17.6.2002

Lisätietoja: Raimo Pihlajanmäki (09) 1743 3398
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Suurten talonrakentajien tulokset heikkenivät vuonna 2001

Suurten talonrakennusyritysten kannattavuus heikkeni viime vuonna. Alan 3,6 miljardin euron tuotoista liikevoittoa kertyi 3,5 ja nettotulosta 2,1 prosenttia. Edellisvuoden vastaavat tulosprosentit olivat 5,1 ja 3,4. Liikevoittoa jäi 57 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tiedot käyvät ilmi teollisuusyritysten tilinpäätöstilastosta.

Tulosten heikentymisen vastapainoksi osa talonrakentajista kuitenkin paransi kannattavuuttaan ja kasvatti liikevaihtoaan. Maa- ja vesirakennusalan kannattavuus koheni. Alan 1,38 miljardin euron tuotoista liikevoitto oli 5 ja nettotulos 4,5 prosenttia. Edellisvuoden luvut olivat 4 ja 2,5 prosenttia. Talotekniikan alalla kannattavuus oli suunnilleen vuoden 2000 tasoa. Liiketoiminnan 1,16 miljardin tuotoista liikevoittoa jäi 4,2 ja nettotulosta 3,7 prosenttia.

Suurten rakennusyritysten liikevaihto oli viime vuonna 6,1 miljardia euroa eli vajaa prosentti vähemmän kuin vuotta aiemmin. Maa- ja vesirakennusalan yritysten liikevaihto supistui 10 prosenttia. Talotekniikan alalla liikevaihto sitä vastoin nousi lähes 16 prosenttia. Talotekniikan yritysten työntekijää kohden laskettu jalostusarvo kasvoi 10 prosenttia, 45 700 euroon. Talonrakentajilla jalostusarvo oli 53 400 euroa.

Talonrakentajien rahoitusasema tiukkeni edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisvelkojen osuus liikevaihdosta oli 51 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 48 prosenttia. Omavaraisuusaste oli lähes hyvä, 34 prosenttia taseesta. Vieraan pääoman takaisinmaksuaika pidentyi 7 vuodella. Viime vuoden rahoitustuloksella velkojen maksuun olisi mennyt 19 vuotta, vuotta aiemmalla tuloksella 12 vuotta. Maarakentajien rahoitusasema sitä vastoin parani. Kokonaisvelkojen osuus liikevaihdosta oli 36 prosenttia. Omavaraisuusaste oli hyvä, 46 prosenttia taseesta, kun se edellisvuonna oli 39 prosenttia. Tulorahoituksella velat olisi maksettu vajaassa 5 vuodessa, edellisvuonna maksuaikaa olisi tarvittu 7 vuotta.

Suurten teollisuusyritysten vuoden 2001 tilinpäätöstilastossa mukana olevat 81 rakennusyritystä työllistivät yhteensä 32 900 henkilöä. Näistä yrityksistä päätoimialaltaan 36 on talonrakentajia ja 21 maarakentajia. Yritysten yhteenlasketun liikevaihdon peittävyys koko rakennusalan liikevaihdosta oli noin 40 prosenttia. Tässä tilastossa esitetyt luvut kuvaavat ainoastaan suurten rakennusyritysten eli henkilöstömäärältään vähintään noin 100 henkeä työllistävien yritysten toimintaa.

Suurten rakentajien nettotulokset 1999-2001, prosenttia

Suurten rakentajien liiketulokset 1999-2001, prosenttia

Lähde: Teollisuusyritysten tilinpäätöstilasto, tietoja teollisuuden ja rakentamisen suurista yrityksistä 2001. Tilastokeskus (painojulkaisu ilmestyy myöhemmin)
Lisätietoja Internetissä: