Tietojenkäsittelypalvelut nousivat informaatioalan veturiksi
- Informaatiopalvelut ovat linkittyneitä
- Neljän klusterin arvonlisäyksen kehitys 1995 – 2010
- Kolme neljästä klusterista jo kypsiä
- Tietojenkäsittelyn kansantaloudellinen rooli kasvanut
- Luokitusongelmat vaikeuttavat analyysiä
- Infopalvelut kasvaneet tavaroita voimakkaammin
Koko dokumentti yhdellä sivulla
Kirjoittaja: Aku Alanen on yliaktuaari Tilastokeskuksen taloudelliset olot -yksikössä. Artikkeli on julkaistu Tilastokeskuksen Tieto&trendit-lehdessä 7/2011.
Informaatiopalveluihin kuuluvien neljän
klusterin kehitys on ollut varsin erilaista viimeisen 15 vuoden
aikana. Televiestintä on kokenut huiman nousun ja yhtä huiman
laskun. Tietojenkäsittelypalvelut ovat nousseet jopa kansantalouden
veturiksi; niillä on myös kasvunäkymiä, toisin kuin jo kypsillä
alan klustereilla.
__________________________
Tietoyhteiskunnasta on puhuttu paljon ainakin jo 1970-luvulta lähtien. Painotukset ja myös se, mitä käsitteellä tarkoitetaan, ovat vaihdelleet. Tässä artikkelissa käsittelen informaatio- ja viestintäpalvelujen kansantaloudellista roolia uuden toimialaluokituksen tietojen valossa, mutta jossain määrin myös yhteyksiä muihin aloihin.
Erityisesti digitalisaatio, internet ja sosiaalinen media ovat sitoneet informaatiopalvelut ja muun kansantalouden entistä tiiviimmin toisiinsa.
Informaatiopalvelut ovat linkittyneitä
Av-klusterin toiminta, erityisesti televisio, muodostaa yhteiskunnan informaatiopalvelujen yhden solmukohdan, vaikkei klusterilla kovin merkittävää suoraa tuotannollista yhteyttä olekaan muuhun kansantalouteen.
Läheisiä ja toisiinsa kietoutuneita solmun osia ovat myös kolme muuta informaatioklusteria: kustannuspalvelut, televiestintäpalvelut sekä tietojenkäsittelypalvelut, niistä erityisesti ohjelmointipalvelut.
Näiden neljän palveluklusterin ympärillä voi katsoa toimivan myös informaatiotavaroiden tuotannon ekosysteemin. Toki av-klusterin sisällöntuotannossa muut kulttuuriset alat kuuluvat myös klusterin ekosysteemiin.
Av- ja kustannusklusterit tuottavat sisältöpalveluja, tiedon ja usein enemmänkin tunteidenvälitystä, ennen kaikkea kotitalouksien käyttöön yhdessä muiden kulttuuripalvelujen kanssa. Tele- ja tietojenkäsittelypalvelut tuottavat taas teknisempiä informaatiopalveluja koko yhteiskunnan tarpeisiin. Televiestintäkään ei toimi ilman hyviä tietojenkäsittelypalveluja, joten nämä kaksi palvelutuotetta ovat hyvin kiinteästi toisiinsa sidottuja.
Tietojenkäsittelypalveluja tarvitsevat oikeastaan kaikki kansantalouden alat välituotepanoksina, mutta myös kotitaloudet käyttävät niiden tarjoamia lopputuotteita. Ja kukin informaatiopalvelujen klustereista tarvitsee toki myös teollisia tavaroita ja kauppaa toimiakseen.
Alkuun Edellinen Seuraava
Päivitetty 1.11.2011