähes 150 miljoonaa euroa ja yli kolme prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kustannustoiminnassa ja tallenneviestinnässä laskua oli 6 prosenttia. Sähköinen viestintä kasvoi kaksi prosenttia. Kustannustoiminnan osuus joukkoviestintämarkkinoista on laskenut vuosituhannen vaihteesta lähes 15 prosenttiyksiköllä.
Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista 2000 - 2013 (%)
Televisiota ja verkkomediamainontaa lukuun ottamatta vuosimuutokset olivat miinusmerkkisiä kaikilla joukkoviestinnän lohkoilla. Suurimmat pudotukset olivat päivälehdissä (-9 %) ja videotallenteissa (-11%). Aikakauslehdillä ilmoitustuottojen osuus on 2000-luvulla pudonnut 33 prosentista 20 prosenttiin. Päivälehdillä osuus on pudonnut 58 prosentista 47 prosenttiin. TNS Gallupin tietojen mukaan sanoma- ja aikakauslehtimainonta väheni noin 15 prosentilla vuonna 2013.
Joukkoviestintämarkkinat 2012 - 2013, miljoonaa euroa
2012, Milj. € | 2013, Milj. € | 2013, % | Muutos, 2012-13, % | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 1) | 996 | 911 | 22 | -9 |
Muut sanomalehdet 1) | 136 | 132 | 3 | -3 |
Ilmaislehdet 1) | 76 | 73 | 2 | -4 |
Aikakauslehdet | 650 | 610 | 15 | -6 |
Kirjat 1) | 563 | 554 | 13 | -2 |
Suoramainonta | 224 | 207 | 5 | -8 |
Kustannustoiminta yhteensä | 2 646 | 2 487 | 60 | -6 |
Televisio 2) | 1 055 | 1 075 | 26 | 2 |
Radio | 58 | 55 | 1 | -5 |
Internetmainonta | 222 | 238 | 6 | 7 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 336 | 1 368 | 33 | 2 |
Äänitteet 1) | 77 | 77 | 2 | -1 |
Video | 124 | 110 | 3 | -11 |
Elokuvateatterit | 81 | 77 | 2 | -4 |
Tallenneviestintä yhteensä | 282 | 264 | 6 | -6 |
Koko joukkoviestintä | 4 263 | 4 119 | 100 | -3 |
2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä. Internetmainonta ja sanomalehdet sisältävät jonkin verran päällekkäisyyttä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri 029 551 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (251,5 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista 2000 - 2013, % (25.11.2014)
- Liitetaulukko 2. Sanomalehtien tuottojakaumat 2000 - 2013, % (25.11.2014)
- Liitetaulukko 3. Aikakauslehtien tuottojakauma 2000 - 2013, % (25.11.2014)
- Liitetaulukko 4. Radiomainonta 2000 - 2013, % (25.11.2014)
- Liitetaulukko 5. Televisiotoiminnan (antenni + kaapeli + satelliitti) tuotot 2000 - 2013, % (25.11.2014)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintä (25.11.2014)
Päivitetty 25.11.2014
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2013. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2013/jvie_2013_2014-11-25_tie_001_fi.html