Julkaistu: 14.6.2002

Tietoverkko tilastojen luku - ja käyttötaidon opetuksessa

Kvantitatiivinen lukutaito (numeracy) kuvaa, missä määrin kansalaiset pystyvät suoriutumaan matemaattisista perusoperaatioista (yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolasku ym.) ja käyttämään matematiikkaa jokapäiväisen elämän tilanteissa. Tilastojen lukutaito (statistical literacy) kuvaa sitä, miten hyvin tilastoja osataan käyttää. Ilman kvantitatiivista lukutaitoa ei tilastojen lukemisesta tule mitään, mutta tilastojen lukutaitoon sisältyy muutakin kuin pelkkää numerotaitoa.

Vaikka numerotietoa ja tilastoja tulvii nyky-yhteiskunnassa kaikkialta, ei niiden hallinta ole mitenkään itsestään selvää esimerkiksi Suomessa. Tilastokeskuksen vuonna 2001 teettämän haastattelututkimuksen mukaan 27 prosenttia aikuisista pitää tilastotietoa vaikeana ymmärtää ja vain neljännes on sitä mieltä, että tilastolukuja käytettäessä niiden merkitystä selitetään riittävästi. Samassa yhteydessä 78 prosenttia osasi määritellä inflaation ja 63 prosenttia bkt:n oikein. Kansainvälisessä lukutaitotutkimuksessa suomalaisten kvantitatiivinen lukutaito todettiin "keskitasoiseksi". Paremmin pärjäsivät muut pohjoismaat, Tšekki, Saksa ja Alankomaat.

Tilastojen lukutaidolla on kaksi puolta. On osattava lukea ja ymmärtää tilastoja ja niihin liittyvää perusinformaatiota. Tämä taitovaatimus koskettaa kaikkia kansalaisia. Toisaalta tarvitaan kykyä tuottaa erilaista tilastoinformaatiota kuten tutkimuksia, selvityksiä tai ainakin pienimuotoisia raportteja. Tämä taitovaatimus koskee yhä useampia tietoyhteiskunnassa eläviä. Tarvitaan ymmärrystä tilastollisista tunnusluvuista, käsitteistä, menetelmistä, tilastoinformaation esittämis- ja tulkitsemismahdollisuuksista.

Tilastovirastolla on pelkistäen kaksi tapaa edistää tilastojen lukutaitoa. Ensimmäinen tapa on tuottaa eri kohderyhmille monipuolisesti tuotteita ja palveluita, jotka ovat helposti käytettäviä, havainnollisia ja ymmärrettäviä. Toiseksi näiden keinojen lisäksi tarvitaan opastusta tilastotuotteiden käyttöön eli aktiivista koulutusta. Tilastokeskus on tarjonnut tilastoalan koulutusta asiakkailleen jo 15 vuotta. Nyt opetusta on mahdollista saada myös verkon välityksellä.

Tietoverkko on tuonut aivan uusia mahdollisuuksia tilastotiedon opetukselle. Ensinnäkin se tarjoaa tiedolle rajattoman jakelukanavan. Toiseksi tietotekniikan tehokas hyödyntäminen mahdollistaa myös vuorovaikutteisen toiminnan. Opiskeltavaa asiaa voidaan havainnollistaa animaatioin ja välittömän palautteen antavilla tehtävillä. Opiskelijaa aktivoidaan oppimaan tekemisen kautta (learning by doing). Yhteistoiminnallisuutta voidaan tukea verkossa olevien työtilojen ja keskusteluryhmien avulla. Yksi merkittävimmistä verkon vahvuuksista uuden oppimisen kannalta on kuitenkin tiedonhaku verkosta. Oppimisympäristö voidaan rakentaa linkkien kautta oppimispoluksi, jota käyttäjä voi kulkea omien tarpeidensa mukaan.

Verkko-oppimisympäristöjä on yleensä kehitetty rajatuille kohderyhmille esimerkiksi organisaation sisäiseen käyttöön tai tietylle asiakasryhmälle. Tilastokeskuksen verkko-oppimisympäristön kehittäminen on lähtenyt liikkeelle erilaisesta ajatusmallista. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan avointa verkkokoulua kaikkien tilastotiedontarvitsijoiden käyttöön. Tämän rinnalle kehitetään kuitenkin myös kohdennettuja, räätälöityjä opetuskokonaisuuksia sekä Tilastokeskuksen asiakkaiden että henkilökunnan käyttöön.

Avoimessa verkkokoulussa tulee tutuksi tilastoihin liittyvä perusinformaatio: keskeiset käsitteet, tunnusluvut ja menetelmät sekä tietoa tilastojen käyttömahdollisuuksista. Materiaali on tarkoitettu itseopiskelumateriaaliksi ja tukemaan kaikkea tilastotiedon käyttöä. Tällä hetkellä avoimessa verkkokoulussa on kolme verkko-oppimateriaalipakettia: johdatus tilastolliseen ajatteluun, johdatus väestötieteen perusteisiin ja työmarkkinatilastot. Opetuspaketit täydentyvät koko ajan ja uusia sisältöalueita on luvassa vuoden vaihteessa kansantaloudesta, tilastografiikasta, teemakartoista, tilastojen luku- ja käyttötaidosta sekä tilastotiedon hausta.

Asiantuntijoille suunnattuja opetuskokonaisuuksia tuotetaan ensimmäisessä vaiheessa väestö- ja tilastotieteestä monimuoto-opetuksena, jossa tarjotaan yksilöllistä ohjausta ja tukea sekä mahdollisesti laajempia oppimateriaaleja kuin avoimessa verkkokoulussa. Syksyllä käynnistyy verkko-oppimateriaalien kehittäminen ammattikorkeakoulujen tilasto-opetukseen. Tilastokeskuksen yhteistyökumppaneina tässä Euroopan sosiaalirahaston hankkeessa ovat Helsingin kaupungin tietokeskus ja Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia.

Jussi Melkas

Tilastokeskuksen oppimisympäristöön voi tutustua osoitteessa www.tilastokeskus.fi/koulutus


Päivitetty 14.6.2002

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi