Kaupan toimialakatsaus II/2010

  1. Kaupan suhdannetilanne ja näkymät
  2. Kaupan liikevaihdon kasvu kiihtyi toisella neljänneksellä
  3. Kaupan alan työllisten määrä kääntyi kasvuun
  4. Lähdeluettelo

Koko dokumentti yhdellä sivulla


Kirjoittaja: Marko Tuomiaro (09) 1734 2705
palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi

Kaupan suhdannetilanne ja näkymät

Kaupan liikevaihdon suotuisa kehitys jatkui vuoden 2010 toisella neljänneksellä. Autokaupassa, tukkukaupassa ja vähittäiskaupassa liikevaihto nousi huhti-kesäkuussa sekä vuotta aiemmasta että edellisestä neljänneksestä. Kaupan myynnin kasvun odotettiin myös jatkuvan lähikuukausina. Vuoden 2010 kolmannelta neljännekseltä saatujen ennakkotietojen mukaan kaupan liikevaihdon myönteinen kehitys näyttää jatkuvan ja alan suhdannenäkymät olivat parantuneet verrattuna edelliseen neljännekseen.

Vähittäiskaupan yritysten toisen neljänneksen lopun suhdannetilannetta kuvaava luottamusindikaattori kohosi Saksassa ja Suomessa huomattavasti kolmen kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Euroopan Unionissa luottamusindikaattori sen sijaan pysyi kolmen kuukauden takaisella tasolla. Eurostatin julkaiseman vähittäiskaupan luottamusindikaattorin mukaan luottamus oli Saksassa ja Suomessa korkeammalla tasolla kuin kertaakaan aiemmin taantuman alettua. Lisäksi vähittäiskaupan yritykset arvioivat myynnin kasvun jatkuvan.

Luottamusindikaattorin saldolukujen taso on ollut Suomessa korkeampi kuin EU:n alueella keskimäärin vuodesta 2006 alkaen. Saksassa tilanne on ollut päinvastainen, joten Saksassa toisen neljänneksen tilanne voidaan tulkita poikkeuksellisen valoisaksi. Suhdannekäänteiden tulkinnassa on olennaisempaa luottamusindikaattorin saldolukujen muutokset kuin saldolukujen taso.

Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin tiedot vuoden 2010 kolmannelta neljännekseltä ennakoivat vähittäiskaupan liikevaihdon myönteisen kehityksen yhä jatkuvan lähikuukausina. Kuluttajien luottamus talouteen oli heinä-elokuussa selvästi vahvempi kuin vuosi sitten ja myös parempi kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Lisäksi kestotavaroiden ostaminen koettiin yhä kannattavaksi.

Kuvio 1. Vähittäiskaupan kausitasoitettu luottamusindikaattori

Alkuun Edellinen Seuraava


Päivitetty 24.9.2010