Publicerad: 15.12.2006

Därför älskar jag entreprenörer!

Klas Eklund

Krönika i "Entreprenör", februari 2006

Den ekonomisk-politiska debatten borde handla mer om tillväxt. Men det är viktigt att den diskussionen inte blir för snäv. För med "tillväxt" menas alltför ofta ökad produktion - more of the same.

Men det är något konstigt med den synen på tillväxt. För det är ju inte en ökad produktion av det som råkar tillverkas just nu vill vi ha. Faktum är att en sådan utveckling vore förskräcklig.

Tänk efter. Under de senaste 100 åren har BNP per capita i vårt land mer än femdubblats.

Men tillväxt i meningen "more of the same" skulle ha inneburit

  • fem gånger så mycket sill och potatis
  • fem gånger så mycket kronbrännvin och unken svagdricka
  • fem gånger så många koleldade små lägenheter utan hiss, el, kylskåp eller tvättmaskin
  • fem gånger så många statarlängor
  • fem gånger så mycket grova yllekläder
  • fem gånger så mycket ricinolja och blodiglar

Men inte centralvärme, tvättmaskin eller WC. Inte radio, TV, mobiltelefoner eller Volvo XC, Ingen pasta, pizza, thaimat eller take-away sushi. Inte IKEA eller nylonstrumpor. Inte dataspel, e-mail, Internet, flyg, eller charterresor. Varken losec, prozac eller viagra.

Poängen är uppenbar: Välstånd skapas inte genom more of the same. Välstånd skapas genom förändring. Välstånd skapasgenom tillväxt och  omvandling.

Vad som krävs är innovationer, nya produkter, nya tjänster, nya produktionsmetoder - och nya distributionsformer som gör att det nya kan spridas till allt fler. Nytt ska ersätta gammalt - ibland slå ut det gamla.

Tåget tränger ut hästskjutsen. Bilen utmanar tåget, flyget utmanar bilen. Breven ersätts av e-mail. Fast telefoni utmanas av mobiltelefoni, som utmanas av telefoni över nätet. Stenkakor ersätts av vinyl, som ersätts av CD. Och nu skakas hela musikindustrin av mp3-formatet och nedladdning över nätet...

Det här - det som den österrikiska ekonomen Joseph Schumpeter kallade kreativ förstörelse - är det som skapar utveckling och välstånd.

More of the same  - det är inget att eftersträva. Det kan åstadkommas av vilken planekonomi som helst. Det är bara att vräka in fler arbetade timmar, mer stål och cement. Men så blir resultatet också grått och trist - mer salt sill och potatis.

För förnyelse och modernisering krävs någon som utmanar det gamla. En som tänker nytt. En som spränger gränser och som vågar ifrågasätta, vågar ersätta gammalt med nytt. En som bär upp den kreativa förstörelsen.

Denne någon - den som spränger ramen - är entreprenören. Det kan vara en småföretagare, ibland en uppfinnare. Men det kan också en som arbetar i ett stort företag, som bryter ny mark i den stora organisationen.

Entreprenören är mer än någon annan den som driver utvecklingen framåt. Det är inte politiker, administratörer eller byråkrater som gör det - inte ens chefekonomer...

Därför är entreprenörerna vår tids hjältar.


Päivitetty 15.12.2006