Aiheet
Liikenne ja matkailu

Merikuljetukset vähenivät maaliskuussa 2022

Tilasto:
Viiteajankohta:
2022, maaliskuu
Julkaistu:
Seuraava julkistus:
Julkaisun tyyppi:
tiedote

Ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä oli vuoden 2022 maaliskuussa yhteensä 7,9 miljoonaa tonnia. Merikuljetukset vähenivät edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna 3 %. Vienti väheni 10 % ja oli 3,8 miljoonaa tonnia. Tuonti kasvoi 4 % ja oli 4 miljoonaa tonnia. Matkustajaliikenteessä kuljetettiin 0,7 miljoonaa henkilöä, joka oli 58 % koronapandemiaa edeltävästä tasosta. Luvut ovat Tilastokeskuksen ulkomaan meriliikennetilaston ennakkotietoja.

Ulkomaan merikuljetusten muutos kuukausittain. Merikuljetukset laskivat edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna 3 prosenttia.

Pääkohdat

  • Ulkomaan merikuljetusten määrä oli yhteensä 7,9 miljoonaa tonnia maaliskuussa 2022.
  • Ulkomaan merikuljetukset vähenivät vuoden takaiseen verrattuna 3 %.
  • Kuljetusvälineissä kuljetettiin tavaroita 1,6 miljoonaa tonnia ja konteissa 1,0 miljoonaa tonnia.
  • Matkustajaliikenteessä kuljetettiin 0,7 miljoonaa henkilöä, joka oli 58 % koronapandemiaa edeltävästä tasosta.
  • Saimaan kanavan kautta ei rekisteröity kuljetuksia maaliskuussa.

Maaliskuussa ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin eniten kappaletavaraa

Suurin osa merikuljetuksista oli maaliskuussa kappaletavaran kuljetuksia. Kappaletavaraa kuljetettiin yhteensä 1,6 miljoonaa tonnia. Kappaletavaran tuonti oli 0,8 miljoonaa tonnia sekä vienti 0,8 miljoonaa tonnia. Toiseksi eniten kuljetettiin raakaöljyä 1,0 miljoonaa tonnia sekä öljytuotteita 0,9 miljoonaa tonnia.

Kuviossa ulkomaan merikuljetukset tavaralajeittain, kuvion pääsisältö on selitetty alapuolella olevassa tekstissä.

Tuontivoittoisimpia tavaralajeja olivat raakaöljy, malmit ja rikasteet, kivihiili ja koksi sekä raakamineraalit ja sementti. Vientivoittoisimpia tavaralajeja olivat sahatavara, lannoitteet, paperi, sellu, puuhioke ja jätepaperi sekä vaneri ja muut puulevyt.

Tavaroiden kuljetusten määrillä mitattuna suurimmat satamat olivat järjestyksessä Sköldvik, Helsinki, HaminaKotka, Raahe ja Hanko. Sköldvikin kuljetukset koostuivat miltei kokonaan öljyyn liittyvistä tuotteista ja kemikaaleista, Helsingin, Hangon ja Naantalin kuljetukset taas enimmäkseen kappaletavarasta.

Konteissa ja kuljetusvälineissä kuljetettiin yhteensä 2,6 miljoonaa tonnia eli 33 % merikuljetusten kokonaismäärästä. Kuljetusvälineissä tavaroita kuljetettiin 1,6 miljoonaa tonnia ja konteissa 1,0 miljoonaa tonnia.

Kuljetusvälineissä kuljetetuista tavaroista 0,9 miljoonaa tonnia kuljetettiin kuorma-autoissa, 0,7 miljoonaa tonnia perävaunuissa ja 0,1 miljoonaa tonnia muissa kuljetusvälineissä. Tavarankuljetukseen käytettyjen kuljetusvälineiden lisäksi kuljetettiin 119 980 kappaletta matkustajien henkilöautoja ja 1 251 linja-autoa.

Kontteja kuljetettiin yhteensä 71 727 kappaletta, joka vastaa 127 394 TEU-yksikköä.

Matkustajaliikenteessä kuljetettiin 0,7 miljoonaa henkilöä

Matkustajaliikenteessä kuljetettiin maaliskuussa 2022 yhteensä 697 913 henkilöä. Suomen ja Ruotsin välillä matkusti 345 355 henkilöä, Suomen ja Viron välillä 344 636 henkilöä sekä Suomen ja Saksan välillä 7 922 henkilöä. Vuoden 2021 maaliskuuhun verrattuna matkustajien määrä nousi 317 %. Vuoden 2019 maaliskuuhun verrattuna matkustajia oli kuitenkin vain 58 %. Maaliskuussa 2022 Suomeen ei saapunut ulkomaisten risteilyalusten matkustajia.

Taulukot

Katso keskeiset tilastotiedot taulukoista.
06.05.2022

Ulkomaan merikuljetukset satamittain ja tavaralajeittain, 2022M03

Tietokantataulukot

Tähän julkaisuun liittyvät tietokantataulukot

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Satama
  • Tavaralaji
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Ajankohta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Kuljetusväline
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Liikennetyyppi
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Liikennetyyppi
  • Satama
  • Ajankohta
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Satama
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Liikennetyyppi
  • Ajankohta
  • Suunta
  • Tavaralaji
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Maa
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Maa
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Kuljetusväline
  • Ajankohta
  • Suunta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Maa
  • Suunta
  • Tavaralaji
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Suunta
  • Tavaralaji
  • Maa
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Ajankohta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Satama
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Liikennetyyppi
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Tavaralaji
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Satama
  • Suunta
  • Ajankohta
  • Maa
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022
Käytetyt luokitukset:
  • Ajankohta
  • Suunta
Päivitetty:
17.06.2022

Taustatiedot

Dokumentaatio
Viittausohje

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti
Olli Kajava
yliaktuaari
029 551 3531
Vastaava osastopäällikkö

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.