Julkaistu: 27.10.2009
Kuluttajien luottamus jo keskimääräisellä tasolla
Kuluttajien talousluottamuksen vahvistuminen jatkui lokakuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli lokakuussa 12,3, kun se syyskuussa oli 11,7 ja elokuussa 8,2. Lokakuussa kuluttajien luottamus oli jo suunnilleen pitkän ajan keskimääräisellä tasolla ja samalla selvästi vahvempi kuin vuosi sitten. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1. - 20. lokakuuta 1 460 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä odotukset sekä omasta että Suomen taloudesta paranivat lokakuussa edelliskuuhun verrattuna. Näkemykset maan talouskehityksestä olivat viimeksi yhtä valoisat vuonna 1997. Sen sijaan arviot sekä yleisestä että omasta työttömyydestä olivat edelleen synkät. Säästämismahdollisuuksiaan kuluttajat pitivät yhä hyvinä, ja lokakuussa ajankohta oli heidän mielestään otollinen lainanotolle ja varsinkin kestotavaroiden ostamiselle. Inflaation uskottiin kiihtyvän seuraavan vuoden aikana.
Kuluttajien näkemykset taloudesta lokakuussa 2009, saldolukuja*
Keskiarvo 10/95- |
Maksimi 10/95- |
Minimi 10/95- |
Lokakuu 2008 |
Syyskuu 2009 |
Lokakuu 2009 |
Näkymä** | |
Kuluttajien luottamusindikaattori | 12,9 | 21,8 | -6,5 | -0,2 | 11,7 | 12,3 | +/- |
Indikaattorin osatekijät: | |||||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
9,1 | 14,1 | 2,3 | 5,3 | 6,6 | 9,0 | +/- |
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana |
36,3 | 52,0 | 10,9 | 40,2 | 47,8 | 43,0 | + |
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
4,2 | 21,7 | -27,1 | -21,0 | 19,5 | 21,4 | ++ |
Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
2,1 | 27,6 | -51,1 | -25,2 | -27,0 | -24,1 | - |
Muut: | |||||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, prosenttia |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 3,6 | 1,6 | 2,1 | |
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä |
1,1 | 7,6 | -18,8 | -1,0 | -15,2 | -12,9 | - - |
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä |
26,8 | 35,1 | 14,7 | 29,7 | 30,0 | 31,8 | + |
Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiselle |
20,5 | 41,8 | -14,2 | -14,2 | 33,8 | 36,3 | ++ |
Ajankohdan otollisuus säästämiselle |
10,8 | 36,8 | -19,6 | 31,0 | 7,4 | 7,3 | +/- |
Ajankohdan otollisuus lainanotolle |
18,1 | 42,0 | -47,1 | -47,1 | 23,1 | 23,0 | +/- |
* Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja
painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten
vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien
luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen
keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella
-100:n ja 100:n välillä - mitä korkeampi lukema, sitä valoisampi
näkemys taloudesta. ** ++ Näkymä hyvin valoisa, + Näkymä valoisa, +/- Näkymä neutraali, - Näkymä huono, - - Näkymä hyvin huono. Saldoluvun poikkeamaa keskiarvosta verrattu keskihajontaan. |
Lokakuussa jo 57 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista vain 14 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten pessimistiset 15 ja 52 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti lokakuussa 27 prosenttia kuluttajista ja vain 10 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten nämä osuudet olivat 24 ja 15 prosenttia kuluttajista.
Kuluttajista vain 17 prosenttia odotti lokakuussa, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 58 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vain 9 prosenttia työllisistä uskoi työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 30 prosenttia arvioi uhan kasvaneen. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten 10 ja 15 prosenttia. Lokakuussa 41 prosenttia työllisistä arvioi työttömyyden uhan pysyneen ennallaan ja 20 prosenttia koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi.
Kuluttajat ennustivat lokakuussa, että kuluttajahinnat nousevat 2,1 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Vastaava lukema oli syyskuussa 1,6 prosenttia. Inflaatio-odotuksen pitkän ajan keskiarvo on 2,1 prosenttia.
Lokakuussa 55 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Vuosi sitten näin ajatteli 74 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 65 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 77 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana. Etupäässä säästetään pahanpäivän varalle. Suosittujen määräaikais- tai sijoitustilien jälkeen tavallisimpia sijoituskohteita ovat vakuutukset sekä välillä jo hieman hiipuneet sijoitusrahastot.
Lainan ottamisen arvioi lokakuussa kannattavaksi 67 prosenttia kuluttajista. Vastaava osuus oli viime vuoden lokakuussa vain 13 prosenttia. Lokakuussa 12 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajista 59 prosenttia piti lokakuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Tätä mieltä oli vuosi sitten vain 30 prosenttia kuluttajista. Kulutusaikeet olivat lokakuussa enimmäkseen maltillisia, mutta monet kotitaloudet käyttävät rahaa esimerkiksi matkailuun sekä asunnon korjaamiseen ja sisustamiseen seuraavan kuuden kuukauden aikana. Vuoden sisällä 16 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon. Vastaavat osuudet olivat viime vuoden lokakuussa 15 ja 7 prosenttia.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-10/2009
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua 10/1995-10/2009
Kuluttajien luottamusindikaattorin poikkeama maan keskiarvosta EU-maissa, syyskuu 2009*
* Laskettu kausitasoitetuista sarjoista. Keskiarvo: 10/1995-.
Irlannin tieto puuttuu
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, September 2009
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2009, lokakuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
Kuluttajien luottamus 2009, lokakuu (pdf 197,9 kB)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- A0 Kuluttajien mikro- ja makroindikaattorit 10/1995-10/2009 (27.10.2009)
- A1 Kuluttajien odotukset työttömyydestä Suomessa ja omasta taloudestaan vuoden kuluttua 10/1995-10/2009 (27.10.2009)
- A2 Kuluttajien arviot kotitaloutensa säästämismahdollisuuksista seuraavan 12 kk aikana ja rahatilanteesta haastatteluhetkellä 10/1995-10/2009 (27.10.2009)
- A3 Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kodintekniikan hankintaan seuraavan puolen vuoden aikana 10/1995-10/2009 (27.10.2009)
- A4 Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, lokakuu 2009 (27.10.2009)
- A5 Kotitalouksien rahatilanne lokakuussa 2009, prosenttia kotitalouksista (27.10.2009)
- A6 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan viimeisten 12 kuukauden aikana, lokakuu 2009 (27.10.2009)
- A7 Kuluttajien inflaationäkemykset ja mitattu inflaatio 10/1995-10/2009 (27.10.2009)
- A8 Kuluttajien arviot säästämisen, lainanoton ja kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta haastatteluhetkellä 10/1995-10/2009 (27.10.2009)
- B1 Kotitalouksien toteutuneet sijoituskohteet, lokakuu 2009 (27.10.2009)
- B2 Säästöjen sijoitusmuodot kotitalouksilla seuraavien 12 kk aikana, lokakuu 2009 (27.10.2009)
- B3 Säästämisen motiivit kotitalouksilla seuraavien 12 kuukauden aikana, lokakuu 2009 (27.10.2009)
- B4 Lainanoton kohteet kotitalouksilla seuraavien 12 kk aikana, lokakuu 2009 (27.10.2009)
Päivitetty 27.10.2009
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. lokakuu 2009. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 21.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2009/10/kbar_2009_10_2009-10-27_tie_001.html