28.11.2003
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734
3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
Työttömyyden kehitys huolestuttaa kuluttajia
Kuluttajien luottamus talouteen on hieman heikentynyt. Kuluttajien luottamusindikaattori oli marraskuussa 9,1 eli 2 yksikköä alempi kuin lokakuussa. Indikaattorin lasku johtui lähes kokonaan työttömyysnäkemyksien synkkenemisestä. Kuluttajat kuitenkin uskoivat omaan työllisyyteensä ja talouteensa edelleen vakaasti. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 3. - 21. marraskuuta 1 619 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien näkemykset taloudesta marraskuussa 2003
>
Marraskuu 2003 saldoluku | Lokakuu 2003 saldoluku | Marraskuu 2002 saldoluku | Keskiarvo 10/95-11/03 | |||||
Kuluttajien luottamusindikaattori | 9,1 | 11,1 | 9,5 | 13,6 | ||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 10,4 | 11,0 | 9,1 | 8,6 | ||||
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana | 45,5 | 45,2 | 40,7 | 28,8 | ||||
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 3,2 | 3,9 | 1,5 | 7,7 | ||||
Työttömyys 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | -22,7 | -15,8 | -13,2 | 9,4 | ||||
Kuluttajahintojen muutos seuraavan 12 kk:n aikana, % | 1,9 | 1,9 | 1,7 | 1,9 | ||||
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä | 28,7 | 30,3 | 27,3 | 23,3 | ||||
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä | 23,7 | 32,5 | 8,3 | 19,2 | ||||
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä | 13,0 | 12,8 | 15,6 | 3,6 | ||||
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä | 30,3 | 34,1 | 25,7 | 21,1 | ||||
Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä painottaen
myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten
prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevasta neljästä saldoluvusta: oma ja Suomen talous, työttömyys sekä kotitalouden säästämismahdollisuudet. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta. |
Marraskuussa 30 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 23 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 28 prosenttia kuluttajista ja vain 10 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.
Kuluttajista yli puolet eli 54 prosenttia arvioi marraskuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana, ja ainoastaan 15 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Vastaavat osuudet olivat lokakuussa 48 ja 19 prosenttia ja vuosi sitten 43 ja 20 prosenttia. Kuitenkin edelleen vain 3 prosenttia työllisistä arveli marraskuussa työttömyyden hyvin todennäköisesti osuvan vuoden sisällä omalle kohdalleen. Melko todennäköisesti näin pelkäsi käyvän 7 prosenttia työllisistä. Ensi vuoden marraskuun inflaatiovauhdiksi kuluttajat ennustivat 1,9 prosenttia.
Marraskuussa 48 prosenttia kuluttajista piti kestotavaroiden ostamista kannattavana. Vastaava osuus oli lokakuussa 55 prosenttia ja vuosi sitten 37 prosenttia. Kotitalouksilla oli runsaasti varsinkin viihde-elektroniikan ostoaikeita. Jo 9 prosentissa kotitalouksista eli yli 200 000 taloudessa oli marraskuussa käytössä digiboksi. Vuoden sisällä 18 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon.
Näkemykset säästämisestä ja lainanotosta olivat marraskuussa suunnilleen ennallaan. Kuluttajista 72 prosenttia piti lainan ottamista edullisena, ja 14 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden kuluessa. Säästämisen arvioi marraskuussa kannattavaksi 60 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 61 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 78 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan 12 kuukauden aikana.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-11/2003
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta
vuoden kuluttua
10/1995-11/2003
Kuluttajien luottamusindikaattori EU-maissa,
lokakuu 2003
Indikaattorin poikkeama maan keskiarvosta 10/1995-10/2003*
*laskettu kausitasoitetuista sarjoista; Luxemburgin keskiarvo ajalta 1/2002-
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, October 2003 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2003, marraskuu. Tilastokeskus