Aiheet
Liikenne ja matkailu

Ulkomaan merikuljetukset säilyivät miltei ennallaan helmikuussa 2022

Tilasto:
Viiteajankohta:
2022, helmikuu
Julkaistu:
Seuraava julkistus:
Julkaisun tyyppi:
tiedote

Ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä oli vuoden 2022 helmikuussa yhteensä 7,1 miljoonaa tonnia. Merikuljetukset kasvoivat edellisen vuoden helmikuuhun verrattuna 0,2 %. Vienti laski 7  % ja oli 3,5 miljoonaa tonnia. Tuonti kasvoi 8 % ja oli 3,6 miljoonaa tonnia. Matkustajaliikenteessä kuljetettiin 0,5 miljoonaa henkilöä, joka oli 42 % koronapandemiaa edeltävästä tasosta. Luvut ovat Tilastokeskuksen ulkomaan meriliikennetilaston ennakkotietoja.

Ulkomaan merikuljetusten muutos kuukausittain. Merikuljetukset kasvoivat edellisen vuoden helmikuuhun verrattuna 0,2 prosenttia.

Pääkohdat

  • Ulkomaan merikuljetusten määrä oli yhteensä 7,1 miljoonaa tonnia helmikuussa 2022.
  • Ulkomaan merikuljetukset kasvoivat vuoden takaiseen verrattuna 0,2 %.
  • Kuljetusvälineissä kuljetettiin tavaroita 1,4 miljoonaa tonnia ja konteissa 0,8 miljoonaa tonnia.
  • Matkustajaliikenteessä kuljetettiin 0,5 miljoonaa henkilöä, joka oli alle puolet koronapandemiaa edeltävästä tasosta.
  • Saimaan kanavan kautta ei rekisteröity kuljetuksia helmikuussa.

Helmikuussa ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin eniten kappaletavaraa

Suurin osa merikuljetuksista oli helmikuussa kappaletavaran kuljetuksia. Kappaletavaraa kuljetettiin yhteensä 1,4 miljoonaa tonnia. Kappaletavaran tuonti oli 0,7 miljoonaa tonnia sekä vienti 0,7 miljoonaa tonnia. Toiseksi eniten kuljetettiin raakaöljyä 0,9 miljoonaa tonnia sekä malmeja ja rikasteita 0,9 miljoonaa tonnia.

Kuviossa ulkomaan merikuljetukset tavaralajeittain, kuvion pääsisältö on selitetty alapuolella olevassa tekstissä.

Tuontivoittoisimpia tavaralajeja olivat raakaöljy sekä malmit ja rikasteet. Vientivoittoisimpia tavaralajeja olivat paperit, lannoitteet sekä sellu, puuhioke ja jätepaperi, sahatavara sekä vanerit ja muut puulevyt.

Tavaroiden kuljetusten määrillä mitattuna suurimmat satamat olivat järjestyksessä Sköldvik, Helsinki, HaminaKotka, Raahe ja Hanko. Sköldvikin kuljetukset koostuivat miltei kokonaan öljyyn liittyvistä tuotteista ja kemikaaleista, Helsingin, Hangon ja Naantalin kuljetukset taas enimmäkseen kappaletavarasta. Kokkolan kautta kulki enimmäkseen malmeja ja rikasteita.

Konteissa ja kuljetusvälineissä kuljetettiin yhteensä 2,2 miljoonaa tonnia eli 31 % merikuljetusten kokonaismäärästä. Kuljetusvälineissä tavaroita kuljetettiin 1,4 miljoonaa tonnia ja konteissa 0,8 miljoonaa tonnia.

Kuljetusvälineissä kuljetetuista tavaroista 0,7 miljoonaa tonnia kuljetettiin kuorma-autoissa, 0,6 miljoonaa tonnia perävaunuissa ja 0,1 miljoonaa tonnia muissa kuljetusvälineissä. Tavarankuljetukseen käytettyjen kuljetusvälineiden lisäksi kuljetettiin 97 659 kappaletta matkustajien henkilöautoja ja 561 linja-autoa.

Kontteja kuljetettiin yhteensä 57 742 kappaletta, joka vastaa 101 842 TEU-yksikköä.

Matkustajaliikenteessä kuljetettiin 0,5 miljoonaa henkilöä

Matkustajaliikenteessä kuljetettiin helmikuussa 2022 yhteensä 496 195 henkilöä. Suomen ja Viron välillä matkusti 274 856 henkilöä, Suomen ja Ruotsin välillä 214 816 henkilöä sekä Suomen ja Saksan välillä 6 523 henkilöä. Vuoden 2021 helmikuuhun verrattuna matkustajien määrä nousi 187 %. Vuoden 2020 helmikuuhun verrattuna matkustajia oli kuitenkin vain 42 %. Helmikuussa 2022 Suomeen ei saapunut ulkomaisten risteilyalusten matkustajia.

Taulukot

Katso keskeiset tilastotiedot taulukoista.
07.04.2022

Ulkomaan merikuljetukset satamittain ja tavaralajeittain, 2022M02

Tietokantataulukot

Tähän julkaisuun liittyvät tietokantataulukot

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Maa
  • Suunta
  • Tavaralaji
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Satama
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Kuljetusväline
  • Ajankohta
  • Suunta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Kuljetusväline
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Liikennetyyppi
  • Satama
  • Ajankohta
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Liikennetyyppi
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Ajankohta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Satama
  • Tavaralaji
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Maa
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Liikennetyyppi
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Tavaralaji
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Liikennetyyppi
  • Ajankohta
  • Suunta
  • Tavaralaji
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Maa
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Maa
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Maa
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022

Taustatiedot

Dokumentaatio
Viittausohje

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti
Olli Kajava
yliaktuaari
029 551 3531
Vastaava osastopäällikkö

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.