Julkaistu: 26.2.2009
Kuluttajien luottamus ennallaan helmikuussa
Kuluttajien luottamus talouteen oli edelleen heikko helmikuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa sama kuin kuukautta aiemmin eli -3,9. Luottamus talouteen on ollut miinuksella lokakuusta lähtien ja sitä ennen 1990-luvun alun lamavuosina. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 2. - 18. helmikuuta 1 478 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattorin kaikki neljä osatekijää pysyivät helmikuussa lähes ennallaan edelliskuuhun verrattuna. Odotukset Suomen taloudesta ja työttömyydestä olivat synkät. Lisäksi työttömyyden osumista myös omalle kohdalle pelättiin helmikuussa yhä enemmän. Kuluttajat arvioivat kuitenkin säästämismahdollisuutensa edelleen hyviksi ja oman talouden suhteen riitti hieman optimismia. Kuluttajien näkemykset ajankohdan otollisuudesta lainanotolle paranivat helmikuussa säästämisen kustannuksella ja keskimääräinen inflaatio-odotus oli aiempaa alempi.
Kuluttajien näkemykset taloudesta helmikuussa 2009, saldolukuja*
Keskiarvo 10/95- |
Maksimi 10/95- |
Minimi 10/95- |
Helmikuu 2008 |
Tammikuu 2009 |
Helmikuu 2009 |
Tilanne** | |
Kuluttajien luottamusindikaattori | 13,2 | 21,8 | -6,5 | 10,1 | -3,9 | -3,9 | - - |
Indikaattorin osatekijät: | |||||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
9,2 | 14,1 | 2,3 | 9,6 | 3,5 | 3,0 | - - |
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana |
35,8 | 52,0 | 10,9 | 49,2 | 44,7 | 45,1 | + |
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
4,0 | 21,7 | -27,1 | -11,4 | -17,0 | -14,4 | - - |
Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
3,8 | 27,6 | -51,1 | -6,8 | -46,7 | -49,4 | - - |
Muut: | |||||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, prosenttia |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 3,7 | 2,0 | 1,8 | |
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä |
3,3 | 7,6 | -14,6 | 5,2 | -11,9 | -14,6 | - - |
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä |
26,5 | 35,1 | 14,7 | 33,7 | 30,5 | 30,9 | + |
Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiselle |
19,8 | 37,7 | -14,2 | 25,3 | 31,0 | 28,6 | + |
Ajankohdan otollisuus säästämiselle |
10,9 | 36,8 | -19,6 | 33,0 | 15,3 | 6,7 | - |
Ajankohdan otollisuus lainanotolle |
18,1 | 42,0 | -47,1 | -0,1 | -1,0 | 2,3 | - |
* Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja
painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten
vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien
luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen
keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella
-100:n ja 100:n välillä - mitä korkeampi lukema, sitä valoisampi
näkemys taloudesta. ** ++ Tilanne hyvin valoisa, + Tilanne valoisa, - Tilanne heikko, - - Tilanne hyvin heikko. Saldoluvun poikkeamaa keskiarvosta verrattu keskihajontaan. |
Helmikuussa 26 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 46 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat tammikuussa 22 ja 48 prosenttia ja vuosi sitten 15 ja 36 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti helmikuussa 21 prosenttia kuluttajista ja 15 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten nämä osuudet olivat 29 ja 13 prosenttia.
Kuluttajista vain 7 prosenttia odotti helmikuussa, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 80 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten 29 ja 39 prosenttia. Helmikuussa vain 7 prosenttia työllisistä uskoi työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 28 prosenttia arvioi uhan kasvaneen. Vastaavat osuudet olivat tammikuussa 8 ja 26 prosenttia ja vuosi sitten 13 ja 10 prosenttia. Helmikuussa 39 prosenttia työllisistä arvioi uhan pysyneen ennallaan ja 26 prosenttia koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi.
Kuluttajat ennustivat helmikuussa, että kuluttajahinnat nousevat 1,8 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Vastaava lukema oli tammikuussa 2,0 prosenttia ja korkeimmillaan viime kesäkuussa 4,6 prosenttia. Inflaatio-odotuksen pitkän ajan keskiarvo on 2,1 prosenttia.
Helmikuussa 54 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Kuukautta aiemmin näin ajatteli 61 prosenttia ja vuosi sitten 78 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 65 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 78 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana. Lainan ottamisen arvioi helmikuussa kannattavaksi 51 prosenttia kuluttajista. Alimmillaan lokakuussa osuus oli vain 13 prosenttia. Helmikuussa aiempaa selvästi useampi eli 15 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajista 55 prosenttia piti helmikuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Vastaava osuus oli alimmillaan lokakuussa 30 prosenttia. Monet kotitaloudet suunnittelivat helmikuussa muun muassa harrastusvälineiden hankintaa ja matkailua seuraavan kuuden kuukauden aikana. Vuoden sisällä 15 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 9 prosenttia asunnon. Vastaavat osuudet olivat viime vuoden helmikuussa 21 ja 8 prosenttia.
Kuluttajabarometrin helmikuun haastatteluissa selvitettiin myös erilaisten laitteiden omistusta kotitalouksissa. Laitetiedot ovat nähtävissä taulukkona ja kuvioina tutkimuksen internet-sivuilla.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-2/2009
Kuluttajien mikro- ja makroindikaattorit 10/1995-2/2009*
* Mikroindikaattori on keskiarvo kolmesta
saldoluvusta: oma talous ja talouden säästämismahdollisuudet 12
kk:n kuluttua sekä
talouden rahatilanne haastatteluhetkellä.
Makroindikaattori on keskiarvo kahdesta
saldoluvusta: Suomen talous ja työttömyys 12 kk:n kuluttua.
Kuluttajien luottamusindikaattorin poikkeama maan keskiarvosta EU-maissa, tammikuu 2009*
* Laskettu kausitasoitetuista sarjoista. Keskiarvo: 10/1995-.
Irlannin tieto puuttuu
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, January 2009
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2009, helmikuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
Kuluttajien luottamus 2009, helmikuu (pdf 189.8 kB)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- A0 Kuluttajien odotukset taloudesta ja kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995 - 2/2009 (26.2.2009)
- A1 Kuluttajien odotukset työttömyydestä Suomessa ja omasta taloudestaan vuoden kuluttua 10/1995 - 2/2009 (26.2.2009)
- A2 Kuluttajien arviot kotitaloutensa säästämismahdollisuuksista seuraavan 12 kk aikana ja rahatilanteesta haastatteluhetkellä 10/1995 - 2/2009 (26.2.2009)
- A3 Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kodintekniikan hankintaan seuraavan puolen vuoden aikana 10/1995 - 2/2009 (26.2.2009)
- A4 Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, helmikuu 2009 (26.2.2009)
- A5 Kotitalouksien rahatilanne helmikuussa 2009, prosenttia kotitalouksista (26.2.2009)
- A6 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan viimeisten 12 kuukauden aikana, helmikuu 2009 (26.2.2009)
- A7 Kuluttajien inflaationäkemykset ja mitattu inflaatio 10/1995 - 2/2009 (26.2.2009)
- A8 Kuluttajien arviot säästämisen, lainanoton ja kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta haastatteluhetkellä 10/1995 - 2/2009 (26.2.2009)
- C 1 Eri laitteiden ja yhteyksien yleisyys kotitalouksissa helmikuussa 2009 (5.3.2009)
- C 2 Tietokoneiden ja internet-yhteyksien yleisyys kotitalouksissa 2/2001-2/2009 (5.3.2009)
- C 3 Telelaitteet: puhelimien yleisyys kotitalouksissa 2/2002-2/2009 (5.3.2009)
- C 4 Telelaitteet: matkapuhelimien lukumäärät kotitalouksissa helmikuussa 2009 (5.3.2009)
- C 5 Telelaitteet: vain lankapuhelimen, vain matkapuhelimen tai molempien omistaminen kotitalouksissa helmikuussa 2009 (5.3.2009)
- C 6 Uuden viihde-elektroniikan yleistyminen kotitalouksissa 2/2001-2/2009 (5.3.2009)
- C11 Taloudet, joissa ei ole televisiota 8/2007-2/2009 (5.3.2009)
Päivitetty 26.2.2009
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. helmikuu 2009. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 21.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2009/02/kbar_2009_02_2009-02-26_tie_001.html