17.1.2002

2002:8

Lisätietoja: Jorma Kallio (09) 1734 3248
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Moottoriajoneuvoihin kohdistuneet rikokset vähentyivät viime vuonna

Poliisin tietoon tuli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna kaikkiaan 746 000 rikosta, mikä on 3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2000. Erityisesti vähenivät moottoriajoneuvoihin kohdistuneet rikokset. Vuonna 2001 moottoriajoneuvon luvattomia käyttöjä ja anastuksia ilmeni 23 000 eli 16 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Myös moottoriajoneuvoihin kohdistuneiden murtojen määrä laski vuodesta 2000. Niitä tuli viime vuonna poliisin tietoon 13 prosenttia vähemmän eli 37 000.

Rikoslakirikoksia tuli ilmi 514 000, mikä on 4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Rikoslain ulkopuolisia rikoksia poliisi kirjasi 231 000. Näistä valtaosa, 212 000, oli liikennerikkomuksia. Suhteellisesti eniten rikokset lisääntyivät Keski-Pohjanmaalla (9 prosenttia) ja vähenivät Pohjanmaalla (7 prosenttia).

Vuonna 2001 poliisi kirjasi kaikkiaan 15 000 huumausainerikosta, mikä on tuhat tapausta enemmän kuin edellisenä vuonna. Suhteellisesti eniten lisääntyivät törkeät huumausainerikokset, joita tuli ilmi viidennes enemmän kuin vuonna 2000 eli yhteensä 860 rikosta.

Varkausrikoksia poliisin tietoon tuli 177 000, kun vastaavasti vuonna 2000 varkauksia tehtiin 195 000. Törkeät rattijuopumukset vähenivät 2 prosenttia ja muut rattijuopumukset 14 prosenttia. Kaikkiaan rattijuopumuksia ilmeni 23 000, mikä on 1 800 tapausta vähemmän kuin vuonna 2000.

Pahoinpitelyrikokset ovat lisääntyneet useana vuonna, mutta viime vuonna niiden määrä kääntyi laskuun. Pahoinpitelyjä tuli poliisin tietoon 27 000 eli 3 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Törkeät pahoinpitelyt kuitenkin lisääntyivät 5 prosenttia vuodesta 2000. Niiden määrä oli viime vuonna 2 125.

Ryöstöjä poliisi kirjasi 2 115, mikä on 19 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Sekä asuntomurtoja että liikemurtoja ilmoitettiin poliisille 8 000. Edellisvuodesta asuntomurrot vähenivät 16 ja liikemurrot 19 prosenttia.

Ylinopeuksia kirjattiin viime vuonna 169 000. Se oli 4 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Rikosten määrää on verrattu vuoden 2000 ennakkotietoihin. Luvut perustuvat poliisin Tilastokeskukselle toimittamiin rikostietoihin. Lisätietoja poliisin tietoon tulleista rikoksista on Internetissä Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa http://statfin.stat.fi/statweb.

Poliisin tietoon tulleet rikokset vuonna 2001 ja muutos vuodesta 2000

Vuosi 2001

Muutos vuodesta 2000

Kaikki rikokset

-23 967

A. Rikoslakirikokset

-23 032

-tapot, murhat, surmat

-tapon, murhan tai surman yritykset

-pahoinpitelyrikokset

B. Muut rikokset

-liikennerikkomukset

-1 794

Taulukon tiedot perustuvat ennakkotietoihin.

Lähde: Poliisin tietoon tullut rikollisuus 2001, ennakkotiedot ja 4. neljännes. Tilastokeskus