Tiedote 9.12.2009

Pienyritykset pärjäsivät alkuvuonna suuria paremmin

Suomalaisyritysten liikevaihto oli kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa kaikilla päätoimialoilla selvässä laskussa. Pienyritysten liikevaihto laski kuitenkin pääosin lievemmin kuin suurempien yritysten: kun kaikkien toimialojen liikevaihto pieneni noin 18 prosenttia, supistui pienyritysten liikevaihto noin 11 prosenttia vuoden takaisesta. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen Asiakaskohtaisen suhdannepalvelun tekemästä erityisselvityksestä.

Pienyritysten ja toimialan kaikkien yritysten välinen ero oli selkein teollisuudessa: teollisuustoimialojen liikevaihto romahti tammi-kesäkuun aikana noin 29 prosenttia vuoden takaisesta, kun pienyrityksissä vähenemä oli noin 18 prosenttia. Rakentamisen liikevaihto supistui noin 17 prosenttia, kun taas alan pienyrityksissä lasku oli pari prosenttiyksikköä maltillisempi. Sen sijaan palvelualoilla kaikenkokoisten yritysten liikevaihto väheni samaan tahtiin.

Vähittäiskauppa oli ainoa toimiala, jolla pienyritysten liikevaihto laski nopeammin kuin toimialan kaikilla yrityksillä. Vähittäiskaupan liikevaihto pieneni noin 3 prosenttia vuotta aiemmasta, mutta toimialan pienyritysten liikevaihto supistui lähes 9 prosenttia.

Pienyritysten liikevaihdon kehitys vuoden 2009 ensimmäisellä vuosipuoliskolla verrattuna kaikkiin yrityksiin

Pienyritysten kehitys alkuvuonna alavireistä kaikissa maakunnissa

Pienyritysten liikevaihto väheni vuoden 2009 ensimmäisellä vuosipuoliskolla varsin tasaisesti kaikissa maakunnissa. Eniten liikevaihto supistui Päijät-Hämeessä ja Etelä-Karjalassa, -15 prosenttia kummassakin, ja Kanta-Hämeessä, -13,2 prosenttia. Maltillisinta supistumisvauhti oli Kainuussa, -9,2 prosenttia.

Pienyritysten liikevaihdon kehitys maakunnissa vuoden 2009 ensimmäisellä vuosipuoliskolla

Päijät-Hämeessä pienyritykset jäivät tammi-kesäkuussa koko maan pienyritysten kehityksestä kaikilla päätoimialoilla. Eniten maakunnan pienyritykset kärsivät teollisuustoimialoilla, joissa liikevaihto väheni tammi-kesäkuussa noin 24 prosenttia. Myös rakentamisen pienyritykset olivat maakunnassa kovilla, sillä liikevaihto pieneni noin viidenneksen vuoden takaisesta. Vähiten liikevaihto supistui palvelualojen pienyrityksissä, -8,5 prosenttia.

Pienyritysten kehitys oli Päijät-Hämeen kunnista synkintä Kärkölässä ja Asikkalassa, joissa liikevaihto putosi viidenneksen edellisvuoden tammi-kesäkuusta. Vähiten liikevaihto laski puolestaan Hämeenkoskella, -9 prosenttia, ja Sysmässä, -7 prosenttia. Lahdessa, jossa toimii lähes puolet maakunnan pienyrityksistä, pienyritysten liikevaihto supistui tammi-kesäkuussa 14 prosenttia.

Asiakaskohtaisesta suhdannepalvelusta tietoja pienyrityksistä

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Asiakaskohtaisen suhdannepalvelun viimeisimpään erityisselvitykseen. Siinä pienyrityksiksi määriteltiin yritykset, joiden henkilöstömäärä on korkeintaan 10 ja vuosiliikevaihto 2 miljoonaa euroa. Liikevaihtorajaus tehtiin sekä Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisterin että verottajan maksuvalvonta-aineiston avulla.

Asiakaskohtainen suhdannepalvelu tuottaa pienyritysten suhdannetietoja koko talouden, teollisuuden, rakentamisen, kaupan sekä palveluiden päätoimialoilta maksullisina toimeksiantoina. Aluetasoksi voidaan valita maakunta, seutukunta tai kunta.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat, Asiakaskohtainen suhdannepalvelu. Tilastokeskus

Lisätietoja pienyrityksistä: Satu Elho (09) 1734 2966 ja Ville Koskinen (09) 1734 2665 palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala

Linkit: www.tilastokeskus.fi/tup/suhdannepalvelu