Kuluttajien luottamus pysyi matalalla helmikuussa 2025 – huolena työttömyys ja inflaatiokin
tiedote | Kuluttajien luottamus 2025, helmikuuTilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli helmikuussa -9,0, kun se oli tammikuussa -8,4 ja joulukuussa -8,6. Vuotta aiemmin helmikuussa luottamusindikaattori sai arvon -9,5. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -2,6. Tiedot perustuvat kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–18. helmikuuta 1 274 Suomessa asuvaa henkilöä.
Keskeisiä poimintoja
- Helmikuussa 2025 näkemykset sekä omasta että Suomen taloudesta heikkenivät hieman edelliskuuhun verrattuna.
- Arvio oman talouden nykytilasta oli synkähkö. Odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua pysyivät vaisuina.
- Ajankohtaa pidettiin edelleen hyvin epäedullisena kestotavaroiden hankinnalle ja rahankäyttöaikeita kulutukseen oli niukasti. Myös asunnon ostoaikeita oli hieman normaalia vähemmän.
- Odotus yleisestä työttömyyskehityksestä synkkeni yhä ja työttömyyden uhka koettiin omallakin kohdalla suureksi. Arviot inflaatiosta olivat nousussa.
- Oma rahatilanne ja mahdollisuudet säästää arvioitiin samanlaisiksi kuin pitkällä ajalla keskimäärin.
Kuluttajien luottamus asuinalueilla ja väestöryhmissä
Helmikuussa 2025 talousluottamus oli vahvinta pääkaupunkiseudulla (luottamusindikaattori -6,1). Heikointa luottamus oli Pohjois-Suomessa (-12,4). Väestöryhmistä yrittäjät olivat optimistisimpia (1,6). Kielteisimmin talouskehitystä arvioivat helmikuussa työttömät (-20,1).
Naiset (-13,2) kuvailivat helmikuussa talouskehitystä selvästi synkemmäksi kuin miehet (-4,9). Tarkempaa tietoa on saatavilla kuvioista ja tietokantataulukoista.
Oma ja Suomen talous
Helmikuussa kuluttajien näkemykset sekä omasta että Suomen taloudesta heikkenivät hieman tammikuuhun verrattuna. Arvio oman talouden nykytilasta oli melko synkkä. Odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua pysyivät helmikuussa vaisuina.
Vuodentakaiseen nähden kuva Suomen taloudesta kirkastui helmikuussa aavistuksen, kun taas oman talouden näkymät vähän heikkenivät.
Kuluttajista jopa 31 % arvioi helmikuussa, että heidän oman taloutensa tila kyselyhetkellä on heikompi kuin vuotta aiemmin. Kuluttajista 22 % piti omaa talouttaan edellisvuotista vahvempana. Helmikuussa 64 % kuluttajista oli sitä mieltä, että Suomen taloustilanne on huonompi kuin vuotta aiemmin, ja vain 9 % näki sen parempana.
Helmikuussa ainoastaan 21 % kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 38 % puolestaan otaksui maamme talouden heikkenevän. Oman taloutensa kohentumiseen luotti helmikuussa 28 % kuluttajista ja 17 % pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.
Työttömyys ja sen uhka
Kuluttajien odotus yleisen työttömyystilanteen kehityksestä Suomessa oli helmikuussa entistäkin synkempi. Kuluttajista enää 12 % odotti, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja peräti 61 % arvioi työttömyyden lisääntyvän.
Helmikuussa työlliset kuluttajat eli palkansaajat ja yrittäjät kokivat työttömyyden tai lomautuksen omakohtaisenkin uhan edelleen suureksi. Työllisistä 5 % uskoi uhan vähentyneen omalla kohdallaan ja 26 % puolestaan arvioi riskin kohonneen. Toisaalta 40 % työllisistä koki helmikuussa, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi tai lomautetuksi.
Kuluttajahinnat
Helmikuussa kuluttajien ennestään korkeat arviot kyselyhetken inflaatiosta ja hintojen muutoksesta vuoden kuluttua olivat nousussa.
Kuluttajat arvioivat helmikuussa, että kuluttajahinnat ovat nousseet 5,5 % edellisvuoden helmikuusta ja nousevat 4,2 % seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 62 % oli sitä mieltä, että hinnat ovat nousseet vuodessa paljon tai melko paljon, ja puolet eli 50 % odotti hintojen nousevan vähintään samaa vauhtia myös tulevina kuukausina.
Rahatilanne, säästäminen ja lainanotto
Helmikuussa ajankohtaa pidettiin yhä huonompana lainanotolle ja myös säästämiselle. Kuluttajista vain 27 % arvioi ajan otolliseksi lainan ottamiselle ja 39 % piti säästämistä kannattavana. Kuitenkin aikomuksia lainanottoon oli helmikuussa vielä tavanomaisen verran. Kuluttajista 16 % suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajien arvio omasta rahatilanteestaan oli helmikuussa samanlainen kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Mahdollisuuksia säästämiseen tulevina kuukausina ennakoitiin olevan yhtä paljon kuin normaalisti. Rahaa oli helmikuussa jäänyt säästöön 55 %:lla kuluttajista ja 72 % uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Rahankäyttö ja isot ostoaikeet
Helmikuussa ajankohtaa pidettiin jälleen hyvin epäedullisena kestotavaroiden ostamiselle. Kuluttajista ainoastaan 11 %:n mielestä hetki oli otollinen hintaville hankinnoille.
Kuluttajien aikeet käyttää rahaa kestotavaroiden hankintaan vuoden sisällä jatkuivat helmikuussa hyvin niukkoina. Helmikuussa 12 % kuluttajista ennakoi lisäävänsä ja 40 % vähentävänsä rahankäyttöään kestokulutukseen seuraavan vuoden aikana.
Auton ostoa vuoden sisällä harkittiin helmikuussa yhtä paljon kuin normaalisti. Sen sijaan asunnon ostosuunnitelmia oli kuluttajilla edelleen hieman tavanomaista vähemmän. Aikeita kodin peruskorjaamiseen ilmeni saman verran kuin pitkällä ajalla keskimäärin.
Helmikuussa 14 % kuluttajista aikoi joko varmasti tai mahdollisesti ostaa henkilöauton vuoden kuluessa. Asunnon ostoa tai talon rakentamista harkitsi 12 % kuluttajista. Kuluttajista 17 % suunnitteli käyttävänsä rahaa kodin peruskorjaamiseen seuraavan vuoden aikana.
Tilaston aineisto
Kuluttajien luottamustutkimus tehdään itse täytettävällä verkkolomakkeella ja puhelinhaastatteluilla. Tutkimuksessa on pääosin valmiit vastausvaihtoehdot. Helmikuussa 2025 kyselyyn osallistui 1 274 henkilöä ja vastausaste oli 59 %. Vastauksista 80 % tuli verkkolomakkeelta.
Kuluttajien luottamusindikaattorin osatekijät ovat: oma talous nyt, oma talous vuoden kuluttua, Suomen talous vuoden kuluttua ja omat aikomukset ostaa kestotavaroita seuraavan vuoden aikana.
EU-tulokset
Kaikkia EU-maita koskevat (kausitasoitetut) kyselytulokset talousodotuksista julkaistaan kuukausittain Euroopan komission sivuilla.
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
- Koodi
- Koodi
- Sukupuoli
- Ikä
- Koulutusaste
- Sosioekonominen asema
- Alue
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon