Joka neljäs peruskoulun oppilas sai tehostettua tai erityistä tukea vuonna 2023

Tiedote liittyy aiheisiin:Koulutus ja tutkimus
tiedote | Oppimisen tuki 2023

Korjaus

Oppimisen tuki -tilaston tietokantataulukoita ja vuoden 2022 tiedotetta on korjattu.
Lue lisää korjauksesta

Tilastokeskuksen mukaan yhä useampi peruskoulun oppilas sai oppimisen tukea vuonna 2023. Tehostettua tukea sai 84 300 eli 15,0 % ja erityistä tukea 59 100 eli 10,5 % peruskoulun oppilaista. Tehostettua ja erityistä tukea saaneiden oppilaiden osuus kasvoi 1,7 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.

Keskeisiä poimintoja

  • Tehostetun tuen oppilaista poikia oli 61 % ja tyttöjä 39 %. Erityistä tukea saaneista poikia oli 69 % ja tyttöjä 31 %. Peruskoulun oppilaista poikia oli 51 % ja tyttöjä 49 % vuonna 2023.
  • Vuosiluokkien 1–6 erityistä tukea saavilla oppilailla 32 %:lla opetus oli kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa, vuosiluokilla 7–9 vastaava osuus oli 29 % vuonna 2023.
  • Maakunnissa tehostetun ja erityisen tuen yhteenlasketut määrät vaihtelivat 21 %:sta 33 %:iin.
  • Varhaiskasvatuksen yhteydessä annattavassa esiopetuksessa 14 % oppilaista sai tehostettua tai erityistä tukea. Poikia oli heistä 71 % ja tyttöjä 29 %.
  • Ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa erityistä tukea sai 16 % opiskelijoista.

Erityisryhmässä entistä harvempi oppilas

Erityistä tukea saaneista oppilaista 5,3 %:lla opetus annettiin kokonaan erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa syksyllä 2023. Kokonaan erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa opetuksensa saavien osuus on pienentynyt vuosittain; vuonna 2023 osuus oli 8,3 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuonna 2011. Muun kuin erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa kokonaan opetuksensa saavien osuus oli 26 % vuonna 2023.

Erityistä tukea saaneista oppilaista 31 % sai opetuksensa kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 35 %:lla oppilaista 80–100 % opetuksesta oli yleisopetuksen ryhmässä. Lopuilla 33 %:lla opetus oli tasaisemmin sekä yleisopetuksen ryhmissä että erityisryhmissä tai -luokissa.

”Opetus kokonaan yleisopetuksen ryhmässä” -toteutuspaikkatieto on korvattu syksystä 2020 alkaen luokalla ”Opetuksesta 80–100 % yleisopetuksen ryhmässä”, joka sisältää inkluusion määritelmän 80 % tai enemmän yleisopetuksen ryhmässä.

Erityisen tuen oppilaista 20 %:lla oli pidennetty oppivelvollisuus syksyllä 2023. Osuus on 1,7 prosenttiyksikköä pienempi kuin edellisenä vuotena. Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaista poikia oli 69 % ja tyttöjä 31 %.

Lähes kaikki tukimuodot vähenivät sekä tehostetussa että erityisessä tuessa

Tehostettua tukea syksyllä 2023 saaneista oppilaista 79 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta, 50 %:lla tukiopetusta, 33 %:lla avustajapalveluita, 2 %:lla tulkitsemispalveluja ja 6 %:lla erityisiä apuvälineitä.

Erityistä tukea saaneista oppilaista 41 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta, 34 %:lla tukiopetusta, 52 %:lla avustajapalveluita, 4 %:lla tulkitsemispalveluja ja 11 %:lla erityisiä apuvälineitä.

Sekä tehostetussa että erityisessä tuessa vähenivät kaikki muut tukimuodot paitsi erityiset apuvälineet.

Peruskoululaisista 24 % sai osa-aikaista erityisopetusta

Lukuvuonna 2022–2023 osa-aikaista erityisopetusta sai kaikkiaan 133 700 oppilasta, joka oli 23,8 % syksyn 2022 peruskoululaisista. Osuus on 0,3 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä lukuvuotena.

Syksyllä 2022 osa-aikainen erityisopetus sisältyi 63 000 oppilaan tehostettuun tukeen ja 25 000 oppilaan erityiseen tukeen. Vähennyslaskun avulla voidaan päätellä, että osa-aikaista erityisopetusta lukuvuonna 2022–2023 saaneista 133 700 oppilaasta noin 45 800 eli 34 % sai osa-aikaista erityisopetusta yleisenä tukena.

Ainakin 32 %:lle peruskoululaisista jonkinlaista oppimisen tukea

Käytettävissä olevien tilastojen mukaan ainakin 32,0 % syksyn 2022 peruskoulun oppilaista sai jonkinlaista tukea lukuvuonna 2022–2023. Osuus on 0,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä vuotena.

Tehostettua tukea, erityistä tukea tai osa-aikaista erityisopetusta yleisenä tukena sai lukuvuonna 2022–2023 yhteensä 180 300 oppilasta. Osa-aikaisen erityisopetuksen lisäksi yleistä tukea saatettiin antaa myös muilla tavoin, mutta nämä muut yleisen tuen tukimuodot eivät sisälly Tilastokeskuksen oppimisen tuki -tilastoon.

Sekä tehostetun että erityisen tuen osuudet kasvoivat kaikissa Manner-Suomen maakunnissa

Tehostetun tuen osuudet kasvoivat kaikissa Suomen maakunnissa. Korkein tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus oli Pohjois-Karjalassa, 18,0 %, ja matalin Etelä-Savossa, 13,7 %.

Erityisen tuen osuudet kasvoivat kaikissa Manner-Suomen maakunnissa, Ahvenanmaalla osuus pieneni hivenen. Manner-Suomen maakunnista pienin osuus oli Keski-Pohjanmaalla, 7,3 %, ja suurin Kymenlaaksossa, 15,5 %. Ahvenanmaalla erityistä tukea saaneiden osuus oli 5,4 %.

Manner-Suomen maakunnista suurin tehostetun ja erityisen tuen saajien yhteenlaskettu osuus oli Kymenlaaksossa, jossa tehostettua tai erityistä tukea sai 33 % peruskoululaisista. Pienin yhteenlaskettu osuus oli Lapissa, 21 %.

Oppimisen tukea lisää myös varhaiskasvatuksen yhteydessä järjestettävässä esiopetuksessa vuonna 2023

Tilastokeskus on kerännyt vuosilta 2022–2023 tietoa myös varhaiskasvatuksen esiopetuksen oppimisen tuesta. Koulun yhteydessä annettavan esiopetuksen oppimisen tuen tiedot sisältyvät peruskoulun oppimisen tuen lukuihin ja varhaiskasvatuksen yhteydessä annettavan tuen tiedot julkaistaan omissa tietokantataulukoissaan. Esiopetusoppilaista 17 % oli koulun yhteydessä ja 83 % varhaiskasvatuksen yhteydessä järjestetyssä opetuksessa vuonna 2023.

Varhaiskasvatuksen yhteydessä annattavassa esiopetuksessa 14 % oppilaista sai tehostettua tai erityistä tukea vuonna 2023. Osuus oli 3,0 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2022. Varhaiskasvatuksen esiopetuksessa olleista pojista tukea sai 19 % ja tytöistä 8 %. Tehostettua tukea sai 9 % oppilaista, pojista 13 % ja tytöistä 6 %. Erityistä tukea sai 4 % oppilaista, pojista 6 % ja tytöistä 3 %.

Vuonna 2023 tehostettua tai erityistä tukea saaneista oppilaista oli poikia 71 % ja tyttöjä 29 %. Varhaiskasvatuksen yhteydessä järjestettävässä esiopetuksessa poikia oli 51 % ja tyttöjä 49 %.

Varhaiskasvatuksen yhteydessä annettavassa esiopetuksessa erityisen tuen oppilaista 21 % sai opetuksen kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 43 %:lla opetuksesta oli 1–19 % yleisopetuksessa. 2 %:lla oppilaista opetuksesta 80–100 % oli yleisopetuksen ryhmässä.

Keskeisimmät tukimuodot varhaiskasvatuksen esiopetuksessa olivat osa-aikainen erityisopetus ja avustajapalvelut. Tehostettua tukea saavista oppilaista 52 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta ja 31 %:lla avustajapalveluita. Erityistä tukea saavilla oppilailla osa-aikaista erityisopetusta oli 62 %:lla ja avustajapalveluita 60 %:lla.

Tutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea 12 %:lle opiskelijoista vuonna 2023

Vuonna 2023 tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 41 300 sai erityistä tukea, mikä on 12 % ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärästä. Suurin osa, 87 %, opiskeli ammatillisissa oppilaitoksissa. Ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskeli 12 % erityisen tuen saajista.

Erityistä tukea sai vuonna 2023 kaikkiaan 40 900 ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijaa. Osuus on 16 % kaikista ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijoista. Ammattitutkintokoulutuksessa erityistä tukea sai 0,6 % ja erikoisammattitutkintokoulutuksessa 0,1 % opiskelijoista.

Erityisen tuen saajista miehiä oli 49,2 % ja naisia 50,8 % vuonna 2023. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoista miehiä oli 48,0 % ja naisia 52,0 % vuonna 2023. Sekä mies- että naisopiskelijoista erityistä tukea sai 12 %.

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
  • Oppilaitostyyppi
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
    Viiteajankohtien sykli:
    vuosi
    Päivitystiheys:
    vuosi
    Päivitetty:
    Käytetyt luokitukset:
    • Vuosiluokka
    • Sukupuoli
    Viiteajankohtien sykli:
    vuosi
    Päivitystiheys:
    vuosi
    Päivitetty:
    Käytetyt luokitukset:
      Viiteajankohtien sykli:
      vuosi
      Päivitystiheys:
      vuosi
      Päivitetty:
      Käytetyt luokitukset:
        Viiteajankohtien sykli:
        vuosi
        Päivitystiheys:
        vuosi
        Päivitetty:
        Käytetyt luokitukset:
          Viiteajankohtien sykli:
          vuosi
          Päivitystiheys:
          vuosi
          Päivitetty:
          Käytetyt luokitukset:
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:
            Käytetyt luokitukset:
            • Alue
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:
            Käytetyt luokitukset:
            • Alue
            • Oppilaitostyyppi
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:
            Käytetyt luokitukset:
            • Alue
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:
            Käytetyt luokitukset:
            • Alue
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:

            Tulevat julkaisut

            Dokumentaatio

            Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

            Siirry tilaston dokumentaatioon

            Viittausohje

            Oppimisen tuki [verkkojulkaisu].
            Viiteajankohta: 2023. ISSN=2954-0658. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 22.12.2024].
            Saantitapa:

            Tilaston asiantuntijat

            Tiedustelut ensisijaisesti

            Palvelusähköposti
            koulutustilastot@stat.fi
            Heli Hiltunen
            yliaktuaari
            029 551 3314

            Vastaava osastopäällikkö

            Hannele Orjala
            osastopäällikkö
            029 551 3582

            Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

            Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.