Uutisia 4.11.2024

Sinivalkoinen kirje voittoon Comms Awardseissa 

Tilastokeskuksen Sinivalkoinen kirje -kampanja palkittiin viestintäalan arvostetussa Finnish Comms Awards 2024 -kilpailussa. Finnish Comms Awards on kilpailu, jossa palkitaan vuosittain vaikuttavia suomalaisia viestintätöitä ja viestintätoimistojen ja asiakkaiden yhteistyötä. 

”Yhteiskunnallisesti tärkeää aihetta on ratkaistu perinteisin keinoin, mutta laadukkaasti toteutettuna. Myös vaikuttavuuden mittaamisessa on onnistuttu: aihe ei jäänyt vain keskustelujen tasolle, vaan toiminnallinen tavoite – tutkimukseen vastaajien määrän kasvattaminen – saavutettiin”, tuomaristo perusteli julkishallinnon, oppilaitosten, järjestöjen ja liittojen hankeviestintäsarjan voittoa. 

Mikä oli sinivalkoinen kirje -kampanja?

Viime vuosina kansalaisten vastausaktiivisuus tutkimuksiin on laskenut jyrkästi. Sinivalkoinen kirje -kampanjan tavoitteena oli herättää keskustelua tutkimusuupumuksesta, joka on kansainvälisesti yleistynyt ilmiö. Kampanjan avulla haluttiin herättää keskustelua tilastokyselyihin vastaamisen tärkeydestä ja kansalaisten merkityksestä yhteisen tiedon tuottajina. 

Kampanja toteutettiin keväällä 2024, jolloin osa Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen kyselyn vastaajista sai tutkimuksen saatekirjeen normaalista poikkeavassa kirjekuoressa. Sinivalkoiseen väriin puetulla kampanjakirjeellä pyrittiin herättämää vastaanottajan huomio. Kuoren tekstillä vastaanottajaa muistutettiin, että päättäjät tekevät kyselytietojen perusteella päätöksiä, jotka vaikuttavat meidän jokaisen arkeen. Vastaamalla jokainen voi auttaa päättäjiä tekemään fiksuja päätöksiä ja antaa luotettavaa tietoa omasta ikäluokasta.

Ymmärryksen lisääntyminen vastaamisen merkityksestä hyödyttää kaikkia virallisia tilastoja tuottavia sekä lopulta kaikkia tiedon käyttäjiä.  

Kampanja toteutettiin EU Grant -rahoituksella yhteistyössä viestintätoimisto SEKin kanssa.

Lisätietoa: viestintäjohtaja Hanna Ikäheimo p. 029 551 3025