Julkaistu: 29.3.2005
Kuluttajien luottamus talouteen vahvempi kuin vuosi sitten
Kuluttajien luottamus talouteen oli maaliskuussa suunnilleen ennallaan edelliskuuhun verrattuna. Kuluttajien luottamusindikaattori oli 16,4, kun se helmikuussa oli 16,8. Luottamusindikaattori oli kuitenkin selvästi pitkäaikaisen keskiarvonsa yläpuolella ja lähes neljä yksikköä korkeampi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Luottamusindikaattorin nousu vuoden takaisesta johtuu lähinnä työttömyysodotusten muuttumisesta vähemmän pessimistisiksi. Edelliskuuhun verrattuna luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä parani maaliskuussa vain kuva Suomen taloudesta, muissa osatekijöissä oli pieniä negatiivisia muutoksia. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1. - 17. maaliskuuta 1 630 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien näkemykset taloudesta maaliskuussa 2005
Maaliskuu 2005 saldoluku | Helmikuu 2005 saldoluku | Maaliskuu 2004 saldoluku | Keskiarvo 10/95-3/05 | |||||
Kuluttajien luottamusindikaattori | 16,4 | 16,8 | 12,8 | 13,5 | ||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 12,0 | 13,9 | 13,1 | 9,0 | ||||
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana | 46,2 | 47,3 | 45,5 | 31,1 | ||||
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 8,9 | 6,3 | 7,2 | 7,5 | ||||
Työttömyys 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | -1,8 | -0,3 | -14,5 | 6,6 | ||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, % | 2,1 | 1,9 | 1,6 | 1,9 | ||||
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä | 2,7 | 4,2 | 1,9 | .. | ||||
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä | 31,3 | 31,8 | 29,6 | 24,2 | ||||
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä | 26,6 | 30,1 | 27,7 | 20,4 | ||||
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä | 14,2 | 14,7 | 12,5 | 5,0 | ||||
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä | 35,7 | 34,1 | 30,2 | 22,3 | ||||
Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä painottaen
myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten
prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevasta neljästä saldoluvusta: oma ja Suomen talous, työttömyys sekä kotitalouden säästämismahdollisuudet. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta. |
Maaliskuussa 33 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 15 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat helmikuussa 30 ja 17 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti maaliskuussa 31 prosenttia kuluttajista ja vain 10 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.
Kuluttajista 32 prosenttia arvioi maaliskuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana, ja lähes yhtä moni eli 30 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten 46 ja 20 prosenttia. Työllisistä 14 prosenttia arvioi työttömyyden uhan viime kuukausina kasvaneen omalla kohdallaan, mutta yhtä moni puolestaan uskoi uhan vähentyneen. Kuluttajat ennustivat kuluttajahintojen nousevan 2,1 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana.
Maaliskuussa 77 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa lainan ottamiselle hyvänä. Kotitalouksista 16 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä. Säästämisen arvioi maaliskuussa kannattavaksi 61 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 65 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja peräti 78 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Kuluttajista 48 prosenttia piti maaliskuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Kotitalouksilla oli hyvin runsaasti aikeita muun muassa korjata ja sisustaa asuntoa sekä hankkia viihde-elektroniikkaa. Vuoden sisällä 19 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-3/2005
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta
vuoden kuluttua
10/1995-3/2005
Kuluttajien luottamusindikaattori EU-maissa,
helmikuu 2005
Indikaattorin poikkeama maan keskiarvosta 10/1995-2/2005*
*laskettu kausitasoitetuista sarjoista; Malta ei tee barometria;
Ranskan tieto puuttuu sarjan katkeamisen vuoksi;
keskiarvot lyhyemmältä ajalta: Luxemburg 1/2002-, Kypros, Liettua
ja Puola 1/2001-, Slovakia 4/1999-
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, February 2005
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2005, maaliskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 29.3.2005
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. maaliskuu 2005. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 21.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2005/03/kbar_2005_03_2005-03-29_tie_001.html