Publicerad: 31.12.2008
Massmediemarknaden 2007
År 2007 ökade värdet av marknaden för massmedier med omkring fem procent. Liksom året innan var ökningen snabbast inom internet (+19 %) och inom televisionen (+11 %).
Intäkterna för betal-TV i de olika distributionskanalerna (marksända + kabel + satellit) ökade rentav med omkring 50 procent. Konsumenterna använde omkring 125 miljoner euro för betal-TV-tjänster år 2007. Enligt TNS Gallup ökade televisionsreklamen med 8 procent. Tv-licenserna till public service-bolaget Rundradion ökade med 5 procent.
Ökningen av försäljningen av dagstidningar och tidskrifter stannade på 3-4 procent. Mätt i euro nådde bokförsäljningen upp till en årlig tillväxt på omkring 5 procent.
Ökningen av ljud- och bildinspelningar avstannade nästan helt. När det gäller videoinspelningar bidrog övergången till dvd-format inte längre till en försäljningsökning.
Den starka ökningen inom internet var en följd av den fortsatta ökningen av webbreklam. Försäljningsvolymerna för online-tjänsterna var anspråkslösa. Siffrorna för internet inkluderar reklam på internet (webbreklam, elektroniska kataloger och söktjänster, som statistikförts av TNS Gallup) samt den försäljning av online-produkter som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för.
Tabell 1. Massmediemarknaden i Finland 2005-2007
2005 | 2006 | 2007 | Förändring, % | |
mn € | mn € | mn € | 2006-07 | |
Dagstidningar (7-4 dagar i veckan) | 982 | 1 027 | 1 061 | 3,4 |
Övriga tidningar (3-1 dagar i veckan) | 121 | 122 | 127 | 4,6 |
Gratistidningar | 102 | 104 | 103 | -1,2 |
Tidskrifter | 710 | 720 | 752 | 4,4 |
Böcker* | 527 | 536 | 564 | 5,4 |
Reklamtryck | 327 | 339 | 350 | 3,2 |
Grafiska medier totalt | 2 769 | 2 847 | 2 958 | 3,9 |
Television (T+C+S)** | 733 | 767 | 850 | 10,8 |
Radio | 50 | 49 | 49 | 0,3 |
Internet | 75 | 99 | 117 | 18,6 |
Elektroniska massmedier totalt | 858 | 916 | 1 017 | 11,0 |
Fonogram | 98 | 99 | 100 | 1,0 |
Video (DVS&VHS) | 144 | 149 | 150 | 0,7 |
Biografer | 46 | 52 | 53 | 2,7 |
Inspelningsmedier totalt | 288 | 300 | 303 | 1,1 |
Massmedier totalt | 3 915 | 4 062 | 4 278 | 5,3 |
* Inkluderar också den försäljning av
off-line multimedieinspelningar (dvd, cd-rom o.d.) som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för. Dess värde i konsumentpriser var omkring 5 mn euro år 2007. |
||||
** Inkl. också public service-radioverksamheten | ||||
Källa: Statistikcentralen, Statistik över massmedier och kultur |
Den elektroniska masskommunikationens andel av mediesektorn ökade exceptionellt mycket, dvs. med 1,3 procentenheter år 2007. Den grafiska sektorns andel av masskommunikationen gick ned med en procentenhet. (Tabell 2)
Tabell 2. Sektorernas andelar av massmediemarknaden i Finland 2005-2007 (%)
2005 | 2006 | 2007 | |
% | % | % | |
Dagstidningar (7-4 dagar i veckan) | 25,1 | 25,3 | 24,8 |
Övriga tidningar (3-1 dagar i veckan) | 3,1 | 3,0 | 3,0 |
Gratistidningar | 2,6 | 2,6 | 2,4 |
Tidskrifter | 18,1 | 17,7 | 17,6 |
Böcker | 13,5 | 13,2 | 13,2 |
Reklamtryck | 8,4 | 8,3 | 8,2 |
Grafiska medier totalt | 70,7 | 70,1 | 69,1 |
Television | 18,7 | 18,9 | 19,9 |
Radio | 1,3 | 1,2 | 1,2 |
Internet | 1,9 | 2,4 | 2,7 |
Elektroniska massmedier totalt | 21,9 | 22,5 | 23,8 |
Fonogram | 2,5 | 2,4 | 2,3 |
Video (DVD&VHS) | 3,7 | 3,7 | 3,5 |
Biografer | 1,2 | 1,3 | 1,2 |
Inspelningsmedier totalt | 7,4 | 7,4 | 7,1 |
Massmedier totalt | 100 | 100 | 100 |
Källa: Statistikcentralen, Statistik över massmedier och kultur |
Kalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Överlappningarna har eliminerats. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Senast uppdaterad 31.12.2008
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2007. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2007/jvie_2007_2008-12-31_tie_001_sv.html