Julkaistu: 29.6.2004
Matkailu suosituimmaksi nettikaupassa
INTERNET-KAUPAN kasvu on ollut ripeää viime kuukausina. Kaikkiaan verkkokaupasta hankintoja tehneitä oli viime keväänä noin 150 000 enemmän kuin syksyllä 2003 - eli yhteensä 790 000 henkeä, runsas viidennes kaikista 15-74-vuotiasta. Sekä tilaajien että välittömästi ostoksensa verkossa maksaneiden määrä kasvoi selvästi.
Erityisen nopeana verkkokaupan käyttäjien osuuden kasvu on jatkunut nuorten aikuisten joukossa. Neljä kymmenestä 20-29-vuotiaasta oli tehnyt keväällä 2004 hankintoja verkkokaupasta haastatteluajankohtaa edeltäneen kolmen kuukauden kuluessa. Viime syksynä hankintoja oli tehnyt melkein joka kolmas ja viime vuoden keväällä noin joka viides. Yli 50-vuotiaiden osuus verkkokaupasta hankintoja tehneistä pysyi ennallaan.
Aineettomat hyödykkeet ja palvelut, kuten pääsyliput, matkat ja hotellivaraukset, ovat kasvattaneet suosiotaan nopeimmin. Asiakkaat ovat löytäneet Internet-kaupasta vapaa-ajan tuotteita. Aineettomien hyödykkeiden osuus kokonaisvolyymista on kasvanut ja tavaroiden osuus laskenut jo usean vuoden ajan. Vielä keväällä 2003 kirjat ja lehdet oli suosituin tuoteryhmä, mutta nyt niiden myynti on kasvanut suhteellisen hitaasti.
Nettiostamisen ongelmat vähäisiä
Viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana Internetiä käyttäneistä 12 prosenttia (345 000 henkilöä) oli maksanut luottokortilla netissä. Luottokorttitietojensa käytöstä petokseen ei raportoinut juuri kukaan.
Keväällä 2004 kysyttiin ensimmäistä kertaa Internet-kaupassa kohdatuista ongelmista. Eniten ongelmia oli toimitusajoissa. Luvattua pidempiä toimitusaikoja oli todennut 15 prosenttia nettihankintoja tehneistä. Muunlaiset ongelmat olivat selvästi harvinaisempia. 5 prosenttia nettihankintoja tehneistä ilmoitti, että tilattua tuotetta ei tullut koskaan ja yhtä moni ilmoitti, että tuotteiden takuuseen oli liittynyt epävarmuutta. Runsaat kolme prosenttia oli saanut eri tuotteen kuin minkä oli tilannut.
Juuri kukaan ei valittanut, että tuote tai toimituskustannukset olisivat olleet luvattua kalliimmat. Suurimmat vastoinkäymiset siis koettiin toimitusajoissa, mutta useimmiten nettikauppa oli hankintoja tehneiden mielestä sujunut ongelmattomasti.
Verkon käyttö taas kasvussa
Vuoden 2002 syksystä loppuvuoteen 2003 Internetin käyttäjämäärän kasvussa oli tyven vaihe. Nyt käyttäjien osuus on noussut viime syksyn 65 prosentista 70 prosenttiin 15-74-vuotiaasta väestöstä.
Naiset ovat saavuttaneet miehet Internetin käyttäjämäärässä. Lähes 2,3 miljoonaa henkeä, 59 prosenttia kaikista 15-74-vuotiaista, oli hakenut Internetistä tuotteita ja palveluja koskevia tietoja.
Oma sähköpostiosoite oli huhtikuussa lähes 2,4 miljoonalla suomalaisella, 61 prosentilla 15-74-vuotiaista. Ilmeisesti melkein kaikki sähköpostin käyttöön motivoituneet ovat sen jo hankkineet, sillä määrä ei ole lisääntynyt syksyn 2003 tasolta, vaikka Internetin käyttäjämäärä on lisääntynyt.
- Timo Sirkiä
Päivitetty 29.6.2004