Uutisia 24.10.2013

Eläköitymisikä ylittänyt reilusti tavoitetason

Tuoreet tiedot eläkkeelle siirtymisestä yllättävät. Suomessa siirrytään eläkkeelle entistä myöhemmin. Pääasiallinen syy tähän on vuoden 2005 eläkeuudistus, jonka nojalla eläkkeelle voi jäädä joustavasti 63–68 vuoden iässä, kirjoittaa työolojen tutkimuksesta Tilastokeskuksessa vastaava tutkimuspäällikkö Anna-Maija Lehto Tieto&trendit-lehdessä (7/2013).

Eläkekeskustelussa pitäydytään usein vain 25-vuotiaalle laskettuun eläkkeellesiirtymisiän odotteeseen, koska siitä on laskettu yhteisesti sovittu tavoiteura. 25-vuotiaalle laskettu odote on Lehdon mukaan kuitenkin melko huono mittari, kun halutaan selvittää eläkkeelle siirtymisessä tapahtuneita muutoksia.

Työurien pidentämiseen tähtäävässä keskustelussa on usein korostettu työolojen parantamisen merkitystä. Työoloilla ei kuitenkaan ole välttämättä mitään tekemistä hyvin nuorena alkaneissa työkyvyttömyystapauksissa, jotka 25-vuotiaalle lasketussa odotteessa ovat mukana. Paljon parempi mittari työurien todellisen pidentymisen tarkasteluun on eläkeikää lähestyvien työllisyysaste. Sitä koskevat tiedot ovat tuoreita ja kansainvälisesti vertailukelpoisia.

Oheinen kuvio osoittaa, miten 55–64-vuotiaiden työllisyys on kasvanut voimakkaasti, kun taas koko työikäisen väestön osalta työllisyys on lisääntynyt selvästi maltillisemmin. Ikääntyneiden työllisyysaste on kasvanut 1990-luvun lamasta lähtien lähes 30 prosenttiyksikköä.

Työllisyysaste kuukausittain 1989–2013

Lähde: Työvoimatutkimus. Tilastokeskus

Työttömyyseläkkeen poisto ei selitä työllisyyden kasvua

Eläkkeellesiirtymisen odotteen nopeaa kasvua on pyritty selittämään pitkälti työttömyyseläkkeen poistumisella. On esitetty, että aiemmin työttömyyseläkkeelle siirtyneet ovatkin pysyneet työvoimassa (lähinnä työttöminä) muutaman vuoden pidempään, jolloin eläkkeelle siirtyminen on myöhentynyt heidän kohdallaan.

Työttömyyseläkkeiden poistuminen ei Anna-Maija Lehdon mukaan kuitenkaan selitä ikääntyneiden, kuten 60–64-vuotiaiden, työllisyysasteen kasvua. Korkeintaan sillä on ollut vaikutusta työttömyysasteiden hienoiseen kasvuun. Sen sijaan työllisyysasteiden kasvu on selvä osoitus vuoden 2005 eläkeuudistuksen toimivuudesta, jonka nojalla eläkkeelle voi jäädä joustavasti 63–68 vuoden iässä.

Lisätietoja:
Tutkimuspäällikkö Anna-Maija Lehto 09 1734 3223
Erikoistoimittaja Maija Metsä-Pauri 09 1734 2785

Tutustu Tieto&trendit-lehden muuhun sisältöön lehden verkkosivuilla http://tietotrendit.stat.fi/

Tilaukset Edita Publishing Oy:n asiakaspalvelusta 020 450 05 tai Editan verkkokaupasta. Voit myös ostaa lehden Akateemisesta kirjakaupasta.