Publicerad: 26.2.2009
Konsumenternas förtroende oförändrat i februari
Konsumenternas förtroende för ekonomin var fortfarande svagt i februari. Konsumenternas förtroendeindikator var i februari oförändrad jämfört med månaden innan, dvs. -3,9. Förtroendet för ekonomin har varit på minus sedan oktober och föregående gång under depressionsåren i början av 1990-talet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 2-18 februari 1 478 personer bosatta i Finland.
Alla de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator var i februari nästan oförändrade jämfört med föregående månad. Förväntningarna på Finlands ekonomi och arbetslöshet var negativa. I februari var man dessutom allt mer oroad över att själv bli arbetslös. Möjligheterna att spara bedömdes emellertid fortfarande som goda och ett visst mått av optimism för den egna ekonomiska situationen fanns också. Konsumenternas syn på hur fördelaktigt det är att ta lån blev något bättre i februari på bekostnad av sparandet och den genomsnittliga inflationsförväntningen var också lägre än tidigare.
Konsumenternas syn på ekonomin i februari 2009, nettotal*
Medeltal 10/95- |
Maxvärde 10/95- |
Minvärde 10/95- |
Februari 2008 |
Januari 2009 |
Februari 2009 |
Läget** | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,2 | 21,8 | -6,5 | 10,1 | -3,9 | -3,9 | - - |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,2 | 14,1 | 2,3 | 9,6 | 3,5 | 3,0 | - - |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
35,8 | 52,0 | 10,9 | 49,2 | 44,7 | 45,1 | + |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
4,0 | 21,7 | -27,1 | -11,4 | -17,0 | -14,4 | - - |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
3,8 | 27,6 | -51,1 | -6,8 | -46,7 | -49,4 | - - |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån. procent |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 3,7 | 2,0 | 1,8 | |
Risk för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten |
3,3 | 7,6 | -14,6 | 5,2 | -11,9 | -14,6 | - - |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
26,5 | 35,1 | 14,7 | 33,7 | 30,5 | 30,9 | + |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
19,8 | 37,7 | -14,2 | 25,3 | 31,0 | 28,6 | + |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
10,9 | 36,8 | -19,6 | 33,0 | 15,3 | 6,7 | - |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
18,1 | 42,0 | -47,1 | -0,1 | -1,0 | 2,3 | - |
* Nettotalet
erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den
procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen
jakande svar på en fråga. Konsumenternas
förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av
delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn
kan variera mellan -100 och 100, ju högre siffra desto mer
optimistisk är synen på ekonomin. ** ++ Läget är mycket starkt, + Läget är starkt, - Läget är svagt, - - Läget är mycket svagt. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen. |
I februari trodde 26 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 46 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. Motsvarande andelar var i januari 22 och 48 procent och för ett år sedan 15 och 36 procent. I februari litade 21 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras medan 15 procent befarade att den blir sämre inom ett år. För ett år sedan var andelarna 29 och 13 procent.
I februari litade bara 7 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under det följande året medan 80 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. För ett år sedan var motsvarande andelar 29 och 39 procent. I februari antog bara 7 procent av de sysselsatta att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan 28 procent åter antog att risken hade ökat. Motsvarande andelar var i januari 8 och 26 procent och för ett år sedan 13 och 10 procent. 39 procent av de sysselsatta uppskattade i februari att risken för arbetslöshet var oförändrad och 26 procent upplevde att de inte alls är i farozonen när det gäller att bli arbetslösa.
I februari förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 1,8 procent under de följande 12 månaderna. Motsvarande andel var i januari 2,0 procent. I juni var den som högst, dvs. 4,6 procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,1 procent.
I februari antog 54 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. Motsvarande andel var i januari 61 procent och för ett år sedan 78 procent. 65 procent av hushållen hade sparat och 78 procent trodde att de kan spara under det följande året. I februari ansåg 51 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. I oktober var andelen som lägst, bara 13 procent. I februari planerade 15 procent av hushållen att ta lån inom ett år. Detta är betydligt fler än tidigare.
Av konsumenterna bedömde 55 procent i februari att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Som lägst var motsvarande andel i oktober, dvs. 30 procent. I februari planerade många hushåll bland annat att köpa fritidsartiklar och att resa under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 15 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 9 procent bostad. I februari i fjol var motsvarande andelar 21 och 8 procent.
Intervjuerna för konsumentbarometern för februari utredde också hur vanliga olika apparater är i hushållen. Uppgifterna om apparaterna finns som tabell och figurer på undersökningens webbplats.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-2/2009
Konsumenternas mikro- och makroindikatorer 10/1995-2/2009*
* Mikroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
tre nettotal: den egna ekonomin och hushållets möjligheter att
spara om 12 mån. samt
hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten.
Makroindikatornberäknas som ett genomsnitt av två
nettotal: Finlands ekonomi och arbetslöshet om 12 månader.
Konsumenternas förtroendeindikators avvikelse från landets medeltal i EU-länderna, januari 2009*
* räknat på basis av säsongrensade serier: Medeltalet: 10/1995-.
Uppgifter om Irland saknas.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, January 2009
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2009, februari. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598,kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Konsumenternas förtroende 2009, februari (pdf 189,8 kB)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 26.2.2009
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. februari 2009. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 19.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2009/02/kbar_2009_02_2009-02-26_tie_001_sv.html