Yritystukitilaston laatuseloste
- 1. Tilastotietojen relevanssi
- 2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
- 3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- 4. Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- 5. Tietojen saatavuus
- 6. Tilastojen vertailukelpoisuus
- 7. Selkeys ja yhtenäisyys
1. Tilastotietojen relevanssi
Tilaston tuottaja on Tilastokeskuksen Yritystilastot-yksikkö. Yritystukitilasto laaditaan kansallisia tarpeita varten, sen taustalla ei ole tilaston tuotantoa sääteleviä kansainvälisiä asetuksia tai suosituksia. Yritystukiaineisto on tutkijoiden käytettävissä Tilastokeskuksen tutkijapalveluiden yritystukitietokannassa sekä etäkäytössä.
Yritystukitilasto perustuu Tilastokeskuksen yritystukitietokantaan, johon on koottu yritystukitietoja julkisen tutkimusrahoituksen ja elinkeinotukien vaikuttavuuden selvittämiseksi. Tilasto sisältää tietoja yritystukea rahoittavien instituutioiden – työ- ja elinkeinoministeriön (TEM), Tekesin, Finnveran sekä maa- ja metsätalousministeriön (MMM) – maksamista suorista yritystuista. Ennen kuin TEM aloitti toimintansa vuoden 2008 alusta, yritystukia myönsivät kauppa- ja teollisuusministeriö (KTM) sekä työministeriö (TM). Yritystukitilasto ei kata kaikkia yritysten saamia tukia. Esimerkiksi verotuet, kuntien antamat yritystuet ja maataloustuet eivät sisälly tilastoon.
Tiedot on ryhmitelty tilastossa lähinnä tukityypin (suora tuki, laina ja takaus) sekä tukea saaneiden yritysten toimialan ja kokoluokan mukaan. Yritystukitietokannan tietoja voidaan kuitenkin ryhmitellä myös tuen antajan ja myöntämisperusteen mukaan. Tietoja käyttävät julkinen hallinto sekä tutkijat. Yritystukitietokantaan on mahdollista linkittää muita yritystason aineistoja. Tukien vaikutusta yritysten toimintaan voidaan tarkastella esimerkiksi yhdistämällä yritystukiaineistoon tilinpäätöstietoja. Tietokannan tiedot ovat yritystasoisia, joten alueellista tietoa on vaikea tuottaa.
Yritystuki on julkisista varoista yritykselle tai yhteisölle maksettu avustus tai rahoitus. Yritystuen antamisperusteet on säädetty yritystukilaissa (Laki yritystoiminnan tukemisesta 1068/2000), jonka mukaan yritystoimintaan voidaan myöntää valtionavustuksena investointitukea, pienten ja keskisuurten yritysten kehittämistukea ja tukea yritysten toimintaympäristön parantamiseen. Avustusmuotoisen rahoituksen ohella rahoitusta voidaan myöntää toimintaympäristön parantamiseen myös pääomasijoituksena. Lisäksi aloittamisvaiheessa olevalle pienelle yritykselle voidaan myöntää toiminnan käynnistystukea. Tukea suunnataan laadullisesti korkeatasoisiin aineettomiin ja aineellisiin hankkeisiin tavoitteena erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja toimintaympäristön parantaminen.
Alla olevassa taulukossa on esitetty tukityypit tiedonantajittain. TEM:ltä saadaan tiedot myönnetyistä ja maksetuista tuista ja starttituista. Tekes toimittaa Tilastokeskukselle tiedot myönnetyistä ja maksetuista suorista tuista, lainoista ja pääomalainoista. MMM:n tiedot koostuvat myönnetyistä ja maksetuista suorista tuista. Finnveralta puolestaan saadaan tiedot myönnetyistä lainoista ja takauksista.
Tukityypit eri tiedonantajilla
Tiedonantaja | Laina | Pääoma- laina | Tuki | Takaus |
Finnvera | X | X | ||
TEM | X | |||
MMM | X* | |||
Tekes | X | X | X |
*ei sisällä maataloustukia, vaan ainoastaan yritystuet. Vuodesta 2010 eteenpäin tiedoissa ei ole mukana hanketukia.
Eri tukityypit poikkeavat luonteeltaan toisistaan. Suorien tukien tapauksessa laskennallinen tuen määrä on yhtä kuin esitetty tukisumma. Vastikkeellisen rahoituksen kuten takausten ja lainojen osalta näin ei ole eikä niiden yhteenlasku anna oikeaa kuvaa yritystukien volyymista. Lainojen ja takausten laskennallinen tuen määrä, eli se määrä joka erästä on tukea, on huomattavasti esitettyä summaa matalampi. Laina on maksettava takaisin ja takaus toteutuu vain lainan takaisinmaksun epäonnistuessa. Näiden tukityyppien osalta laskennallisen tuen määrä riippuu markkinoista poikkeavista lainaehdoista sekä luottotappioista. Laskennallisen tuen suuruusluokka jää alle 10 prosentin vastikkeellisen rahoituksen kokonaismäärästä.Yritystukitilastossa ei ole pyritty laskemaan näiden tukityyppien laskennallisen tuen määrää vaan ilmoittamaan lainojen ja takausten kokonaismäärät.
2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Yritystukitilasto perustuu kattaviin hallinnollisiin aineistoihin ja Tilastokeskuksessa tarkistettuihin yritystason tausta-aineistoihin. Yritystukitilaston perusjoukon muodostavat Tilastokeskuksen yritysrekisteriin kuuluvat liiketoimintaa harjoittavat yritykset ja erityisesti yritykset, joille tilaston tiedonantajina toimivat julkisomisteiset instituutiot ovat maksaneet avustuksia tai antaneet muuta rahoitusta. Yritystukitilaston lähdeaineistoina käytetään yritystukitietokantaa, yritysrekisterin vuositilastoa ja tilinpäätöstilastoja. Yritysrekisterin tiedot saadaan pääasiassa verohallinnon rekistereistä ja omista tiedusteluista, tilinpäätöstilastot puolestaan perustuvat verohallinnon elinkeinoverotusaineistoon ja omaan yritystiedusteluun.
Yritystukitietokantaan kootaan tiedot TEM:n (ennen vuotta 2008 KTM ja TM), MMM:n, Tekesin ja Finnveran myöntämistä ja maksamista suorista tuista, lainoista, sekä takauksista. Tiedonantajat toimittavat vuosittain päättynyttä kalenterivuotta koskevat yritystukitiedot Tilastokeskukseen. Yritystukitietokannan tiedot koostuvat yritysten saamista lainoista, pääomalainoista, takauksista ja suorista tuista. Tiedot eivät sisällä verotukia eivätkä maataloustukia, vaan ainoastaan yritystoimintaan kohdistuvat tuet.
TEM:n tukitietoihin sisältyy KTM:n ja TM:n aiemmin myöntämiä tukia. KTM:n tuet koostuivat energiatuista, investointituista, kansainvälistymistuista (ei ole tilastoitu vuodesta 2008 eteenpäin), toimintaympäristötuista sekä muista kehittämistuista ja avustuksista. Ne sisälsivät kansallisen rahoituksen lisäksi Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tukia, mutta eivät Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) tukia. TM:n työllistämistuet puolestaan sisälsivät sekä kansallisia että EU-tukia (ESR-projektit), mutta eivät työvoima- ja elinkeinokeskusten (TE-keskusten) kautta maksettavia investointitukia. TEM:n yritystuet voidaan jaotella palkkatukiin ja starttitukiin. Osalla tuista on ESR-kytkentä. Vuodesta 2007 entisen TM:n tuista on voitu poistaa ESR-tuet ennen tilastointia. Finnveran tuet koostuvat myönnetyistä lainoista ja takauksista, jotka sisältävät kotimaista tai EU-tukea. Tekesin osalta mukana ovat kansalliset tutkimus- ja kehitysavustukset ja -lainat sekä EAKR-hankkeiden avustukset. MMM:n hallinnonalalta yritystukitiedoissa ovat mukana vain varsinaiset yrityksille myönnetyt yritystuet, eivät maataloustuet. Tiedot kattavat kaikki MMM:n hallinnoimat ohjelmat. Tiedoissa ei ole mukana yritystoiminnan kehittämiseen liittyviä yleisiä kehittämishankkeita eikä tietyn yritysryhmän toiminnan kehittämiseen liittyviä hankkeita. Vuotta 2010 aikaisemmissa tiedoissa MMM:n tukiin sisältyy sekä yritys- että hanketukia. Vuodesta 2010 eteenpäin tietoihin ei sisälly hanketukia.
3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Yritystukitilasto kattaa tilastovuoden aikana maksetut suorat tuet ja lainat. Myönnettyjen ja maksettujen tukien vuosisummat eroavat toisistaan, sillä myönnetyn tuen maksaminen voi ajoittua usean vuoden ajalle, myönnettyä tukea ei makseta kokonaisuudessaan tai se peritään takaisin, jos tuen saaja ei täytä tai rikkoo myöntäjän asettamia ehtoja tai omia lupauksiaan. Tukien määrät on laskettu tiedonantajien toimittamista aineistoista.
4. Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Tilasto on ilmestynyt kalenterivuodesta 2008 (tilastovuosi 2006) lähtien kerran vuodessa. Tietoja julkaistaan tilastovuodesta 2004 lähtien. Julkaisuviive on noin puolitoista vuotta tilastovuoden päättymisestä. Tilaston viiteajanjaksona on kalenterivuosi. Julkaisupäivämäärät löytyvät julkistamiskalenterista http://tilastokeskus.fi/ajk/julkistamiskalenteri/index.html.
5. Tietojen saatavuus
Tilaston kotisivuilta on saatavissa perustiedot muun muassa maksetuista suorista tuista, lainoista ja takauksista yritysten toimialan ja suuruusluokan mukaan. Tilaston kuvaus on julkaistu Tilastokeskuksen kotisivulla http://tilastokeskus.fi/til/yrtt/meta.html. Erillisselvityksiä tuotetaan asiakkaiden tilauksesta.
Tilastoon liittyvät mikroaineistot sisältyvät Tilastokeskuksen yritystukitietokantaan ja ovat tutkijoiden käytettävissä lupaehtojen mukaisesti. Tietoja Tilastokeskuksen tutkijapalveluista tai yritystukiaineiston käytöstä saa sähköpostiosoitteesta tutkijapalvelut@tilastokeskus.fi
6. Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilaston tiedoista on laadittu mahdollisimman vertailukelpoinen aikasarja vuodesta 2004 lähtien. Aikasarjan keskeiset tiedot julkaistaan aina vuosittain julkistettavan uuden tilaston yhteydessä. Tilastosta ei ole mahdollista saada kansainvälisiä vertailutietoja. KTM:n ja TM:n yhdistyminen TEM:ksi saattaa hieman heikentää tilaston vertailukelpoisuutta yli ajan. Eri tukityypit (lainat, takaukset, ja suorat tuet) eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään. Ohjelmakauden vaihdokset ja muutokset tukiperusteisiin vaikuttavat jonkin verran vertailtavuuteen varsinkin aikasarjoissa. Maa- ja metsätalousministeriön vanhan ohjelmakauden päättyminen 2007 ja uuden käynnistyminen näkyvät luvuissa. Vuonna 2009 MMM:n suorat tuet olivat uuden ohjelmakauden johdosta kahta aikaisempaa vuotta suuremmat. Selkeimmin tämä näkyy palvelualoilla ja mikroyritysten osalta, kun uudella ohjelmakaudella myös muiden kuin maatilan yhteydessä toimivien maaseudun mikroyritysten rahoitus tuli mahdolliseksi. Hanketuet sisältyvät MMM:n tietoihin ennen tilastovuotta 2010, mikä vaikuttaa osaltaan heikentävästi aikasarjan vertailtavuuteen.
Käytetty toimialaluokitus on TOL 2008 (Tilastokeskus, Käsikirjoja 4, Helsinki 2008). Aikaisemmin julkaistut toimialaluokitus TOL 2002:n mukaiset tiedot eivät ole suoraan vertailukelpoisia nyt julkistetun TOL 2008:n mukaisten tietojen kanssa. Yrityksiä luokitellaan tilastossa myös henkilöstön määrään perustuviin suuruusluokkiin: mikroyritykset työllistävät enintään 4 henkilöä, pienet yritykset 5–49 henkilöä, keskisuuret yritykset 50–249 henkilöä ja suuret yritykset vähintään 250 henkilöä. Luokittelu poikkeaa Komission suosittamasta mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä (2003/361/EY), sillä vuosiliikevaihdon määrä ja taseen loppusumma eivät vaikuta suuruusluokkaan.
7. Selkeys ja yhtenäisyys
Kaikkia tukitietoja ei pystytä yhdistämään muihin tietoaineistoihin tai luokittelemaan esimerkiksi toimialan mukaan, sillä pienestä osasta tiedonantajien toimittamia havaintoja puuttuu yritystunnus. Yritystukiaineistossa on myös havaintoja, jotka eivät yritystunnuksesta huolimatta yhdisty muihin aineistoihin.
Lähde: Yritystukitilasto, Tilastokeskus
Lisätietoja: Maarit Lappalainen 09 1734 3780, rakenne.tilastot@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala
Päivitetty 3.4.2013
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Yritystukitilasto [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-3355. 2011,
Yritystukitilaston laatuseloste
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/yrtt/2011/yrtt_2011_2013-04-03_laa_001_fi.html