Tietoaika: Maaliskuu 1996
Sisältö
- Relander: EU-tilastot tulevat, myös kotimaisista tietotarpeista huolehditaan
- Valoa tilastoihin
Otokset - Tietomessut lisäsivät suosiotaan
Tilastolaitokset Internetissä - Kuuselan kuviot
Harmaata valkoisella - Sosiaalivaltio yli kaksinkertaistunut
Yövartijavaltio vahvimmillaan Hämeessä
Pohjanmaalla pienimmät valvontamenot - Suurkonserneja parikymmentä
- Elintarviketeollisuus uuden ajan alussa
- Asbesti lisännyt kuolemia viime vuosina
- Lähes joka kolmas asuu ahtaasti
- Kunnianhimoiset esikoiset, neuvottelevat keskimmäiset, työtä vieroksuvat kuopukset
- Kotimaan katsaus
Kokonaistuotannon kasvu hidastui joulukuussa
Teollisuuden kasvu hidastui viiteen prosenttiin
Kantohinnat nousivat 8-31 prosenttia viime vuonna
Vertailukuukausi selittää viennin putoamista
Autokauppa käy, bensakauppa ei
Työllisyys parani viime vuonna
Inflaatio 0,5 prosenttia
Kumpi on törkeämpi rikos: pontikankeitto vai lapsensurma? - Ulkomaan sivut
USA:n ja Kanadan erilaisten työttömyyslukujen arvoitus
Venäjällä yli kuusi miljoonaa työtöntä
Viro turvallisempi kuin Pietari
EU:ssa työttömiä 10,9 prosenttia - Kansainvälinen katsaus
Timo Relander, Tilastokeskuksen pääjohtaja
EU-tilastot tulevat, myös kotimaisista tietotarpeista huolehditaan
Tilastoalalla on käynnissä poikkeuksellisen vilkas, etenkin EU-harmonisoinnin vauhdittama uusiutumisvaihe. Tilastojen käsitteitä, määritelmiä, luokituksia, menetelmiä ja julkaisuja kehitetään paitsi kansainvälisen vertailukelpoisuuden, myös tilastojen laadun parantamiseksi muiltakin osin.Asiakkaidemme kannalta tilanne on vähintäänkin hämmentävä. Kuluvan vuoden helmikuusta alkaen Tilastokeskus on jo alkanut julkaista EU-harmonisoitua inflaatiolukua. Työvoimatutkimuksen uudistaminen alkaa vähitellen tuottaa yhdenmukaistettuja työllisyys- ja työttömyyslukuja. Julkisen talouden alijäämästä ja velasta on alettu julkaista harmonisoituja tietoja. Myös kansantalouden tilinpidon uudistaminen voi muuttaa käsitystämme talouden tilasta ja kehityksestä, samoin yritystilastojen uudistaminen. Uudistukset koskettavat sekä suhdanne- että rakennetilastoja. Maksutasetietojen keruuta ollaan yhtenäistämässä.
Tilastojen uudistaminen etenee vaiheittain siten, että esimerkiksi inflaatiosta julkaistaan vasta niin sanottua väliaikaisesti yhdenmukaistettua indeksiä, kunnes ensi vuoden alusta päästään yhdenmukaistettuun indeksiin. Myös työvoimatutkimuksen uudistaminen etenee vaiheittain. Kansantalouden tilinpidon uudistaminen jatkuu ainakin vuoteen 2005 saakka. Kyse ei ole enää pelkästä tilastojen harmonisoinnista, vaan myös siitä, että talous- ja rahaliiton edellyttämää tilastopohjaa vahvistetaan ja laajennetaan.
Harmonisoituja tilastoja tehdään jossain määräin eri käyttöa varten kuin perinteisiä kansallisia tilastoja. Itse asiassa EU-jäsenyys on johtanut osittain uuteen tilastokulttuuriin, missä tietotarpeet määritellään pitkaälti lakisääteisesti ja ne ovat keskeisiltä osin lähtöisin EU-politiikan tietotarpeista. Euroopan unionin koko päätöksenteko nojaa ratkaisevasti käytettävissä olevaan tilastomateriaaliin. Politiikan suunnittelu ja seuranta perustuvat tilastoihin ja myös politiikan tavoitteet on asetettu pitkälti tilastollisin kriteerein. Rahastojen rahanjako perustuu tilastoilla määriteltyihin kelpoisuusehtoihin.
Tilastojen harmonisoinnin lähtökohtana on enne kaikkea kansainvälisen vertailukelpoisuuden parantaminen. Useimmissa tapauksissa uudistukset kyllä parantavat myös tilastojen tietosisältöä ja muitakin laatuominaisuuksia. Näin ei kuitenkaan aina välttämättä ole; esimerkiksi väliaikainen yhdenmukaistettu inflaatiomittari soveltuu selvästi heikommin inflaatiokehityksen mittaamiseen kuin perinteiset kansalliset inflaatiomittarit.
Harmonisoitujen tilastojen ohella Tilastokeskus pyrkii mahdollisuuksien mukaan julkaisemaan edelleen myös vanhoja - kansallisiin määrityksiin ja tarpeisiin usein paremmin soveltuvia - tilastoja ja indeksejä. Tämä tietenkin aiheuttaa lisävaivaa ja kustannuksia. Nähtäväksi jää, miten resurssit riittävät kasvavien ja moninaistuvien tietotarpeiden tyydyttämiseen. Joka tapauksessa Tilastokeskus pyrkii jatkossakin tyydyttämään myös kotimaiset tarpeet. Tilastoilla on merkittävä tehtävänsä palvella paitsi vallanpitäjien myös yrityssektorin ja kansalaisten tietotarpeita.
Tilastojen uudistuminen edellyttää, että asiakkaat pidetään ajan tasalla. Koulutukseen ja tiedottamiseen panostetaan.