Laatu
Tilastokeskuksen tiedonkeruun laadun perustekijät voidaan tiivistää seuraaviin osatekijöihin:
- pitkä ja monipuolisen kokemus sosiaalitutkimuksessa sekä tutkimusten suunnittelussa ja toteutuksessa
- koulutetut, vakinaiset ja korkean ammattietiikan omaavat haastattelijamme ovat luotettavan tiedon selkäranka
- väestötietojärjestelmään perustuvat edustavat satunnaisotokset takaavat yleistettävyyden
- otos- ja estimointiteoreettinen sekä mittaustekninen asiantuntemus on toimintamme ydinaluetta
- modernit tietotekniset välineet ja tietokoneavusteinen tietojenkeruu varmistaa tietojen virheettömyyden
- kiinteä kenttätyön ohjaus ja seuranta, tarvittaessa projektikohtainen koulutus on kiinteä osa laatutyötämme
- kansalaisten luottamus Tilastokeskukseen tiedonkerääjänä luo edellytykset korkeille vastausosuuksille
- monipuoliset välineet kadon hallintaan mm. rekisteritietoja hyväksikäyttäen ehkäisee virhetulkintoja
- rekisteritiedot ja tilastolliset taustatiedot mahdollistavat monipuoliset tulosten oikeellisuuden vertailut
- korkean ja ehdottoman tietosuojan rungon muodostavat lainsäädäntö ja eettiset toimintaohjeet