Oppimisen tuki: Vuoden 2022 tiedotteen tekstiä ja tietokantataulukoita korjattu
Korjauspäivämäärä:Julkistus: oppimisen tuki 2022, 17.8.2023
Korjattu tietokantataulukko, tunnus ja nimi
Kuvaus korjauksesta
Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaat olivat virheellisesti jääneet mukaan perusjoukkoon vuonna 2022. Perusjoukkoa korjattiin koskemaan ainoastaan esi- ja perusopetuksen oppilaita. Tämä korjaus vaikutti useaan tietokantataulukkoon ja vuoden 2022 tiedotteeseen.
Elokuussa 2023 julkaistuissa oppimisen tuen tiedoissa ilmoitettiin tehostetun tuen oppilaiden määräksi 79 177, oikea luku on 79 019. Samoin ilmoitettiin erityisen tuen oppilaiden määräksi 55 544, oikea luku on 55 542. Oppilasmääräksi ilmoitettiin 571 460, korjattu luku on 563 135. Lisäksi on tehty Ahvenanmaan opetuksen toteutuspaikkatietoihin korjauksia, jotka koskevat taulukoita 137r ja 13p8.
Vuoden 2022 Ahvenanmaan opetuksen toteutuspaikkatietojen korjaus: Aiemmin Ahvenanmaan julkaistut luvut olivat opetus on kokonaan erityisryhmissä tai luokassa, yhteensä 54, opetuksesta 1-19 % yleisopetuksen ryhmissä, yhteensä 46, opetuksesta 20-49 % yleisopetuksen ryhmissä, yhteensä 34, opetuksesta 50-79 % yleisopetuksen ryhmissä, yhteensä 380 ja opetuksesta 80-100 % yleisopetuksen ryhmissä, yhteensä 233. Erityistä tukea saaneiden oppilaiden määrä on ollut oikein, mutta opetusryhmätiedot väärin ja liian suuria.
Oppimisen tuki 2022 -tiedotetta on korjattu seuraavasti:
Ingressissä ollut teksti: Tehostettua tukea sai 79 200 eli 13,9 % ja erityistä tukea 55 500 eli 9,7 % peruskoulun oppilaista. Tehostettua ja erityistä tukea saaneiden oppilaiden osuus kasvoi 0,7 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Korjattu muotoon: Tehostettua tukea sai 79 000 eli 14,0 % ja erityistä tukea 55 500 eli 9,9 % peruskoulun oppilaista. Tehostettua ja erityistä tukea saaneiden oppilaiden osuus kasvoi 1,0 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Ingressikuvio päivitetty edellä mainituilla luvuilla.
Tekstikappale: Erityistä tukea saaneista oppilaista 32 % sai opetuksensa kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 36 %:lla oppilaista 80–100 % opetuksesta oli yleisopetuksen ryhmässä. Korjattu muotoon: Erityistä tukea saaneista oppilaista 32 % sai opetuksensa kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 35 %:lla oppilaista 80–100 % opetuksesta oli yleisopetuksen ryhmässä.
Tekstikappale: Tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus oli suurin Pohjois-Karjalassa, 16,5 %, ja pienin Kainuussa, 11,8 %. Korjattu muotoon: Tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus oli suurin Pohjois-Karjalassa, 16,7 %, ja pienin Kainuussa, 12,0 %.
Tekstikappale: Erityistä tukea saaneiden osuus Manner-Suomen maakunnista oli pienin Keski-Pohjanmaalla, 6,7 %, ja suurin Kymenlaaksossa, 14,4 %. Ahvenanmaalla erityistä tukea saaneiden osuus oli 5,8 %. Korjattu muotoon: Erityistä tukea saaneiden osuus Manner-Suomen maakunnista oli pienin Keski-Pohjanmaalla, 6,8 %, ja suurin Kymenlaaksossa, 14,6 %. Ahvenanmaalla erityistä tukea saaneiden osuus oli 5,7 %.