Julkaistu: 31.12.2008
Joukkoviestintämarkkinat 2007
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo kasvoi noin viisi prosenttia vuonna 2007. Nopeinta kasvu oli edellisen vuoden tapaan internetissä (+19 %) ja televisiossa (+11 %).
Televisiotoiminnassa maksullisten kanavien tilaustuotot eri jakeluteissä (terrestriaali + kaapeli + satelliitti) kasvoivat jopa noin 50 prosenttia. Kuluttajat käyttivät maksutelevisiopalveluihin noin 125 miljoonaa euroa vuonna 2007. Televisiomainonta kasvoi TNS Gallupin mukaan 8 prosenttia, ja julkisen palvelun Yleisradiolle menevät tv-lupamaksut kasvoivat 5 prosenttia.
Sanoma- ja aikakauslehtien myynnin kasvuluvut jäivät 3 - 4 prosentin tasolle. Kirjojen euromääräinen myynti ylsi noin 5 prosentin vuosikasvuun.
Ääni- ja kuvatallenteiden kasvu lähes pysähtyi. Videotallenteissa siirtymä dvd-formaattiin ei enää ruokkinut myynnin kasvua.
Internetin vahva kasvu oli seurausta verkkomainonnan kasvun jatkumisesta. Online-tuotteiden myyntivolyymit olivat vaatimattomia. Internetin luvuissa mukana ovat vain tilastoidut tuotot eli mainonta internetissä (TNS Gallupin tilastoimat verkkomediamainonta, sähköiset hakemistot ja hakupalvelut) sekä Suomen Kustannusyhdistyksen jäsenten online-tuotteiden myynti.
Taulukko 1. Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2005 - 2007
2005 | 2006 | 2007 | Muutos % | |
Milj. € | Milj. € | Milj. € | 2006-07 | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 982 | 1 027 | 1 061 | 3,4 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 121 | 122 | 127 | 4,6 |
Ilmaislehdet | 102 | 104 | 103 | -1,2 |
Aikakauslehdet | 710 | 720 | 752 | 4,4 |
Kirjat* | 527 | 536 | 564 | 5,4 |
Mainospainotuotteet | 327 | 339 | 350 | 3,2 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 769 | 2 847 | 2 958 | 3,9 |
Televisio (T+C+S)** | 733 | 767 | 850 | 10,8 |
Radio | 50 | 49 | 49 | 0,3 |
Internet | 75 | 99 | 117 | 18,6 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 858 | 916 | 1 017 | 11,0 |
Äänitteet | 98 | 99 | 100 | 1,0 |
Videot (DVD & VHS) | 144 | 149 | 150 | 0,7 |
Elokuvateatterit | 46 | 52 | 53 | 2,7 |
Tallenneviestintä yhteensä | 288 | 300 | 303 | 1,1 |
Koko joukkoviestintä | 3 915 | 4 062 | 4 278 | 5,3 |
* Sisältää myös SKY:n jäsenten
off-line multimediatellenteiden (dvd, cd-rom ym.) myynnin. Sen arvo kuluttajahintaisena oli n. 5 milj. euroa vuonna 2007. |
||||
** Sisältää myös julkisen palvelun radiotoiminnan. | ||||
Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista kasvoi poikkeuksellisen paljon eli 1,3 prosenttiyksiköllä vuonna 2007. Vastaavasti graafisen joukkoviestinnän osuus supistui yhden prosenttiyksikön verran. (Taulukko 2).
Taulukko 2. Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista Suomessa 2005 - 2007 (%)
2005 | 2006 | 2007 | |
% | % | % | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 25,1 | 25,3 | 24,8 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 3,1 | 3,0 | 3,0 |
Ilmaislehdet | 2,6 | 2,6 | 2,4 |
Aikakauslehdet | 18,1 | 17,7 | 17,6 |
Kirjat | 13,5 | 13,2 | 13,2 |
Mainospainotuotteet | 8,4 | 8,3 | 8,2 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 70,7 | 70,1 | 69,1 |
Televisio | 18,7 | 18,9 | 19,9 |
Radio | 1,3 | 1,2 | 1,2 |
Internet | 1,9 | 2,4 | 2,7 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 21,9 | 22,5 | 23,8 |
Äänitteet | 2,5 | 2,4 | 2,3 |
Videot (DVD & VHS) | 3,7 | 3,7 | 3,5 |
Elokuvateatterit | 1,2 | 1,3 | 1,2 |
Tallenneviestintä yhteensä | 7,4 | 7,4 | 7,1 |
Koko joukkoviestintä | 100 | 100 | 100 |
Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Tässä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 31.12.2008
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2007. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2007/jvie_2007_2008-12-31_tie_001.html