Julkaistu: 5.9.2005

Kuluttajavalitusten määrä kasvussa Suomessa

Asuntokauppa, autokauppa ja erityisesti käytettyjen autojen kauppa sekä kodin elektroniikka ovat vakioaiheita myös Suomen kuluttajaneuvonnassa. Valitusten määrä on kasvanut tasaisesti viime vuosina ja syyksi Niina Rönneikkö Espoon Iso Omenan kuluttajaneuvonnasta veikkaa kuluttajien parantunutta tietoisuutta kuluttajaneuvonta-palvelusta. Valitusten tekemisen lisäksi monet kaipaavat kuluttajaneuvojilta neuvontaa.

- Useimmiten toistuva yksittäinen kysymys on, voiko kaupan automaattisesti purkaa, jos tulee hankinnan jälkeen katumapäälle, Rönneikkö kertoo.

Kuluttajalla ei ole automaattista oikeutta palauttaa virheetöntä tuotetta. Suurten ketjujen joustava palautusmahdollisuus synnyttää helposti sen harhaluulon, että palautusmahdollisuus olisi lakisääteinen, vaikkei näin ole.

Myöskään tuotteessa oleva virhe ei automaattisesti anna oikeutta kaupan purkamiseen. Myyjällä on oikeus korjata tuote kohtuullisessa ajassa, vaikka tuote olisi ollut jo ostohetkellä rikki.

Toinen usein kysytty asia koskee Rönneikön mukaan takuuta. Yleinen harhaluulo on, että takuun umpeuduttua päättyisi myös myyjän virhevastuu. Näin ei kuitenkaan ole vaan myyjän virhevastuu säilyy takuun päättymisestä huolimatta.

Alle kymmenen prosenttia vuonna 2004 Espoon kuluttajaneuvontaan tulleista yhteydenotoista johti kuluttajaneuvojan sovitteluun tai selvittelyyn. Kuluttajavalituslautakuntaan ohjattiin enää muutama prosentti yhteydenotoista.


Päivitetty 5.9.2005