26.9.2002

Lisätietoja: Hannu Maliniemi (09) 1734 2796
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Maatilojen tulos tilaa kohti kohosi vuonna 2000

Maatalouden tulos tilaa kohti oli vuonna 2000 keskimäärin 13 460 euroa, mikä on 1 850 euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Tulos jakautui kuitenkin epätasaisesti tilojen välillä. Korkeimman tuloksen saavuttaneet 10 prosenttia tiloista saivat vähintään 34 200 euron tuloksen ja keräsivät kaikkiaan 36 prosenttia koko maatalouden tuloksesta. Toisaalta vain joka toinen maatila ylsi yli 8 700 euron tulokseen, ja heikoimman tuloksen tehneillä 10 prosentilla tiloista tulos jäi peräti miinusmerkkiseksi. Vuosi 2000 oli satotasoltaan erinomainen kahteen edelliseen vuoteen verrattuna. Maatilojen lukumäärä puolestaan väheni yli 4000 tilalla edellisvuodesta. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen maatilatalouden yritys- ja tulotilastosta.

Kotieläintuotantoa harjoittavien tilojen tulokset olivat vuonna 2000 keskimäärin korkeampia kuin kasvituotantotiloilla. Sikatiloilla tulos oli 27 500 euroa, siipikarjatiloilla 26 500 euroa ja maidontuotantotiloilla 22 200 euroa tilaa kohti. Kasvituotantoa, sivuansiotaloutta ja muuta erikoistumatonta tuotantoa harjoittavien tilojen tulos oli noin 8 500 euroa. Kotieläintiloiksi luokiteltuja tiloja oli tutkimusvuonna 30 800 ja kasvi- tai muuta tuotantoa harjoittavia tiloja 45 500.

Maatalouden kokonaistulos oli vuonna 2000 yhteensä noin 1 026 miljoonaa euroa. Kokonaistulos jäi hieman alle koko EU-jäsenyyden ajalta lasketun keskiarvon, mutta oli noin 90 miljoonaa euroa korkeampi kuin edellisenä vuonna. Maatalouden tulot olivat yhteensä 3 900 miljoonaa euroa, menot 2 700 miljoonaa euroa ja maatalouden korot 126 miljoonaa euroa.

Maatilojen saamasta tuesta, joka oli yhteensä noin 1 600 miljoonan euroa, viljelijät käyttivät lähes 600 miljoonaa euroa muun muassa lannoitteiden ja rehujen hankintaan. Loppuosaa tuesta voidaan pitää viljelijän palkkana ja pääoman korkona. Vuonna 2000 sovellettiin ensimmäistä kertaa EU:n Agenda 2000 -uudistusta, jossa tuottajahintoja alennettiin ja kompensoitiin lisätuella. Tämän vuoksi tukien määrässä tapahtui noin 170 miljoonan euron lisäys edelliseen vuoteen verrattuna.

Maatalouden tuloksella tarkoitetaan sitä erää, joka jää maatilan viljelijäperheen oman työn palkaksi ja oman pääoman koroksi. Tulos saadaan, kun kokonaistuloista vähennetään kaikki tuotantopanosten hankintamenot sekä maatalouden lainoista aiheutuneet korkomenot. Tuloksesta maksetaan myös verot. Tuloksessa ovat mukana maatalouden sivuansiot, mutta siinä ei huomioida metsätalouden ja maatalouden ulkopuolisia tuloja.

Maatilatalouden yritys- ja tulotilaston tiedot perustuvat otantaan, jossa oli mukana 10 500 maatilaa 76 600 tilan perusjoukosta. Tilastoon kuuluvilla maatiloilla on vähintään kaksi hehtaaria viljeltyä peltoa. Tilaston tärkein tietolähde on maatalouden veroilmoitus.

Lähde: Maatilatalouden yritys- ja tulotilasto 2000. Tilastokeskus