Julkaistu: 27.1.2005
Joka neljäs nettikaupan euro ulkomaille
VERKKOKAUPPAA käytiin viime syksyn noin 405 miljoonan euron arvosta. Vuositasolle korotettuna se merkitsisi noin 1,6 miljardin euron vuotuista nettikaupan liikevaihtoa. Verkon kautta tehtävät hankinnat lisääntyivät vuoden 2003 lopusta selvästi.
Joka kolmas verkosta hankkinut oli tehnyt hankintoja elokuun alun jälkeen vain kerran. Yksi kymmenestä oli tehnyt hankintoja useammin kuin viisi kertaa. Melkein joka neljäs nettieuro on mennyt ulkomaille.
Verkkokauppa tuoteryhmittäin elo-lokakuussa 2004, % kaikista ostajista
Kaikkiaan yhteensä noin 800 000 henkeä eli yli 20 prosenttia 15-74-vuotiaasta väestöstä oli tehnyt hankintoja verkon kautta. Osuus on samaa tasoa kuin viime keväänä, viime syksystä kasvua oli noin 160 000 henkilöä. Verkkokauppaa oli käynyt miehistä 23 ja naisista 18 prosenttia. Verkko-ostoksia tehneiden osuus Internetin käyttäjistä vaihteli pääkaupunkiseudun 24 prosentista muissa kunnissa asuvien 17 prosenttiin.
Syksystä 2003 lähtien verkkokaupan käyttäjien osuuden kasvu on ollut nopeaa 15-19-vuotiaiden ikäryhmässä, johon kuuluvasta väestöstä verkkokaupassa käyneiden osuus on noussut 20 prosentista 30 prosenttiin. Suhteellisesti nopeinta kasvu on ollut 50-59-vuotiaiden ikäryhmässä, joista syksyllä 2003 verkkokaupassa oli käynyt 7 prosenttia ja syksyllä 2004 12 prosenttia. Tähän ikäryhmään kuuluvien osuus verkkokaupassa kävijöiden kokonaismäärästä oli kuitenkin vain hieman yli kymmenesosa.
Verkkokaupan käyttäjistä 60 prosenttia oli palkansaajia ja Internetin käyttäjistäkin 59 prosenttia, kun koko väestöstä heidän osuutensa on 51 prosenttia. Myös opiskelijat ovat aktiivisia verkkokaupassa kävijöitä. Alkuvuonna 2001 opiskelijoiden osuus verkkokaupan käyttäjistä oli 16 prosenttia, nyt 21 prosenttia. Varsin suuri ero on eläkeläisten kohdalla. Koko väestöstä heitä on viidesosa, mutta Internetin käyttäjistä 6 prosenttia ja verkkokaupan käyttäjistä vain 2 prosenttia. Kahden vuoden aikana eläkeläisten osuus verkkokaupasta on ollut entisestäänkin laskusuunnassa, sillä syksyllä 2002 heidän osuutensa verkkokaupassa kävijöistä oli 4 prosenttia.
Vaatteet ja jalkineet suosituin tuoteryhmä
Syksyllä 2004 verkkokaupan suosituin tuoteryhmä oli vaatteet ja jalkineet, joihin kohdistui yli neljännes hankinnoista. Matkat ja hotellivaraukset, pääsyliput sekä kirjat ja lehdet olivat seuraavaksi suosituimpia tuoteryhmiä. Viime kevääseen verrattuna suosiota ovat lisänneet autoilutuotteet sekä tietokoneet ja oheislaitteet. Elintarvikkeiden hankinta verkon kautta on ollut edelleen satunnaista.
Alle 40-vuotiaat hankkivat nettikaupoista usein musiikkia, elokuvia tai videoita, pääsylippuja sekä vaatteita ja jalkineita. Yli 40-vuotiaiden ostoslistalla oli nuorempia useammin matkoja ja hotellivarauksia sekä osakkeita ja arvopapereita. Totunnaiset sukupuoliroolit näkyvät hankinnoissa. Miehet hankkivat useammin tietokoneita, tietokoneohjelmia ja pelejä, osakkeita ja arvopapereita, autoilutuotteita sekä musiikkia ja videoita. Naiset hankkivat useammin kodintekstiilejä sekä vaatteita ja kenkiä.
Internetin käyttö matkapuhelimella yleistyy
Matkapuhelimen yleisyys näyttää vakiintuvan 95 prosentin tietämille. Marraskuussa 2004 3,7 miljoonalla eli 94 prosentilla 15-74 vuotiaista suomalaisista oli käytössään matkapuhelin. Miehistä 97 prosentilla ja naisista 91 prosentilla on matkapuhelin omassa käytössään. Alle 40-vuotiaista naisista ja miehistä matkapuhelin on käytössä melkein jokaisella, yli 40-vuotiaistakin yhdeksällä kymmenestä. Eläkeikäisten ryhmässä ero on suurempi. Yli 60-vuotiaista miehistä 80 prosentilla ja naisista 72 prosentilla on matkapuhelin.
Tekstiviestien suosio on pysynyt vakaana. Neljä viidestä matkapuhelimen käyttäjästä lähettää tekstiviestejä viikoittain.
Internetiä tai WAP-palveluja matkapuhelimella käyttävien osuus on kasvussa. Noin 22 prosenttia matkapuhelimen käyttäjistä ilmoitti selailevansa Internetin www- tai WAP-sivuja matkapuhelimensa kautta.
Kamerapuhelin oli melkein 11 prosentilla matkapuhelimen käyttäjistä eli lähes 400 000 suomalaisella. Sen omistus on melkein kaksinkertaistunut puolessa vuodessa. Kamerapuhelin on suosituin nuorten miesten keskuudessa. Kuvien ottaminen kamerapuhelimella ei kuitenkaan ole vielä kovin yleistä.
Hyväntekeväisyyttä soittamalla
Matkapuhelimen käyttö maksuvälineenä ei ole yleistynyt. Matkapuhelimen käyttäjistä 5 prosenttia eli noin 200 000 henkeä oli käyttänyt matkapuhelinta rahan asemasta maksaessaan esimerkiksi joukkoliikennelippuja, autonpesun tai virvoitusjuomaa automaatista. Osuus oli likimain samalla tasolla jo keväällä 2002.
Hyväntekeväisyyskeräyksiin oli viime syksynä puhelimitse osallistunut 11 prosenttia. Osuus lienee noussut viime viikkoina.
Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä on seurattu "Suomalaiset ja tuleva tietoyhteiskunta" -hankkeessa vuodesta 1996 alkaen.
Juha Nurmela & Timo Sirkiä
Päivitetty 27.1.2005