18.2.2002

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Christina Harjunpää (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Lehtinen

Tukkuhinnat nousivat hieman tammikuussa

Tukkuhinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan 0,6 prosenttia joulukuusta tammikuuhun. Kokonaisindeksin nousu aiheutui pääasiassa öljytuotteiden ja sähkön kallistumisesta. Viime vuoden tammikuusta tukkuhinnat laskivat 1,3 prosenttia. Lasku johtui pääosin selluloosan, paperin ja paperituotteiden, perusmetallien, raakaöljyn, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden sekä öljytuotteiden halpenemisesta.

Tuontihinnat kohosivat tammikuussa 0,4 prosenttia. Nousu aiheutui pääasiassa raakaöljyn, perusmetallien sekä metallimalmien kallistumisesta. Viime vuoden tammikuusta tuontihinnat laskivat 5,5 prosenttia. Lasku johtui etenkin raakaöljyn, perusmetallien, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpenemisesta.

Vientihinnat pysyivät tammikuussa joulukuuhun verrattuna ennallaan. Indeksin sisällä energiatuotteiden, investointitavaroiden ja kestokulutustavaroiden hintojen nousua tasoitti raaka-aineiden ja tuotantohyödykkeiden sekä muiden kulutushyödykkeiden halpeneminen. Viime vuoden tammikuusta vientihinnat laskivat 5,8 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset tammikuussa 2002 (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

0,6

-1,3

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi laski viime vuoden tammikuusta 19,9 prosenttia. Eniten laski raakaöljyn hinta, 24,6 prosenttia. Ilman energiatuotteita kokonaisindeksi laski 13,4 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, tammikuu. Tilastokeskus