Julkaistu: 9.9.2003

Palveluseteleillä tehoa tuotantoon

Palveluseteli on julkisen sektorin rahoittamaa ja käyttötarkoitukseltaan sidottua ostovoimaa. Se voi olla ostoseteli tai maksusitoumus, joka on tarkoitettu esimerkiksi vanhusten avohuollon palveluihin, kuten kotipalveluun ja omaishoitajan vapaa-ajan järjestämiseen.

Yrityskyselyjen mukaan seteli voidaan nähdä myönteisenä tuotekehittelynä, joka kasvattaa palvelujen tarjontaa ja tehostaa julkista palvelutuotantoa. Se perustuu asiakkaan valinnanvapauteen.

Palvelusetelijärjestelmä voi myös antaa kunnan poliittisille päätöksentekijöille nykyistä tarkempaa ja ajantasaista tietoa palvelun tarvitsijoiden todellisista tarpeista tai mieltymyksistä. Käytännössä vaihtoehtoisen tarjonnan muodostuminen edellyttää yksityisiä palveluntuottajia.

Kilpailu kannustaa kehittämiseen

Kun asiakas kilpailuttaa palvelutuottajia, se saattaa lisätä mielenkiintoa kehittää palveluja ja toimintaa asiakaslähtöisesti, sillä asiakkaiden kysynnän perusteella vain parhaimmat palveluntuottajat menestyvät. Tilanne on siis erilainen kuin perinteisessä kuntatilaajan valintaan perustuvassa julkisessa hankinnassa.

Palveluseteleiden käytössä on edetty tähän asti varovaisin kokeiluin. 1990-luvulla sen käyttö on aloitettu esimerkiksi Hämeenlinnassa. Tampereella se on päätetty ottaa käyttöön ensi vuonna. Järjestelmän laajempi vakiinnuttaminen edellyttäisi muutoksia lainsäädäntöön, jotta kunnat saisivat palvelusetelien käyttöön selkeät pelisäännöt.


Päivitetty 9.9.2003

Lisätietoja:
sähköposti: tietoaika@tilastokeskus.fi