Laatuseloste: Innovaatiotoiminta 2018
- 1. Tilastotietojen relevanssi
- 2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
- 3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- 4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- 5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
- 6. Tilastojen vertailukelpoisuus
- 7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
1. Tilastotietojen relevanssi
1.1 Tilaston tietosisältö ja käyttötarkoitusJoka toinen vuosi julkaistava innovaatiotoimintatilasto sisältää tietoja vähintään kymmenen henkilöä työllistävien yritysten innovaatiotoiminnan yleisyydestä ja luonteesta sekä innovaatiotoiminnan menoista ja rakenteesta teollisuudessa, kaivostoiminnassa, energia- ja jätehuollossa sekä eräillä palvelutoimialoilla. Innovaatiotoiminnalla tarkoitetaan kaikkia yrityksen kehittämis-, rahoitus- ja kaupallistamistoimia, jotka tähtäävät tai johtavat innovaatioihin - joko tuote- tai liiketoimintaprosesseihin liittyviin prosessi-innovaatioihin. Tutkimus- ja kehittämistoiminta lasketaan kokonaisuudessaan innovaatiotoiminnaksi.Innovaatiotoiminnan lisäksi tutkimus kartoittaa yritysten tietovirtoja ja kehittämispotentiaalia laajemminkin. Tutkimustuloksia julkaistaan pääosin toimialoittain ja yritysten kokoluokan mukaan.
Tutkimus ja tilasto ovat EU-harmonisoituja (Community Innovation Survey CIS), ja ne toteutetaan ja tuotetaan kaikissa EU-maissa.
Innovaatiotoimintatilaston käyttäjiä ovat muun muassa politiikkatoimenpiteiden suunnittelua ja seurantaa tekevät tahot niin kotimassa kuin kansainvälisesti. Euroopan tilastovirasto Eurostat, kuten myös OECD, käyttää innovaatiotutkimuksen tietoja laajalti. Suomessa keskeisiä innovaatiotilastojen käyttäjiä ovat muun muassa työ- ja elinkeinoministeriö ja Business Finland. Innovaatiotoiminta-mikroaineisto on laajalti käytetty tutkijoiden keskuudessa niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
1.2 Keskeiset käsitteet, käytetyt luokitukset, tiedonantajat sekä tietojen kerääjäInnovaatiotoiminta-tilaston käsitteet perustuvat kansainvälisiin ohjeisiin ja suosituksiin; OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg.https://doi.org/10.1787/9789264304604-en sekä Eurostatin kullekin kyselykierrokselle laatima mallilomake (Harmonised Data Collection HDC).
Edellä mainitun Oslo-manuaalin neljännen version sisältämä käsitteistö poikkeaa monin osin aiemmin käytetyistä innovaatiotutkimuksen käsitteistä.
Innovaatiotoiminta ja -toimet käsittävät kaikki yrityksen kehittämis-, rahoitus- tai kaupallistamistoimet, jotka tähtäävät tai johtavat innovaatioihin.
Yrityksen innovaatio on uusi tai parannettu tuote tai liiketoimintaprosessi (tai niiden yhdistelmä), joka eroaa merkittävästi yrityksen aiemmista tuotteista tai prosesseista ja jonka yritys on tuonut markkinoille tai ottanut käyttöönsä.
Tuoteinnovaatio on uusi tai parannettu tavara tai palvelu, joka eroaa merkittävästi yrityksen aiemmista tavaroista tai palveluista ja joka on tuotu markkinoille.
Liiketoimintaprosesseihin liittyvä prosessi-innovaatio on yrityksen käyttöönottama uusi tai parannettu, yhteen tai useampaan liiketoiminnan osa-alueeseen liittyvä prosessi, joka merkittävästi eroaa yrityksen aiemmista liiketoimintaprosesseista.
Innovoiva yritys raportoi yhdestä tai useammasta innovaatiosta havaintojakson aikana. Yritys voi olla yksin tai yhdessä muiden kanssa vastuussa innovaatiosta.
Innovaatiotoimintaa harjoittava yritys on havaintojaksolla tehnyt toimen tai toimia kehittääkseen tai ottaakseen käyttöön uusia tai parannettuja tuotteita tai liiketoimintaprosesseja. Sekä innovoineet että ei-innovoineet yritykset voivat harjoittaa innovaatiotoimintaa havaintojakson aikana.
Toimialajaottelu perustuu Tilastokeskuksen luokitukseen Toimialaluokitus TOL 2008 (Tilastokeskus, Käsikirjoja 4, Helsinki 2008).
Innovaatiotutkimuksen kohteena on aina kolmen vuoden ajanjakso. Tutkimuksen kvalitatiiviset tiedot kerätään kattaen koko kolmen vuoden periodi. Tutkimuksen kvantitatiiviset tiedot (kuten tuoteinnovaatioiden liikevaihto-osuus ja innovaatiomenot) kysytään ainoastaan tutkimusjakson viimeisimmältä vuodelta eli tutkimuksen tilastovuodelta. Tuorein viiteajanjakso on 2016–2018.
Tilastoyksikkö on yritys, joissakin tapauksissa konserni tai konsernin Suomessa toimiva osa.
Tietojen kerääjä on Tilastokeskus.
1.3 Lait ja asetuksetTilastojen laadintaa ohjaa valtion tilastotoimen yleislaki, tilastolaki (280/2004, muut 361/2013).
Tilastolain lisäksi Euroopan Unionin asetukset edellyttävät osaltaan kyseessä olevien tietojen keruuta (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätös (No 1608/2003/EC) ja sekä komission asetus (No 995/2012)).
2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tutkimuksen perusjoukko oli vähintään kymmenen henkilön
yritykset seuraavilta toimialoilta (Toimialaluokitus TOL
2008):
- Kaivostoiminta ja louhinta (B 05–09)
- Teollisuus (C 10–33)
- Sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto, jäähdytysliiketoiminta (D
35)
- Vesihuolto, viemäri- ja jätevesihuolto, jätehuolto ja muu
ympäristön puhtaanapito (E 36–39)
- Tukkukauppa, pl. moottoriajoneuvojen ja moottoripyörien kauppa
(46)
- Kuljetus ja varastointi (H 49–53)
- Kustannustoiminta (58)
- Elokuva-, video- ja televisio-ohjelmatuotanto, äänitteiden ja
musiikin kustantaminen (59)
- Radio- ja televisiotoiminta (60)- Televiestintä (61)
- Ohjelmistot, konsultointi ja siihen liittyvä toiminta (62)
- Tietopalvelutoiminta (63)
- Rahoitus- ja vakuutustoiminta (K 64–66)
- Arkkitehti- ja insinööripalvelut; tekninen testaus ja analysointi
(71)
- Tieteellinen tutkimus ja kehittäminen (72)
- Mainostoiminta ja markkinatutkimus (73)
Otantakehikkona käytettiin Tilastokeskuksen yritysrekisteriin perustuvaa tietokantaa. Tutkimukseen sisällytettiin kaikki otantakehikon vähintään 250 henkilöä työllistävät yritykset. Alle 250 henkilön yrityksistä tehtiin ositettu yksinkertainen satunnaisotanta, jonka ositteina olivat yrityksen henkilöstön suuruusluokka ja toimiala.
Innovaatiotutkimuksen perusjoukko, yritysmäärät ja otantasuhteet, ylipeitto, vastanneet ja vastausaste 2016–2018 kokoluokan mukaann
Toimiala | Henkilöstön suuruusluokka | Kehikko | Kysely | Peitto-% | Ylipeitto | Vastanneet | Vastaus-% |
Kaikki toimialat | 10-49 | 6 855 | 2 278 | 33,2 | 40 | 1 346 | 60,1 |
50-249 | 1 625 | 949 | 58,4 | 19 | 681 | 73,2 | |
250- | 360 | 360 | 100,0 | 3 | 285 | 79,8 | |
Yhteensä | 8 840 | 3 587 | 40,6 | 62 | 2 312 | 65,6 | |
Teollisuus | 10-49 | 2 778 | 971 | 35,0 | 12 | 602 | 62,8 |
50-249 | 826 | 496 | 60,0 | 9 | 355 | 72,9 | |
250- | 204 | 204 | 100,0 | 1 | 167 | 82,3 | |
Yhteensä | 3 808 | 1 671 | 43,9 | 22 | 1 124 | 68,2 | |
Palvelut | 10-49 | 4 077 | 1 307 | 32,1 | 28 | 744 | 58,2 |
50-249 | 799 | 453 | 56,7 | 10 | 326 | 73,6 | |
250- | 156 | 156 | 100,0 | 2 | 118 | 76,6 | |
Yhteensä | 5 032 | 1 916 | 38,1 | 40 | 1 188 | 63,3 |
Innovaatiotutkimuksen perusjoukko, yritysmäärät ja otantasuhteet, ylipeitto, vastanneet ja vastausaste 2016–2018 toimialoittain
Toimiala | Kehikko | Kysely | Peitto-%/ | Ylipeitto | Vastanneet | Vastausaste, % |
B Kaivostoiminta ja louhinta | 74 | 43 | 58,1 | 0 | 30 | 69,8 |
C10-11 Elintarvikkeiden ja juomien valmistus | 357 | 154 | 43,1 | 3 | 96 | 63,6 |
C13 Tekstiilien valmistus | 42 | 22 | 52,4 | 0 | 10 | 45,5 |
C14 Vaatteiden valmistus | 35 | 20 | 57,1 | 1 | 14 | 73,7 |
C15 Nahan ja nahkatuotteiden valmistus | 12 | 11 | 91,7 | 2 | 6 | 66,7 |
C16 Sahatavara, puu, korkkituotteet | 246 | 98 | 39,8 | 0 | 62 | 63,3 |
C17 Paperi, paperi- ja kartonkituotteet | 76 | 48 | 63,2 | 0 | 39 | 81,3 |
C18 Painaminen ja tallenteiden jäljentäminen | 101 | 44 | 43,6 | 2 | 28 | 66,7 |
C19-20 Koksi, jalostetut öljytuotteet, kemikaalit, kemialliset tuotteet | 104 | 58 | 55,8 | 1 | 51 | 89,5 |
C21 Lääkeaineet ja lääkkeiden valmistus | 15 | 15 | 100,0 | 0 | 9 | 60,0 |
C22 Kumi- ja muovituotteiden valmistus | 175 | 75 | 42,9 | 1 | 56 | 75,7 |
C23 Muut ei-metalliset mineraalituotteet | 146 | 66 | 45,2 | 0 | 45 | 68,2 |
C24 Metallien jalostus | 59 | 37 | 62,7 | 0 | 31 | 83,8 |
C25 Metallituotteiden valmistus (pl. koneet) | 789 | 275 | 34,9 | 5 | 172 | 63,7 |
C26 Tietoneet, elektroniset ja optiset tuotteet | 148 | 70 | 47,3 | 2 | 49 | 72,1 |
C27 Sähkölaitteiden valmistus | 140 | 65 | 46,4 | 0 | 48 | 73,8 |
C28 Muiden koneiden ja laitteiden valmistus | 419 | 178 | 42,5 | 0 | 113 | 63,5 |
C29 Moottoriajoneuvot, perä- ja puoliperävaunut | 74 | 39 | 52,7 | 0 | 28 | 71,8 |
C30 Muiden kulkuneuvojen valmistus | 62 | 34 | 54,8 | 0 | 23 | 67,6 |
C31 Huonekalujen valmistus | 116 | 48 | 41,4 | 0 | 33 | 68,8 |
C32 Muu valmistus | 66 | 30 | 45,5 | 0 | 20 | 66,7 |
C33 Koneiden ja laitteiden korjaus, huolto ja asennus | 218 | 85 | 39,0 | 4 | 53 | 65,4 |
D35 Sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto, jäädytys | 167 | 72 | 43,1 | 0 | 57 | 79,2 |
E36 Veden otto, puhdistus ja jakelu | 49 | 25 | 51,0 | 0 | 17 | 68,0 |
E37-39 Viemäri- ja jätevesihuolto, jätehuolto ja kierrätys, ympäristönhuoltopalvelut | 118 | 59 | 50,0 | 1 | 34 | 58,6 |
G46 Tukkukauppa (pl. moottoriajoneuvot, ja -pöyrät) | 1 260 | 436 | 34,6 | 4 | 282 | 65,3 |
H49-51 Liikenne | 1 069 | 380 | 35,5 | 5 | 184 | 49,1 |
H52 Varastointija liikennettä palveleva toiminta | 295 | 121 | 41,0 | 1 | 90 | 75,0 |
H53 Posti- ja kuriiritoiminta | 54 | 30 | 55,6 | 0 | 21 | 70,0 |
J58 Kustannustoiminta | 133 | 61 | 45,9 | 2 | 39 | 66,1 |
J59 Elokuva- video- ja tv-tuotanto, äänitteiden kust. | 62 | 29 | 46,8 | 0 | 14 | 48,3 |
J60 Radio- ja televisiotoiminta | 11 | 10 | 90,9 | 0 | 6 | 60,0 |
J61 Televiestintä | 65 | 33 | 50,8 | 2 | 22 | 71,0 |
J62 Ohjelmistot, konsultointi ja siihen liittyvä toiminta | 749 | 277 | 37,0 | 10 | 163 | 61,0 |
J63 Tietopalvelutoiminta | 78 | 38 | 48,7 | 1 | 23 | 62,2 |
K64 Rahoituspalvelut | 218 | 91 | 41,7 | 3 | 73 | 83,0 |
K65 Vakuutustoiminta | 52 | 35 | 67,3 | 1 | 31 | 91,2 |
K66 Rahoitusta ja vakuuttamista palveleva toiminta | 105 | 47 | 44,8 | 0 | 33 | 70,2 |
M71 Arkkitehti- ja insinööripalvelut; testaus, analysointi | 622 | 227 | 36,5 | 7 | 153 | 69,5 |
M72 Tieteellinen tutkimus ja kehittäminen | 75 | 33 | 44,0 | 1 | 21 | 65,6 |
M73 Mainostoiminta ja markkinatutkimus | 184 | 68 | 37,0 | 3 | 33 | 50,8 |
Tutkimuksen tiedot kerättiin Eurostatin kehittämän mallin mukaan laaditulla lomakkeella. Kysely sisälsi myös kansalliseen tietotarpeeseen perustuvia kysymyksiä datan ja digitalisaation merkityksestä ja yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välisestä yhteistyöstä.
Tiedonkeruu toteutettiin loppuvuodesta 2019. Pääasiallisin tietojen toimitustapa oli sähköinen lomake, jonka lisäksi yritysten oli mahdollista antaa vastauksensa myös paperilomakkeella. Kyselyn vastausprosentti oli kokonaisuudessaan 65,6.
Tietoja tarkistettiin ja korjattiin pyytämällä lisätietoja yrityksistä ja vertaamalla aineistoa yritysten tutkimus- ja kehittämistoimintatilastoon sekä Tilastokeskuksen muihin yritystilastoihin.
Kyselyn tiedot korotettiin perusjoukon tasolle otoskehikon yritysten lukumäärän ja vastanneiden yritysten lukumäärän suhteella, kvantitatiivisille muuttujille käytettiin liikevaihtokerrointa. Konsernien sekä yritysten, joiden osuus toimialan vastanneiden liikevaihdosta oli yli puolet, kerroin sai arvon yksi.
3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Innovaatio ja innovaatiotoiminta on mahdollista määritellä vain yleisellä tasolla. Koska innovaatiotutkimus perustuu yrityksen omaan tulkintaan annetuista määritelmistä, otantavirheen ohella mittausvirheen mahdollisuus on olemassa. Mahdollisen mittausvirheen laajuudesta ei kuitenkaan voida antaa tarkkaa arviota.
Innovaatiomenojen määrittely ja mittaaminen on erityisen haasteellista. Ne joudutaan usein ilmoittamaan arvionvaraiseen harkintaan perustuen, koska niitä ei sellaisenaan välttämättä seurata yritysten järjestelmissä – etenkään muiden kuin t&k-erien osalta. Suomessa yritykset ilmoittavat muita innovaatiomenoja kuin t&k-menoja suhteellisen vähän verrattuna esimerkiksi yritysten investointitietoihin. Innovaatiomenoihin tulee täten suhtautua varauksella niihin liittyvien mittausongelmien vuoksi.
Mittausvirhettä saattaa sisältyä erityisesti myös ensimmäistä kertaa kysyttäviin kysymyksiin. Innovaatiotoiminta 2018 -kysely uudistui sisällöllisesti merkittävästi ja kysymykset koskivat aiempaa laajemmin myös yrityksiä, jotka eivät harjoittaneet innovaatiotoimintaa viiteajanjaksolla.
4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Tutkimuksen tulokset valmistuivat EU-regulaation määräajassa.
5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Tutkimuksen tulokset julkaistaan Tilastokeskuksen internetsivuilla http://tilastokeskus.fi/til/inn/index.html . Lisäksi Eurostat julkaisee kansainvälisiä vertailuja.
6. Tilastojen vertailukelpoisuus
Tutkimuksen tiedot ovat vain osin vertailukelpoisia aiempien innovaatiotutkimusten tulosten kanssa.
Yleisesti aikasarjojen pituuksiin vaikuttavat toimialaluokituksen ja tutkimuksen toimialakattavuuden muuttuminen ajassa sekä kysymyksenasetteluihin tehdyt muutokset ja tarkennukset. Tutkimuksen sisältö vaihtuu osittain joka kierroksella.
Tuorein tutkimus poikkeaa sisällöllisesti merkittävällä tavalla aiemmista tutkimuksista. Pääosin vertailukelpoisia aiempiin tutkimuksiin ovat innovaatiotoimintaa kuvaavat perusindikaattorit innovaatioiden käyttöönotosta, niiden kehittäjistä, innovaatiotoiminnan yleisyydestä, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä osin myös innovaatiotoimintaan liittyvät yhteistyökumppanit tai innovaatiotoimintaa haitanneet tekijät.
Tuoreimmassa tutkimuksessa on sovellettu myös uudistettua käsitteistöä, mikä vaikuttaa tietojen vertailukelpoisuuteen.
7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Käytetyt määritelmät ja rajaukset kuvataan tilastotietojen ohessa ja näillä internetsivuilla.
Lähde: Innovaatiotoiminta 2018, Tilastokeskus
Lisätietoja: Mervi Niemi 029 551 3263, Heidi Pirkola 029 551 3246, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Mari Ylä-Jarkko
Päivitetty 23.4.2020
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2018,
Laatuseloste: Innovaatiotoiminta 2018
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/inn/2018/inn_2018_2020-04-23_laa_001_fi.html