Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastotietoa tästä aiheesta julkaistaan toisen tilaston yhteydessä.
Rakentamisen tilinpäätöstilaston laatuseloste
- 1. Tilastotietojen relevanssi
- 2.Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
- 3.Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- 4.Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- 5.Tietojen saatavuus
- 6. Tietojen vertailukelpoisuus
- 7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
1. Tilastotietojen relevanssi
Tilinpäätöstilaston ennakkotiedot vuodelta 2008 sisältää tietoja eri toimialojen tuloksen muodostumisesta ja kannattavuudesta. Keskeiset tunnusluvut on laskettu erikseen pk-sektorille ja koko toimialalle.
Tilastoyksikkönä on yritys. Kuvausalueen ulkopuolelle jäävät julkisen sektorin viranomaisyksiköt, voittoa tavoittelemattomat yhteisöt, rahoitus ja vakuutustoiminta sekä ne maatilatalouden yksiköt, jotka eivät toimi työnantajina. Lopullisesta tilastosta poiketen ennakkotilastossa ei ole mukana kuntien liikelaitosten tietoja. Yksilöivänä tunnuksena on yrityksen liike- ja yhteisötunnus eli y-tunnus.
Tilasto sisältää tuloslaskelman tiedot pääkohdittain, sekä näistä lasketut kannattavuuden keskeiset tunnusluvut. Ennakkotilastossa ei ole esitetty taseen eriä eikä taseesta laskettuja tunnuslukuja. Lisäksi tilasto sisältää yritysten perus- ja luokittelutietoja, jotka saadaan Tilastokeskuksen yritysrekisteristä.
Tilastotietoja käytetään Suomen yrityssektorin rakenteiden, kannattavuuden ja kehityksen analysointiin ja seurantaan. Tietojen suurimpia käyttäjiä ovat elinkeinoelämän edustajat, tutkimuslaitokset, julkinen hallinto ja kansainväliset tahot kuten Euroopan komissio ja OECD. Tilastojen käyttöä ja luovuttamista koskevat yleiset salaussäännöt.
Tuloslaskelma
Tuloslaskelma esitetään uudelleen ryhmitettynä siten, että siitä
käy ilmi tuloksen muodostumisen kannalta keskeiset erät,
käyttökate, liikevoitto, nettotulos ja kokonaistulos.
Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja fuusiovoitot sekä myyntitappiot ja
fuusiotappiot esitetään satunnaisina erinä. Ennen käyttökatetta
esitetty laskennallinen palkkakorjaus oikaistaan satunnaisten erien
jälkeen ennen tilikauden tulosta. Tilikauden tulos on virallisen
tuloslaskelman mukainen.
Tunnusluvut
Tunnusluvut on laskettu Yritystutkimusneuvottelukunnan ohjeita
noudattaen niin pitkälle kuin se on tietosisällön puolesta
mahdollista.
Liiketoiminnan laajuutta kuvaavat tunnusluvut
Kannattavuutta kuvaavat tunnusluvut
Tehokkuutta kuvaavat tunnusluvut
Yritys
Tilastoyksikkönä on yritys. Yrityksellä tarkoitetaan yhden tai
useamman henkilön yhdessä harjoittamaa taloudellista toimintaa,
joka tähtää kannattavaan tulokseen. Yrityksiä ovat:
- ammatin- ja liikkeenharjoittajat, jotka toimivat omalla nimellään
tai rekisteröidyllä toiminimellä,
- oikeushenkilöt (esim. osakeyhtiö, osuuskunta, säästöpankki,
taloudellinen yhdistys ja avoin yhtiö),
- valtion ja kuntien liikelaitokset.
Toimialaluokitus
Käytetty toimialaluokitus on Toimialaluokitus 2008 (Tilastokeskus,
käsikirjoja 4, Helsinki 2008). Toimialaluokitus 2008 perustuu EU:n
toimialastandardiin NACE Rev.2:een siten, että NACE:n
nelinumerotasoa on tarkennettu kansallisia tarpeita varten
viidennellä numerolla.
Tilastoja voidaan tuottaa tarkimmalla toimialatasolla tietojen salaussääntöjen puitteissa.
Oikeudellinen muoto
Käytetty oikeudellinen eli juridinen muoto on yritysrekisterin
käyttämä luokitus. Verohallinnon asiakastietokannassa olevat
oikeudelliset muodot muutetaan Yritys- ja toimipaikkarekisterissä
YTR:n käyttämän luokituksen mukaiseksi.
Kokoluokitus
EU:n komission suositus (6.5.2003) pienten ja keskisuurten (PK)
yritysten määritelmästä (2003/361/EY, Euroopan yhteisöjen
virallinen lehti N:o L 124/2003) määrittelee PK -yritykset sekä
pienet yritykset seuraavien sääntöjen mukaan.
-
Pienet ja keskisuuret yritykset määritellään yrityksiksi,
- joiden palveluksessa on vähemmän kuin 250 työntekijää ja joiden
- vuosiliikevaihto on enintään 50 miljoonaa euroa tai
- taseen loppusumma on enintään 43 miljoonaa euroa ja
- jotka täyttävät kohdassa 4 määritellyn perusteen riippumattomuudesta. -
Pieni yritys määritellään yritykseksi,
- jonka palveluksessa on vähemmän kuin 50 työntekijää ja jonka
- vuosiliikevaihto on enintään 10 miljoonaa euroa tai
- taseen loppusumma on enintään 10 miljoonaa euroa ja
- joka täyttää kohdassa 4 määritellyn perusteen riippumattomuudesta. -
Mikroyritys määritellään yritykseksi,
- jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka
- vuosiliikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai
- taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa ja
- joka täyttää kohdassa 4 määritellyn perusteen riippumattomuudesta. -
Riippumattomia yrityksiä ovat ne yritykset, joiden pääomasta tai äänivaltaisista osakkeista 25 prosenttia tai enemmän ei ole yhden sellaisen yrityksen omistuksessa tai sellaisten yritysten yhteisomistuksessa, joihin ei voida soveltaa tilanteen mukaan joko PK -yrityksen tai pienen yrityksen määritelmää.
Suuruusluokkien liikevaihto- ja taseen loppusumman rajoja tarkistettiin vuonna 2003. Suuruusluokkien tiedot edellisiin vuosiin eivät ole tästä johtuen täysin vertailukelpoisia.
Tietolähde
Rakennetilastojen pääasiallinen tietolähde on verohallinnon
elinkeinoverotusaineistot, joita täydennetään puuttuvien tietojen
osalta Tilastokeskuksen omalla kyselylomakkeella ja virallisen
tilinpäätöksen tiedolla.
Tilinpäätöstilastot on laadittu vuodesta 2000 lähtien 30.12.1997 voimaan tullutta uutta kirjanpitolakia ja -asetusta noudattaen (Kirjanpitolaki ja -asetus 30.12.1997 / 1336
Tärkeimmät Tilinpäätöstilastojen laadintaan vaikuttavat tilastoalan asetukset ovat seuraavat:
-
Yritystoiminnan rakennetilastoasetus. Keskeinen vuosittaisten yritystoiminnan tilastojen laatimista ohjaava asetus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) No 295/2008.
-
Tilastoyksikköasetus. Yritystoiminnan tilastoinnissa sovellettava tilastoyksiköitä koskeva asetus Euroopan neuvoston asetus No 696/93.
-
Toimialaluokitusasetus. Toimialaluokitus 2008 perustuu Euroopan unionin yhteiseen toimialaluokitukseen, NACE Rev.2:een, jota on tarkennettu kansallisia tarpeita varten viidennellä tasolla.
2.Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tilaston peruskehikon muodostaa Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteri. Yritysrekisteristä saadaan tilaston keskeiset luokitusmuuttujat kuten toimiala, sektori, oikeudellinen muoto, omistajatyyppi, alue sekä henkilöstön määrä ja suuruusluokka. Tilinpäätöstilastoon yritykset on valittu käyttäen samoja rajauksia toiminta-ajan, henkilöstön ja liikevaihdon suhteen kuin yritysrekisterissä. Myös yhdenkertaista kirjanpitoa pitävät ammatinharjoittajat sisältyvät tilinpäätöstilastoon. Lisäksi tilastoon sisältyvät valtion liikelaitokset.
Tilinpäätöstilaston aineisto perustuu verohallinnon elinkeinoverotusaineistoon ja Tilastokeskuksen yritystiedusteluun. Elinkeinoverotusaineisto sisältää kaikkien elinkeinoverotuslain alaisten yritysten ja ammatinharjoittajien tilinpäätöstiedot. Se on ollut Tilastokeskuksen käytettävissä vuodesta 1994 lähtien.
Omalla tiedustelulla kerätään vuosittain tietoja pääsääntöisesti vähintään 20 henkeä työllistäviltä yrityksiltä. Lisäksi tiedustelun piiriin kuuluu 10–20 henkilöä työllistäviä yrityksiä, jotka ylittävät vuosittain ja toimialoittain muuttuvat liikevaihtorajat. Omassa tiedustelussa kerätään investointitietoja ja muita tilinpäätöksen lisätietoja. Oman kyselyn aineistoa tarkistetaan erilaisilla aineiston sisäisillä loogisuus- ja suhdelukutesteillä. Tietoja verrataan myös muihin tietolähteisiin. Patentti- ja rekisterihallituksen elektronista kuva-arkistoa käytetään tietojen tarkistamisessa.
3.Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Tilinpäätöstilasto sisältää kattavasti tiedot kaikista liikeyrityksistä lähes kaikilta toimialoilta. Maatilataloudesta ovat mukana työnantajina toimivat tilat. Tilinpäätöstilasto ei sisällä seuraavien toimialojen tietoja:64, 65, 66, 84, 851, 852, 853, 854, 85591, 856, 86210, 91010, 94 (toimialaluokitus 2008). Vähintään 20 henkilöä työllistävien yritysten tiedot tarkistetaan yrityskohtaisesti. Pienempien ja vastaamattomien yritysten tuloslaskelmatiedot saadaan verohallinnon elinkeinoverotusaineistosta ja muista hallinnollisista aineistoista. Yritysten luokitustiedot kerätään pääsääntöisesti Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteristä.
Elinkeinoverotusaineisto on tärkeä tilaston tietolähde. Aineiston laatu tarkistetaan ja korjataan ohjelmallisesti. Liikevaihdon mukaan noin kahdelle prosentille yrityksistä tiedot imputoidaan käyttäen vastaajaluovuttaja -menetelmiä. Myös kyselyn ulkopuolisten yritysten omaan kyselyyn sisältyvät lisätiedot imputoidaan käyttäen malliluovuttaja -menetelmää.
Liiketoiminnan kuukausikuvaajien liikevaihto on laskettu verohallinnon maksuvalvonta-aineistosta. Liikevaihdon määrittely arvonlisäveroilmoituksessa ei täysin vastaa tuloslaskelman liikevaihtoa.
Tilinpäätöstilastossa yritysten kokoluokitteluna on käytetty EU:n komission suositusta. Tämän johdosta jakautuminen kokoluokkiin eroaa Suomen yritykset -julkaisussa esitetyistä luvuista. Pääasiallinen syy on ehto riippumattomuudesta. Suomen yritykset -julkaisussa pienet ja keskisuuret yritykset on määritelty vain henkilökunnan perusteella.
4.Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Yritysten tilinpäätöstilastosta tehdään vuosittain ennakolliset ja lopulliset tilastot. Ennakkotiedot valmistuvat tilastovuotta seuraavan vuoden heinäkuun alussa ja lopulliset tiedot joulukuussa.
Tilinpäätöstilastoa on laadittu vuodesta 1974.
5.Tietojen saatavuus
Tilinpäätöstietoja on saatavissa toimialoittain ja suuruusluokittain Tilastokeskuksen internet-sivuilta.
6. Tietojen vertailukelpoisuus
Tilastotietojen eri ajankohtien vertailukelpoisuuteen vaikuttaa kirjanpitolain muutokset. Vuoden 2003 tilastossa otettiin käyttöön laskennallinen palkkakorjaus. Palkkakorjaus on tehty pienille yrityksille, joilla yrittäjien tekemä palkaton työpanos on suuri. Palkkakorjaus parantaa yritysten välistä vertailtavuutta. Tiedot on julkaistu siten, että tiedot on saatavissa myös ilman palkkakorjausta.
7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilastotiedoista on saatavilla vuoden 2002 toimialaluokituksella yhtenäinen aikasarja 1999 - 2008. Kuitenkin yhtenäisyyttä muihin tilastoihin rajoittavat käsitteelliset ja menetelmälliset asiat:
-
Liiketoiminnan kuukausikuvaajien liikevaihto on laskettu verohallinnon maksuvalvonta-aineistosta. Liikevaihdon määrittely arvonlisäveroilmoituksessa ei täysin vastaa tuloslaskelman liikevaihtoa.
-
Yritys- ja toimipaikkarekisterin tilastoissa yritysten määrä on suurempi kuin rakennetilaston tilinpäätöstilastossa. Ero syntyy pääasiassa rahoitus- ja vakuutustoiminnan sekä julkisen hallinnon yritysten puuttumisesta tilinpäätöstilaston luvuista. Myös yritysten luokittelussa toimialoille on jonkin verran eroja. Tilinpäätöstilastossa esimerkiksi hallintayhtiöt pyritään pitämään emoyrityksen toimialalla toisin kuin yritysrekisterissä. Toimialoittaiset luvut saattavat poiketa yritys- ja toimipaikkarekisterin luvuista myös fuusiokorjausten erilaisesta ajoituksesta johtuen. Tilinpäätöstilastossa fuusiokorjaukset tehdään tapahtumavuonna, mutta yritys- ja toimipaikkarekisterissä vasta seuraavana vuonna. Yritys- ja toimipaikkarekisteri ei myöskään tilastoi kunnallisia liikelaitoksia.
-
Tilinpäätöstilastossa yritysten kokoluokitteluna on käytetty EU:n komission suositusta. Tämän johdosta jakautuminen kokoluokkiin eroaa Yritys- ja toimipaikkarekisterin tilastoissa esitetyistä luvuista. Pääasiallinen syy on ehto riippumattomuudesta. Yritys- ja toimipaikkarekisterin tilastoissa pienet ja keskisuuret yritykset on määritelty vain henkilökunnan perusteella.
-
Kansantalouden tilinpidon toimialoittainen arvonlisäys perushintaan poikkeaa tilinpäätöstilaston jalostusarvosta, koska kansantalouden tilinpidon laskelmat laaditaan toimipaikoittain. Tilinpäätöstilastojen jalostusarvon laskenta pohjautuu yritystason tietoihin.
Lähde: Yritysten Rakenteet / Tilinpäätöstilasto 2008.Tilastokeskus
Lisätietoja: Seija Kolehmainen 1734 2237, rakenne.tilastot@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Leena Storgårds
Päivitetty 7.7.2009
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Rakentamisen tilinpäätöstilasto [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-5328. 2008,
Rakentamisen tilinpäätöstilaston laatuseloste
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 5.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/ratipa/2008/ratipa_2008_2009-07-07_laa_001_fi.html