4.11.2003
Lisätietoja: Aarno Airaksinen (09) 1734
3206, aarno.airaksinen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi
Laajakaista jo yli puolella yrityksistä
Keväällä 2003 laajakaistayhteys oli 54 prosentilla vähintään viisi henkilöä työllistävistä yrityksistä. Vuotta aiemmin laajakaistayhteys oli 39 prosentilla samankokoisista yrityksistä. Laajakaista yleistyy selvästi yrityskoon kasvaessa. Pienimmässä tutkitussa kokoluokassa laajakaista oli käytössä kahdella viidestä yrityksestä, mutta vähintään sata henkilöä työllistävistä yrityksistä useammalla kuin yhdeksällä kymmenestä. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen julkaisusta Internet ja sähköinen kauppa yrityksissä 2003. Tiedot on kerätty kyselytutkimuksella keväällä 2003.
Internet-yhteyden tyyppi keväällä 2003, osuus kokoluokan yrityksistä
Internetiä käytti 94 prosenttia yrityksistä keväällä 2003. Internet oli käytössä jo melkein kaikilla vähintään 20 henkilöä työllistävillä yrityksillä ja 5-19 henkilöä työllistävissä yrityksissäkin useammalla kuin yhdeksällä kymmenestä.
Kotisivut oli 58 prosentilla yrityksistä keväällä 2003. Kotisivut on selvästi useammin isoilla kuin pienillä yrityksillä. Pienissä 5-9 henkilöä työllistävissä yrityksissä vajaalla puolella oli kotisivut, 10-19 henkilöä työllistävissä jo 58 prosentilla, 20-49 henkilöä työllistävissä kolmella neljästä sekä 50-99 henkilöä työllistävissä lähes yhdeksällä kymmenestä. Yli 100 henkilöä työllistävissä yrityksissä useammalla kuin yhdeksällä kymmenestä oli kotisivut.
Toimialoittain tarkasteltuna kotisivuja oli yleisimmin posti- ja teleliikenteen sekä tukkukaupan toimialoilla, joissa ne on useammalla kuin kolmella neljästä yrityksestä. Myös yrityspalveluiden ja teollisuuden toimialoilla kotisivut oli yli 70 prosentilla yrityksistä. Harvimmin kotisivuja oli rakentamisen toimialalla, vajaalla kolmanneksella yrityksistä.
Internetiä käyttävien yritysten määrä on lisääntynyt vuoden 2001 lopusta reilussa vuodessa 4 prosenttiyksiköllä ja yritysten, joilla on kotisivut 7 prosenttiyksiköllä. Vuodesta 2000 sekä Internetiä käyttävien että kotisivut omaavien yritysten määrä on kasvanut 10 prosenttiyksiköllä.
Internet ja kotisivut yrityksissä vuosina 2000 -
2003,
osuus vähintään viisi henkeä työllistävistä yrityksistä
Internetissä myyntiä harjoitti 15 prosenttia kaikista vähintään viisi henkeä työllistävistä yrityksistä ja neljännes niistä yrityksistä, joilla on kotisivut. Internet-myynnin arvo nousi selvästi vuonna 2002 vuoteen 2001 verrattuna, mutta nousu syntyi pääosin yritysten välisestä kaupasta. Kuluttajakaupan arvo oli vain noin 10 prosenttia koko Internet-myynnin arvosta. Valtaosa, neljä viidennestä Internet-myynnin arvosta syntyi kotimaahan suuntautuneesta myynnistä.
Lähde: Internet ja sähköinen kauppa yrityksissä 2003. Tilastokeskus.