8.10.2002

Lisätietoja: Riitta Poukka (09) 1734 2271, Taru Tamminen (09) 1734 2639, luokitukset.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava johtaja: Markku Saijets

Uusi toimialaluokitus käyttöön vuoden 2003 alussa

Vuoden 2003 alusta otetaan käyttöön uusi toimialaluokitus TOL 2002, joka korvaa vuoden 1995 toimialaluokituksen. Uutta toimialaluokitusta aletaan soveltaa tilastoissa vuoden 2003 alusta, jolloin se otetaan käyttöön vuotta 2003 koskevissa kuukausi- ja neljännesvuositilastoissa ja vuotta 2002 koskevissa vuositilastoissa.

Toimialaluokitus on tilastotoimen luokitusstandardi, jota käytetään laajalti myös yksityisen sektorin tietojärjestelmissä. Sen avulla luokitellaan yrityksiä, organisaatioita ja yksittäisiä toimipaikkoja niissä harjoitetun taloudellisen toiminnan perusteella.

Toimialaluokitus TOL 2002 perustuu Euroopan unionin yhteiseen toimialaluokitukseen, NACE 2002:een, joka on vahvistettu Euroopan unionin komission asetuksella. EU:n toimialaluokitus puolestaan on johdettu YK:n laatimasta toimialaluokituksesta (ISIC), joka on tarkoitettu maailmanlaajuiseen käyttöön. TOL 2002 on siis osa kansainvälistä harmonisoitua luokituskokonaisuutta, jonka tarkoitus on edistää kansainvälisten tilastotietojen vertailtavuutta.

TOL 2002 on kansallinen toimialaluokitusstandardi, jota tulee käyttää tilastotietojen keruussa ja esittämisessä. Velvoite koskee kaikkia tilastoja, myös sellaisia kansallisiin tarkoituksiin laadittuja tilastoja, jotka eivät kuulu Euroopan tilastojärjestelmään.

Tilastokeskus on julkaissut Toimialaluokitus TOL 2002 -käsikirjan. Se sisältää luokituksen nimikkeistön ja määritelmät sekä toimialaluokitusten 1995 ja 2002 väliset erot. Tämän syksyn aikana julkaistaan vielä TOL 2002:een kaksi liiteosaa: hakemisto ja tiivistelmä. Hakemisto sisältää 7 200 hakusanaa aakkosellisessa ja luokkien numerotunnuksen mukaisessa järjestyksessä. Tiivistelmä sisältää luokkien nimikkeet suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Erilaisten rekisterien ylläpitäjille ja tutkijoille on kehitetty Toimialaekspertti-sovellus apuvälineeksi toimialatietojen luokitteluun ja koodaukseen.

Lisätietoja luokituksista Internetissä osoitteessa www.tilastokeskus.fi/luokitukset